Óriási bukás a Facebook dupla hírfolyama

mark zuckerberg morcos top
Facebook Founder and CEO Mark Zuckerberg speaks during an interview session with The Atlantic at the Newseum in Washington, DC, on September 18, 2013. AFP PHOTO/Jim WATSON
Vágólapra másolva!
Segíthet a hamis hírek terjedésében, és odacsaphat a hírportáloknak.
Vágólapra másolva!

Mark Zuckerberg a napokban megígérte, hogy idén jelentős változtatások fognak történni a Facebookon, amelyek a remények szerint aktívabbá teszik majd a felhasználókat, ezzel csökkentve a közösségi hálózat passzív böngészésének mentálisan romboló hatásait. Ezenfelül a vállalat 2018-ban is deklaráltan nagy erőkkel dolgozik a hamis hírek terjedésének megállításán.

Mark Zuckerberg Forrás: AFP/Jim Watson

A The New York Times beszámolója szerint van még mit tanulnia a Facebooknak az emberi pszichológiáról, ha el szeretné érni mindkét fent említett célját. A vállalat hat országban (Srí Lanka, Bolívia, Szlovákia, Szerbia, Guatemala, Kambodzsa) már tavaly október óta tesztel egy új típusú prezentálási módot: az érintett országokban lévő felhasználóknak nem feltétlenül egyetlen hírfolyamot mutat, hanem kettőt.

Az egyikben az ismerőseik bejegyzései láthatóak, a másikban pedig a különféle publikációk által megosztott tartalmak.

Alapértelmezetten az ismerősök tartalmai jelennek meg.

Ez két nagy problémát eredményezett: egyrészt a kérdéses országokban lévő egyes hírportálok jelentős látogatószámbeli visszaesést tapasztaltak a külön hírfolyamba való száműzésük miatt (a bolíviai Página Sietének konkrétan 20 százalékkal csökkent a látogatószáma), másrészt pedig minden eddiginél hatékonyabban terjedtek a felhasználók között a hamis hírek.

Az utóbbi illusztrálására egy szlovák példát hozott fel a New York Times: futótűzként terjedt egy kamu történet a felhasználók között, miszerint valaki visszaadta egy muszlim személynek az elveszített pénztárcáját, mire az hálából egy terrortámadásra figyelmeztette a tárca megtalálóját.

A teljesen fiktív sztori rendkívül gyors és széles körű terjedése miatt a szlovák rendőrség kénytelen volt kiadni egy cáfolatot, ám ez nem jutott el a facebookozók jókora részéhez, mivel a hírportálok cikkeit külön hírfolyamba szervezte ki a vállalat,

azaz nem került a felhasználók szemei elé a közlemény.

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!