[Frissítve] Elejét veszi a sunyi terheléseknek a MasterCard

2019.01.17. 12:07

Tényleg ingyeneseknek kell lenniük a próbaidőszakoknak.

Frissítés (2019. január 18.): a MasterCard alaposan félrevezette a világsajtót, a frissített tájékoztatása szerint a mostani módosításai kizárólag a havi előfizetés keretében fizikailag kiszállított termékekre vonatkoznak, a digitális előfizetésekre nem. A részletek itt olvashatóak.

[EREDETI HÍRÜNK]

Gombamód szaporodnak a havidíjas online szolgáltatások, ezek az előfizetők bevonzása érdekében általában ingyenes próbaidőszakot is biztosítanak. Jókora részük a próbaidőszak elindításához bekéri a potenciális ügyfelek kártyaadatait, az adatokat pedig egy próbaterheléssel ellenőrzi.

Forrás: Dreamstime

A praktikának alapvetően három oka van, mind közül a legfontosabb, hogy az ellenőrzés segít csökkenteni az ingyenes próbaidőszakkal való visszaélés lehetőségét. Ha valakinek lejár a próbaidőszaka, akkor nem elég regisztrálnia egy új felhasználói fiókot a próbaidőszak újbóli elindításához, de olyan kártyaadatokat is meg kell adnia, amelyekkel korábban még nem indítottak próbaidőszakot a szolgáltatásban. Az átlagemberek legfeljebb néhány kártya adataihoz férnek hozzá, így még ha párszor újra is tudják indítani a próbaidőszakot például a családtagjaik bankkártyáival, előbb-utóbb akkor is

kifutnak a használható kódokból.

A kettes számú előny, hogy a praktikával az ügyfeleiknek nem kell semmit tenniük, ha lejár a próbaidőszakuk, a szolgáltatás egyszerűen megterheli a kártyájukat a havidíjjal. Ez alapvetően nem rossz elképzelés, csak épp akad egy bökkenő: a fogyasztók rendszeresen elfelejtik időben megszakítani a próbaidőszakot, ha úgy döntenek, hogy nem kívánnak előfizetni.

Ezután vagy leírják veszteségként a levont összeget, vagy megpróbálnak pénzvisszatérítést kérni a szolgáltatás ügyfélszolgálatánál. Ha az nem hajlandó visszaadni a pénzüket, akkor a bankjukon keresztül vonathatják vissza a terhelést.

A kisebb összegek esetén könnyen elképzelhető, hogy az ügyfelek nem bajlódnak a pénzük visszakövetelésével, főleg ha be kellene menniük emiatt a bankjukba; a feledékenységük egyáltalán nem negatívum a szolgáltatások számára.

A bankos pénzvisszavonás a jelek szerint újabban akkora kényelmetlenséget kezdett jelenteni, hogy a MasterCard a közbeavatkozás mellett döntött. A szabályzata szerint mostantól a MasterCardot használók kártyáit nem terhelhetik meg a próbaidőszak lejárta után az előfizetéses szolgáltatások anélkül, hogy ebbe bele ne egyeznének az ügyfelek.

Forrás: Getty Images/iStockphoto/Poike

A MasterCard szerint a szolgáltatásoknak innentől a próbaidőszak lejárta után egy tájékoztató e-mailt vagy szöveges üzenetet kell küldeniük az ügyfeleknek, miszerint lejárt az ingyenes időszakuk, és engedélyt kell kérniük a számlázás megkezdésére. A tájékoztatásból tökéletesen világosnak kell lennie, hogy melyik szolgáltatás küldte a levelet, és mennyivel fogja megterhelni a kártyát, ha ebbe beleegyezik az ügyfél.

Nem tehetik meg többé, hogy szó nélkül nekiállják levonni az előfizetési díjat a MasterCardokról.

A jóváhagyás megszerzése után a szolgáltatások később már kérdés nélkül levonhatják a havidíjat, azonban kötelező lesz e-mailben vagy SMS-ben minden terheléskor kiküldeniük a blokkot az ügyfeleknek. Ezeket a bizonylatokat persze eddig is ki kellett állítaniuk és az ügyfelek rendelkezésére kellett bocsátaniuk, de nem mindegyikük kommunikálta értesítő e-mailen vagy szöveges üzenetben keresztül a havi terheléseket, például a Spotify is közéjük tartozik.

A MasterCard blogbejegyzése nem tér ki arra, hogy a szabályoknak nem megfelelő szolgáltatások milyen büntetéseket kaphatnak az üzleti szabályzatot sértő viselkedésért, de minden bizonnyal a fizetésfeldolgozási szerződésük felmondását kockáztatják.

TOVÁBBI CIKKEK A ROVATBÓL

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!