Az online adatgyűjtés nem feltétlenül ördögtől való dolog

2018.09.14. 12:54

Jelenleg két világtrend uralja a digitális hirdetési piacot. Az egyik célja, hogy minél több adatot gyűjtsön a felhasználókról, és így személyre szabott ajánlatokkal keresse meg őket. A másik megközelítés a felhasználók tudatosságát növelve próbálja csökkenteni a személyes adatok megosztását. A kettő trend első látásra ellentétes irányú, de közelebbről nézve ez koránt sem ilyen fekete-fehér. Erről kaphattunk bővebb információkat a Gandera Balázs, az INTREN ügyvezetője és Geiger Tamás, a JabJab analitikai üzletágának vezetője az általuk szervezett Google marketing szakmai napon.

Noha egyre többet hallani a GDPR kapcsán az adatvédelem körüli feszültségekről, a legtöbb kutatás mégis azt mutatja, hogy a vásárlók 73%-a szívesebben kap olyan ajánlatot, amely – felhasználva személyes adataikat – releváns a számukra.

A legegyszerűbb példát tekintve: sokkal kevesebben tartanák zavarónak a bannereket, ha tényleg olyan termékeket reklámoznának, amelyek érdekelhetik az adott felhasználót.

Ja várjunk csak, hiszen ez a példa pedig még csak nem is a jövő zenéje, hiszen a folyamatos adatgyűjtéssel pont erre hajt például a Google is és olyan jól csinálja, hogy pont ez szúrt szemet az adatgyűjtés ellen ágáló front legjavának. De akkor mi a baj az adatgyűjtéssel pontosan?

A Biztonság

Valójában nem a gyűjtés maga, hanem az, hogy hogyan tud megvalósulni a személyes adatok biztonsága? Hiszen, ha az adatokat be tudjuk gyűjteni és a kiértékelt elemzések alapján hozott eredmények értelmében egy adott felhasználót tudunk célozni, akkor a teljes út ismert legalább egyvalaki számára – aki (ami) a kiértékelést végzi, ha pedig ilyen személy vagy adatbázis létezik, akkor az adataink biztonsága már nem rajtunk, hanem rajta múlik.

Biztonság, biztonság, biztonság

A GDPR-nak köszönhetően egyre inkább bekerül a közbeszédbe az adatok védelme, és az esetleges visszaélések lehetősége, ami bizalmatlanná teheti a felhasználókat. Mindez azonban nem feltétlenül egy negatív folyamat. Ha a fogyasztók tudatosabbakká válnak, és jobban figyelnek arra, hogy milyen adatot, hol osztanak meg magukról, az a cégek számára is előnyös lehet. Hiszen így több esélyük van rá, hogy az adott hirdetési tartalmuk a releváns célcsoportnál fog megjelenni. Mindemellett fontos kiemelni, hogy az adatbiztonság nem új keletű dolog. A Google által tárolt információk nem köthetőek egy adott felhasználóhoz, hiszen anonim adathalmazokból állnak. A személyes ajánlatokat a Google programjai jelenítik meg a célcsoportnak, és nem pedig maga a reklámot megrendelő cég.

Sőt, ha kíváncsiak vagyunk, hogy milyen adatokat tart rólunk számon a Google, egy kattintással megtudhatjuk.

Ezen a linken!

Biztonságos adatgyűjtés

Ha azonban mi, mint felhasználók úgy döntünk, hogy szeretnénk magunkról több mindent megosztani, erre is megvan a lehetőségünk. Ki kell választanunk, hogy melyik cégnek adunk meg magunkról adatokat, és külön beállíthatjuk azt is, hogy a Google milyen információkat továbbíthat rólunk. Ezáltal sokkal személyesebb ajánlatokat kaphatunk, ott és akkor, amikor leginkább szükségünk van rájuk. Így sok esetben pénzt spórolhatunk, vagy az érdeklődési körünkbe vágó információkkal gazdagodhatunk. Vagyis fontos az adatbiztonság, de az adatgyűjtés nem Mordor egyik sötét hegyvonulata. Létezik win-win szituáció, és ez a jövő.