A repülőkön is lehallgathatók az utasok okostelefonjai

AIR FRANCE-CONCORDE Horizontal INDUSTRIE AERONAUTIQUE MODELE EQUIPE AEROPORT DE ROISSY AVION AIR FRANCE LARGEUR
des pilotes, techniciens de maintenance, hôtesses et stewarts de l'équipe Concorde d'Air France posent ensemble, le 16 janvier 2001 ŕ l'aéroport de Roissy, devant le supersonique qui doit rejoindre la base aérienne d'Istres le 18 janvier pour effectuer une série de tests. Le ministre des Transports Jean-Claude Gayssot a qualifié le 14 janvier de "trčs probable" une reprise des vols du Concorde en 2001. Le Concorde a perdu son certificat de navigabilité aprčs le crash d'un appareil d'Air France qui avait fait 113 morts prčs de Roissy le 25 juillet dernier. AFP PHOTO JOEL SAGET Pilots, cabin crew and technicians of the Air France Concorde pose with the aircaft 16 january 2001 at Roissy airport. The aircraft will leave aris 18 January to the military airbase of Istres for a series of tests. It is likely that Concorde flights will resume in 2001, after the crash 25 June 2000 which resulted in 113 deaths. / AFP PHOTO / JOEL SAGET
Vágólapra másolva!
Az amerikai Nemzetbiztonsági Ügynökség (NSA) és az elektronikus kommunikáció lehallgatására szakosodott brit figyelőszolgálat (GCHQ) képes a légitársaságok utasai által folytatott telefonbeszélgetések lehallgatására és az adatforgalom megfigyelésére. Ez is az Edward Snowdentől származó titkos iratokból derült ki.
Vágólapra másolva!

A jelentésben név szerint említett Air France légitársaság visszautasította a Le Monde francia napilap értesüléseit a repülőgépek fedélzetén folytatott telefonbeszélgetésekkel kapcsolatban. A francia vállalat a dpa német hírügynökségnek elmondta, hogy járataikon nincs lehetőség ilyen kommunikációra.

Az Air France szerint kilenc éve kipróbáltak egy kommunikációs rendszert a fedélzeten használható mobiltelefonokhoz, de a tervvel végül felhagytak. Emellett a vállalat által tervezett internethozzáférési rendszer nem tesz majd lehetővé telefonhívásokat.

A Le Monde cikke rávilágított, hogy egy bekapcsolt mobilkészüléket be lehet mérni a levegőben.

Az utaslisták és a járatszámok birtokában pedig kideríthető a tulajdonos neve.

Az Air France tagad Forrás: AFP/Joel Saget

A GCHQ ráadásul arra is képes, hogy távolról zavarja a mobiltelefonokat, arra kényszerítve a felhasználókat, hogy titkos kódjukkal újraindítsák a készüléküket. A lap úgy tudja, hogy vannak bizonyítékok, miszerint az NSA és a GCHQ 2011 és 2012 között nemzetközi járatokon utazókat hallgatott le.

A Le Monde a The Intercept nevű információs portállal működik együtt, amelyen keresztül hozzáférése van a Snowden által leleplezett dokumentumokhoz. A lap továbbá arról is ír, hogy számos légitársaság enyhített a mobiltelefonok repülőgépek fedélzetén történő használatának tilalmán.

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) 2013 decembere óta engedélyezi - még a fel- és leszállásokkor is - az olyan elektronikus készülékek használatát, mint a repülő üzemmódba kapcsolt tabletek és az okostelefonok.

A British Airways ezt követően első légitársaságként engedélyezte utasainak a repülés teljes idejére az elektronikus készülékek használatát.