Nem minden netes vásárló kapja vissza az ellopott pénzét

Mastercard, bankkártya
MasterCard is said to have overcharged banks for transaction costs between 1992 and 2007. Some 46 million consumers suffered extra costs due to the banks putting the charges through to customers. A claim has been filed in the UK against the credit card company. Bydgoszcz, Poland, on September 9 2016. (Photo by Jaap Arriens/NurPhoto)
Vágólapra másolva!
A féktelen vásárlások időszaka már a novemberi Black Friday-nek köszönhetően megkezdődött. Ezt gyorsan követi a karácsonyi és az újévi ajándékozás, majd a januári kiárusítások. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy a fogyasztók banki hitelesítő adatait vagy online vásárlói fiókjait támadó kiberbűnözők számára pont ez az ünnepi időszak jelentheti a főnyereményt.
Vágólapra másolva!

Az online vásárlás olyannyira a legnépszerűbb internetes tevékenységek egyike, hogy a rangsorban csak az e-mailezés előzi meg, derült ki a Kaspersky Lab jelentéséből. És bár az emberek többsége (93%) számára nem ismeretlenek a pénzügyi kiberfenyegetések, mégis 32%-ukkal fordult már elő, hogy pénzügyi hitelesítő adataik rossz kezekbe kerültek.

A kép csak illusztráció Forrás: NurPhoto/Jaap Arriens

Bár az online vásárlás kínálta kényelem nagyon csábító lehet, néhányan még mindig aggódnak az online fizetéseik védettsége miatt. Sajnos az aggodalmaik igencsak megalapozottak. A felmérés feltárta, hogy abból a 32%-ból, akinek adatait feltörték, egynegyedük (26%) soha nem látta viszont a pénzét. Az emberek pénzügyeit potenciálisan veszélyeztető tényezők közé tartozik például az, hogy a fizetési hitelesítő adatokat nehéz ellenőrzés alatt tartani azt követően, hogy különféle e-kereskedelmi platformokon használták őket, valamint az, hogy sokféle fizetési mód áll rendelkezésre.

Az online vásárlás olyan, mintha egy nagy bevásárlóközpontban lennénk, ahol több tucat különféle e-kereskedelmi platformról vásárolhatunk árucikkeket. Nem meglepő tehát, hogy a vásárlók számára gondot jelent az összes online fizetési adatuk ellenőrzés alatt tartása. Az emberek több mint a fele (54%) amiatt aggódik a legjobban, hogy a kiberbűnözők hozzáférnek a pénzügyi hitelesítő adataikhoz.

Ugyanakkor a válaszadók harmada (36%) elfelejtette, vagy nem is próbálta megjegyezni, hogy mely weboldalakon és alkalmazásokban adta meg a pénzügyi adatait.

A fogyasztók arra törekszenek, hogy a fizetési hitelesítő adataik könnyen megtalálhatók és megjegyezhetők legyenek, sőt, a válaszadók közül minden ötödik (20%) előszeretettel tárolja őket valamilyen eszközön. Így az online vásárláskor egyszerűbb és kényelmesebb a hitelesítő adatokat megadni, és az elfelejtésük miatt sem kell aggódni. Azonban, ha az eszköz elvész vagy ellopják, a felhasználó nem csak a személyes adatainak az elvesztését kockáztatja, hanem pénzének elvesztését is, mivel az illetéktelen személyek a bankszámlájukhoz is hozzáférhetnek, ha megtalálták az ehhez szükséges hitelesítő adatokat az okostelefonon tárolt jegyzetek között.

Forrás: Getty Images/iStockphoto/Poike

A digitális fizetési módok széles köre teljes szabadságot ad a vásárlóknak a kedvenc áru- vagy szolgáltatás-vásárlási módjuk kiválasztásához. A legkedveltebb fizetési módot még mindig a bank- és a hitelkártyák, a bankszámláról történő közvetlen átutalások, valamint az e-pénztárcák, például a PayPal jelentik.

Ezek mellett más fizetési módoknak is egyre inkább növekszik a népszerűsége. A gyakori vásárlásokkal az emberek hűségprogramok keretében pontokat gyűjthetnek, amelyeket további vásárlásokhoz használhatnak fel, ha ismét felkeresik az adott kereskedőt. Ráadásul az okostelefonoknak és az okosóráknak köszönhetően a fogyasztóknak már pénztárcát, készpénzt vagy akár plasztikkártyákat sem kell maguknál hordaniuk. Ez hozzájárult az érintés nélküli fizetési módok, például a PayPass vagy az Apple Pay növekvő népszerűségéhez, olyannyira, hogy

ma már a vásárlók egyharmada (31%) rendszeresen használja ezeket.

„Az év vége és a karácsonyi ünnepek egy csodálatos időszak, amikor mindenki ajándékokat vásárol a családtagjainak és a barátainak. Ugyanakkor senki sem szeretné, ha ezt az időszakot elrontaná egy nem biztonságos tranzakción keresztül vagy online csalás következtében elszenvedett anyagi veszteség" – véli Marina Titova, a Kaspersky Lab fogyasztói termékmarketingért felelős vezetője. „Nagyon oda kell figyelnünk a pénzügyi adatainkra és az online fizetéseinkre, ügyelnünk kell arra, hogy ne adjuk meg a bankkártyánk adatait nem megbízható weboldalakon, illetve hogy ne fizessünk nem biztonságos eszközökről."

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!