Az a nő, aki egyre olcsóbb repjegyeket kínál nekünk

Portrait of Andrea Bado in Skyscanner Budapest's office
Badó Andrea a Skyscanner budapesti irodájában
Vágólapra másolva!
Az Így dolgoztok ti keretében a hazai techszférában dolgozókat faggatjuk arról, hogyan is telik egy munkanapjuk, és hogyan jutottak el odáig, ahol most vannak. A héten Badó Andrea, a Skyscanner termékmenedzsere mesélt arról, mit csinál, hogyan és miért.
Vágólapra másolva!

Mi a jelenlegi munkád?

Termékmenedzserként dolgozom a Skyscanner iOS- és Android-alkalmazásának fejlesztésén.

Hogyan dolgozol?

Nagy lendülettel, ügyelve a részletekre.

Milyen telefonod van?

iPhone 6.

iPhone 6 és 6 Plus Forrás: Origo

Milyen gépet használsz?

MacBook Pro, hozzá egy dokkoló és egy külső monitor.

Mit csinálsz egy munkanapod során?

A Skyscannernél a termékfejlesztést kis csapatokban végezzük, minden csapat a termék egy adott területéért felelős, én például a keresést segítő funkciókon dolgozom mindkét platformon. Nincs két egyforma munkanapom: a megbeszélésekben van némi rendszer, de a feladatok szinte mindennap újak.

A munka a csapattal való egyeztetéssel kezdődik, ahol először a vezető fejlesztővel, aztán a teljes csapattal (öt fejlesztő és egy designer) beszéljük át a feladatokat. Mindennap megbeszéljük azt is, ha esetleg változtatni kell a prioritásokon vagy a feladatok felosztásán ahhoz, hogy a leghatékonyabban tudjuk haladni.

A megbeszélések után igyekszem elvégezni azokat a feladatokat, amik szükségesek a csapatunk napi munkájához, majd hozzálátok a többi teendőhöz.

Badó Andrea a Skyscanner budapesti irodájában Forrás: David Udvardy

Termékmenedzserként a fő feladatom meghatározni, melyek azok a felhasználói problémák, ezzel együtt azok az új funkciók, fejlesztések, amelyek a legfontosabbak a sorban –

milyen irányba menjünk tovább holnap, jövő héten vagy jövő hónapban.

Az én feladatom a felhasználóktól érkező visszajelzések elemzése, a fejlesztés vagy tesztelés alatt álló funkciók kiértékelése, a kutatókkal, illetve kollégákkal való egyeztetés.

Az alkalmazások fejlesztése döntően Budapesten zajlik, erre pedig a jövőben még nagyobb hangsúlyt szeretnénk fektetni. A többi termékmenedzserrel való hatékony együttműködés érdekében nagyjából kéthavonta a cég többi irodájába utazom, és onnan dolgozom – főleg Edinburgh-ból és Londonból.

Hogyan kerültél a jelenlegi pozíciódba?

Öt éve foglalkozom termékmenedzsmenttel, dolgoztam a Köpönyegnél, a Prezinél, illetve a Secret Sauce Partnersnél. A Skyscanner ismert volt a magas szakmai színvonaláról és az alkalmazásfejlesztésben lévő szakértelméről. Az elmúlt egy évben meggyőződtem arról, hogy ez az egyik legjobb hely, ahol dolgozhatok.

Mit szeretsz a legjobban a munkádban?

Számomra a legizgalmasabb, hogy egy

olyan terméket építünk, amit naponta több tízmillió ember használ.

Minden egyes apró változtatással segíthetünk nekik abban, hogy könnyebben megtalálják a vágyott utazáshoz szükséges repülőjegyet, szállodát vagy autókölcsönzőt.

Mi volt eddig a kedvenc projekted?

2015 októberében kezdtünk egy kutatási projektet, amin hónapokon át dolgoztunk. Azt kutattuk, hogyan fordulhat elő, hogy az akkori keresőfelület jól használható egy adott keresés esetén, míg máskor nem az igazi.

A keresési eredmények alapján próbáljuk jobbá tenni a repülőjegykeresést az alkalmazásban.

Az eredmények alapján újabb és újabb ötleteket tesztelünk, amik nagyon pozitív fogadtatásban részesülnek. Mivel még fejlesztés alatt álló funkciókról van szó, erről többet nem mondhatok. Viszont nagyon szeretek ezen dolgozni, egy új területen járunk.

Férfiak által dominált szakmában dolgozol. Szembesültél bármilyen előítélettel, azért mert nő vagy?

Sajnos igen, tapasztalataim szerint ez elkerülhetetlen. Pár éve többször is előfordult, hogy megkérdőjelezték a hozzáértésemet pusztán azért, mert nő vagyok. A mostani munkahelyemen ezzel nincs probléma, mivel több nő is vezető pozícióban dolgozik – ez sokat segít az előítéletek legyőzésében.

Ha ilyen szituációba keveredek, nem veszem magamra, hanem próbálom a másik tudomására hozni, hogy helytelen és bántó, ami csinál. Emellett szeretek bekapcsolódni olyan projektekbe, amelyek segítenek mind a férfiak, mind a nők fejében eloszlatni a nők és a technológia viszonyával kapcsolatos előítéleteket.

Mik ezek a projektek?

Többnyire meetupok, ahol szervezőként vagy előadóként veszek részt. Illetve oktatási projektek, mint amilyen a Skool is, amelynek rendezvényein mentorként és előadóként működöm közre. Jó látni, hogy a mi példánk bemutatása ösztönzőleg hathat a fiatal lányokra.

A Skool workshopjain és táboraiban a programozással ismerkedhetnek meg az általános iskolás, középiskolás lányok Forrás: Skool YouTube

Milyen applikációk és szoftverek nélkül nem tudsz élni?

Apple számítógépen dolgozom évek óta, szóval szigorúan véve a Mac OS nyújtotta stabilitás az, amit nem cserélnék le semmire.

Munkához elengedhetetlen a Google Docs, a JIRA, a Trello, az Excel, a Sublime, illetve a Spotify és a Twitter; munkán kívül az Instagram, a Swarm, a Google Térkép és a Kindle app.

A techszférán belül mi izgat jelenleg a legjobban?

Nagyon szeretem a hordható kütyüket és az okosotthonos fejlesztéseket: az olyan eszközöket, amik a gyakorlatban könnyítik meg az ember életét. Az pedig, hogy hogyan lehet az ilyen eszközök által mért adatokat hasznosítani, szoftveres szempontból is izgalmas téma.

Mi a legjobb időbeosztási tipped?

Merni kell nemet mondani, legyen szó feladatról vagy megbeszélésről. Egy tiszta helyzet mindenkinek egyszerűbb, mint túlvállalni magad, ami esetleg a minőség rovására mehet.

Hogyan követed a feladataidat?

Egy ideig próbálkoztam a Get Things Done módszertannal, ebből annyi maradt meg, hogy az e-mail-kliensem egyfajta feladatlistaként is funkcionál, és a naptáramat is nagyon pontosan vezetem. Emellett a privát és a szakmai teendők vezetésére is Wunderlistet használok, jegyzetelésre egy Moleskine jegyzetfüzetet.

Milyen az asztalod?

Az irodában mindenkinek ugyan olyan felszereltségű asztala van. Az én asztalom szerintem nem túl izgalmas, a kedvencem rajta a dokkoló, ami nagyon megkönnyíti az irodában mozgást, pár pillanat alatt már vihetem is a laptopomat.

A dokkoló megkönnyíti a mobilitást: nem kell minden perifériát egyesével kihúzni a gépből Forrás: Origo

Mivel egyszerre két platformon dolgozunk, többnyire legalább egy iOS- és Android-telefon is van körülöttem, illetve mindennapi kellékek: jegyzetfüzet, papírok. A jelenlegi asztalomtól teljes kilátás nyílik az Astoriára, néha jólesik nézelődni.

Mi volt a leghasznosabb, szakmádba vágó könyv, és mit olvasol most?

Igazság szerint két olyan könyv van, ami nekem nagyon sokat segített a szakmai életben: Marty Cagantől az Inspired című könyv a termékfejlesztés alapjait írja le, Sheryl Sandberg Lean In-je pedig rávilágít,

hogyan lehet nőként érvényesülni egy férfiak dominálta iparágban.

Jelenleg Peter Thiel Zero to One című könyvét, illetve párhuzamosan Baráth Katalin Arkangyal éjjel című krimijét olvasom.

Mik azok az oldalak, amiket rendszeresen nézel?

Szakmai híreket főleg a Twitteren nézek, ahol a témába vágó véleményvezéreket és weboldalakat követem. Ezenkívül teljesen átlagos internetező vagyok, a népszerű magyar és külföldi hírportálokat olvasom rendszeresen.

Mi a legjobb tanács, amit valaha kaptál?

Igyekszem ezt követni és odafigyelni arra, mi történik velem és körülöttem, hogyan és milyen területeken kell fejlődnöm.

Kinek a válaszait szeretnéd itt olvasni?

Bitay Andrea, blogger és social media tanácsadó.

Útmutatás

A sorozat célja, hogy a pályaválasztás előtt álló fiataloknak utat mutasson, illetve bárki, aki kiváncsi az IT szakmára, betekintést nyerjen startupok, multik, techcégek működésébe; mérnökök, fejlesztők, mentorok mindennapjaiba.