Így szabadít meg minket a Chrome az idegesítő reklámoktól

Az internet veszélyes a gyerekekre – Óvd meg őket! notebook laptop
Vágólapra másolva!
A Google egy széleskörű felmérés végeredményére alapozva igyekszik rákényszeríteni a weboldalak tulajdonosait a zavarónak ítélt reklámok eltávolítására. Habár a kezdeményezés elsőre jó szándékúnak tűnhet, valójában felvet néhány kérdést, hogy mi történik akkor, amikor a böngészős, valamint az online hirdetési piacot is uraló vállalat tisztogatásba kezd.
Vágólapra másolva!

Bátran mondhatjuk, hogy egy új fejezet kezdődött az internet történetében: a világ messze legnépszerűbb böngészője, a Google Chrome ugyanis mostantól szűrni fogja a hirdetéseket. Persze nem úgy, ahogy a különböző népszerű hirdetésblokkoló kiegészítők, amik végső soron igyekeznek egy az egyben eltüntetni az összes reklámot egy oldalról, hiszen a Google is pontosan tudja, hogy egyrészt a weboldalak többsége a reklámokból él, másrészt pedig maga a Google a világ legnagyobb hirdetési vállalata.

A Google célja az volt, hogy a felhasználókat különösen idegesítő, a böngészési élményt nagyban károsító hirdetéseket gyomlálja ki.

De honnan tudja a vállalat, hogy mi zavar minket leginkább? Szerencsére van mire támaszkodnia, ez pedig nem más, mint a Better Ad Standards nevű kezdeményezés, ami egy 25 ezer fős felmérést követően adott ki iránymutatásokat arra nézve, hogy milyen jellegű hirdetéseket érdemes kerülnie annak, aki nem akarja felbosszantani a látogatóit.

Példák a kutatás szerinti legidegesítőbb reklámfajtákra Forrás: Better Ads Standards

Ezek asztali böngészés esetében a következők:

  • Pop-up, vagyis a semmiből felugró hirdetések.
  • Az oldal aljára vagy tetejére "odaragadó" nagy bannerek, amik görgetés közben sem tűnnek el.
  • Az automatikusan, hanggal elinduló videók.
  • Valamint az olyan nagy hirdetések, amik kitakarják az oldal tartalmi részét, és csak egy visszaszámlálást követően hajlandóak eltűnni.

Mobilos böngészés esetén pedig érvényes minden a fentiek közül, továbbá:

  • A villódzó animált hirdetések.
  • A tartalmat kitakaró hirdetések, de itt már nemcsak a visszaszámlálás érvényes, hanem az is, ha a hirdetés egy részére rá kell nyomnunk a folytatáshoz.
  • A teljes képernyős hirdetés, ami csak továbbgörgetésre tűnik el.
  • Illetve ha a képernyő több mint 30%-át hirdetések foglalják el.

A Better Ad Standards kutatási eredményei persze mindenki számára hozzáférhetők, és maga a Google is hónapok óta hangsúlyozza, hogy ezekre az irányelvekre építve fogja elindítani a Chrome saját reklámszűrőjét, így a weboldalak tulajdonosainak volt idejük felkészülni a helyzetre. A böngésző egy új API-n keresztül mutatja meg az adott oldal értékelésének eredményét, illetve a tulajdonosok részletes beszámolót is kérhetnek az Ad Experience Report segítségével. A felhasználók szemszögéből a Chrome mind az asztali böngészőben, mind pedig mobilon jelezni fogja, hogy letiltott hirdetéseket, azonban ha az adott oldalon ezeket valamiért mégis engedélyezni szeretnénk, arra is felkínálja a lehetőséget.

A Chrome alapvetően három értékelést használ azokra az oldalakra, ahol problémás hirdetéseket érzékel: a "Passing" még az éppen átment kategória, ahol azért érdemes már odafigyelni. A "Warning" a nevének megfelelően a figyelmeztetés: itt bizony már a rendszer észlelt olyan reklámokat, amik nem felelnek meg a fenti alapelveknek, így ezt a problémát 30 napon belül orvosolni kell, addig további szankció nincs. Végül az utolsó szint a "Failing", amit azok az oldalak kapnak, akiknek 30 napon belül nem sikerült orvosolniuk a problémákat.

Felugró figyelmeztetés, hogy a Chrome hirdetéseket blokkolt az adott oldalon. Ha szeretnénk, akkor viszont engedélyezhetjük őket Forrás: Chromium blog

Ilyenkor aztán lecsap a Google kalapácsa, és minden egyes hirdetést válogatás nélkül letilt az oldalon, nem csak azokat, amik a fenti kategóriába esnek.

És igen, ez érvényes még a Google saját hirdetéseire is. A vállalat azonban abban reménykedik, hogy erre nem fog sor kerülni, hanem az ajánlások és a Chrome részletes visszajelzései alapján az oldaltulajdonosuk a saját, jól felfogott érdekükben eltüntetik majd a felhasználók számára idegesítő reklámokat. Az eddigi tapasztalatok alapján egyébként erre jó esély van: már a rendszer életbe lépése előtt közel 13%-kal csökkent azon oldalak száma, amik nem feleltek meg a Better Ads Standards irányelveinek.

És habár - ahogy fentebb említettük - végső soron egy oldal hirdetéseinek teljes letiltása azt is eredményezheti, hogy így a Google saját hirdetései sem jelennek meg, maga a Google nyilvánvalóan nem ad ki olyan hirdetéseket, amik sértenék az új irányelveket. Ez tehát azt jelenti, hogy a weboldalak tulajdonosainak végső soron olyan reklámokat kell majd eltávolítaniuk, amik más hirdetőktől, ügynökségektől származnak, így tehát tulajdonképpen a Google versenytársai a piacon. Ahogy tehát arra például a HWSW is rámutat, a zavarónak titulált hirdetések kigyomlálása és ilyen módon a weboldalak megtisztítása

végső soron a Google piaci uralmát növelik.

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!