Hatalmasat bukott saját telefonjával az Android atyja

2018.02.14. 10:06

Az IDC piackutató cég egyik vezetője, Francisco Jeronimo közölte, hogy legfrissebb adataik szerint 2017-ben mindössze 88 ezer Essential okostelefon talált gazdára. Ez nemcsak annak fényében kudarc, hogy a Samsung például csak a csúcskészüléknek számító Galaxy S8-ból több mint 20 millión adott túl néhány hónap alatt, hanem annak fényében is, hogy az Android atyja, a Google-t néhány évvel ezelőtt elhagyó Andy Rubin áll a projekt mögött.

Pedig izgalmasan indult a történet. A tavalyi év elején már különböző iparági pletykák alapján lehetett sejteni, hogy Rubin egy teljesen új, saját vállalat élén szeretné megalkotni a valaha készült legjobb androidos telefont, egy olyan készüléket, ami tényleg az "Android-piac iPhone-ja" lehet. Végül aztán május végén rántották le a leplet a szerényen csak Essential névre keresztelt telefonról, és úgy tűnt, Rubin tényleg be is váltotta az ígéretét.

A telefon még pont időben kapta el a 2017-es év fő trendjét, a kávamentes kijelzőt. Habár a képernyő alján így is maradt még egy kis keret, a tetején már (például az előbb említett Galaxy S8-cal ellentétben) szinte teljesen eltüntették, egyedül az előlapi kamera miatt volt szükség egy kis bevágásra. Mondhatjuk, hogy ezzel sikerült megelőznie az iPhone X-et, habár az elsőséggel járó dicsőség jelen esetben megkérdőjelezhető, hiszen az Apple telefonján is sokan utálják a kis szigetet.

Maga a telefon egyébként kifejezetten szép és elegáns. Kattintson, és galériánkban alaposan megnézheti!"Forrás: Essential "

Kis cég, túl nagy vállalás?

Az Essential hardveres specifikációit tekintve is az élvonalba tartozott: Snapdragon 835-ös rendszerprocesszora, 4 GB memóriája és 128 gigabájt tárhelye alapján pontosan illeszkedik a tavalyi csúcskészülékek sorába. Szintén tavaly vált igazán divattá a dupla hátlapi kamera alkalmazása, ami itt is jelen volt: a két lézerfókuszos 13 megapixeles egységből az egyik színes, a másik monokróm, a kettő kombinációjával pedig a Huawei megoldásához hasonlóan az ígéretek szerint szebb képek készülnek.

Szintén az "androidos iPhone" párhuzamot erősítette az Essential kinézete. Az Apple készülékeihez hasonlóan minimalista, egyszerű, letisztult, ráadásul Rubin és brigádja még tovább is ment: semmilyen márkajelzés vagy embléma nem rondított bele az összképbe. Az elöl-hátul Gorilla Glass 5-ös üveggel védett eszközt oldalról titánium ötvözetű keret fogja közre, ami komoly ellenállóságot és strapabírást ígért. Ráadásul teljesen eredeti, mindenféle fölösleges programtól mentes Android-rendszer került rá, és még kívülről rácsatlakoztatható kiegészítőket, például 360 fokos kamerát is terveztek hozzá.

Forrás: Essential

Még az árazásba sem nagyon lehetett belekötni: a 700 dolláros árcédula tulajdonképpen megfelelt a Samsung és az Apple akkori csúcsmodelljeinek. Érkezett is a telefonra több ezer előrendelés, ami alapján akár még bizakodhatott is Rubin cége, azonban a következő hetekben a vásárlók, vagy potenciális vásárlók már nem annyira. A májusi bemutatót követően ugyanis júniusra ígérték az első példányok szállítását, de az csak nem akart megtörténni. A vállalat pedig mély hallgatásba burkolózott.

Véget ért a június, majd a júliusból sem volt már sok hátra, amikor aztán végül Andy Rubin egy mezei e-mailben tájékoztatta az előrendelőket, hogy a telefon további heteket fog késni a mobilszolgáltatók ellenőrzései miatt, azonban azzal kapcsolatban egyáltalán nem tudtunk meg semmit, hogy az addigi, közel két hónapos késést mi okozta. Finoman szólva sem ez a legjobb bemutatkozás egy új mobilgyártótól, ami ráadásul rögtön a csúcsot célozta.

Késésből rögtön botrányba

Végül aztán augusztus legvégén, szeptember elején kerültek az első Essential telefonok az előrendelőkhöz, azonban ez a közel három hónapos késés már azt jelentette, hogy közben megjelent a Samsung Galaxy Note 8, az Essentialhoz nagyon hasonló hardvert sokkal olcsóbban kínáló OnePlus 5, és nagyon erősen közelített az új iPhone-ok bemutatója is, így még nehezebb helyzetbe került a gyártó. Hiába alakult ki körülötte egy kisebb rajongói réteg, akik hajlandóak voltak kivárni a késéseket, kérdésessé vált, hogy ezek után a felhasználói bázis érdemben tud-e még növekedni.

Főleg azt követően, hogy az első botrányra sem kellett sokat várni, ugyanis az még az előrendelőket érintette. Miután az Essential elkezdte kiszállítani az első készülékeket, néhány előrendelőtől egy körlevélben azt kérte a vállalat, hogy valamilyen igazolvánnyal (például személyi, jogosítvány) igazolják a lakcímüket. Erre a hivatalos magyarázat szerint a csalások kiszűrése és az előrendelők védelme érdekében volt szükség. A felhasználók felé irányzott kérés az volt, hogy az igazolványon látszódó név és cím egyezzen az előrendeléskor leadott névvel és címmel.

Az Essential ezen kívül egy telefonszám, valamint alternatív e-mail cím megadását is kérte. Habár ez az egész némileg furcsa, igazából még akár elfogadható is lehetett volna. A probléma az volt viszont, hogy egy rosszul beállított e-mail fiók következtében az előrendelőktől érkező visszaigazoló levelek, bennük az adatokkal, eljutottak mindenkihez, aki megkapta az eredeti körlevelet is. Így több mint 70 vásárló adatai kerülhettek illetéktelen kezekbe, és ugyan először egy adathalász akciótól tartottak, Rubin hamar elismerte, hogy erről nincs szó, egyszerűen ők hibáztak.

Forrás: Essential

Lehet folytatás?

Az Essential telefonból nemcsak, hogy keveset adtak el, de azok többségét sem az eredeti, 700 dolláros áron. Nem sokkal a rajt után már 200 dollárral megvágták a hivatalos árat, de különböző akciók alkalmával akár 399 dollárért is hozzá lehetett jutni. Mindez azt sugallja, hogy a készülék nemhogy hasznot, de valószínűleg inkább jelentős mennyiségű veszteséget termelt, erről azonban egyelőre semmi biztosat nem tudni, mert Rubin és a cége továbbra is teljes hallgatásba burkolózik.

Mindenesetre az Essential mögött komoly befektetők állnak, olyanok, mint a két kínai óriás, a Tencent és a Foxconn, és a hírek szerint még a telefon megjelenése előtt további 300 millió dollárnyi befektetést kapott a vállalat, aminek köszönhetően az értéke 2017 májusában elérte az 1 milliárd dollárt.

A kérdés innentől kezdve leginkább az, hogy a befektetők "benyelik-e" az Essential első telefonjának kudarcát, és Rubin nekifuthat egy újabb próbálkozásnak, vagy hamarosan arról számolhatunk be, hogy egy újabb androidos gyártó tűnt el a piacról.