Élhető bolygókat segít találni a Netflix algoritmusa

Neptunusz
A Neptunusz a Naprendszer harmadik legnagyobb tömegű óriásbolygója
A Netflix egyedi algoritmust használ ahhoz, hogy a felhasználók ízlésének leginkább megfelelő mozifilmeket ajánlja. Ez az algoritmus most egy nemesebb célt is szolgálhat: segíthet meghatározni azt, hogy egy bolygó élhető-e.

A Torontói Egyetem kutatói újfajta megközelítést fejlesztettek az élhető bolygók azonosításához, méghozzá a Netflix által használt, gépi tanuláson alapuló mesterséges intelligencia segítségével. A kutatók szerint a gépi tanulás nagy segítség lehet számos asztrofizikai probléma megoldásában: egy ilyen algoritmus segíthet meghatározni az adott bolygó stabilitását, élhetőségét.

A gépi tanulás egy olyan mesterséges intelligencia, ami lehetővé teszi a gépek számára, hogy azok ne előre programozottan, hanem maguktól sajátíthassanak el új funkciókat. A Netflix ennek alkalmazásával képes ijesztően pontos ajánlásokat adni a felhasználók korábbi választásai alapján.

A Föld és a Mars Forrás: NASA

A project vezetői ugyanezt az ötletet ültetnék át az asztrofizikába. Korábban gyűjtött adatok segítségével határoznák meg az újonnan felfedezett bolygók élhetőségét, kiszámítanák annak tömegét és stabilitását.

Elmondásuk szerint ez a módszer közel ezerszer gyorsabb a hagyományos módszereknél.

A kutatók sajtóközleménye szerint a megoldást a NASA is felhasználhatja adatelemzésre jövőre induló Transiting Exoplanet Survey Satellite (Fedési Exobolygó-felmérő Műhold) programjában, ami közel tízezer új exobolygó felfedezését tűzte ki célul.