Újszerűen harcolnának az iskolai zaklatás ellen

2019.02.11. 14:07

Még az elfajulásuk előtt detektálnák a súlyos eseteket.

A mesterséges intelligencia a megfelelő adatok birtokában elméletileg hatékonyan használható lehet az emberi viselkedés előrejelzésére, hiszen az emberek állandó, ciklikusan jelentkező, továbbá bizonyos körülmények létrejöttekor jellemzővé váló viselkedési minták alapján működnek. A Japánban található Otsu város illetékesei indirekt formában hamarosan tesztelni kezdik az elképzelést, méghozzá az iskolai zaklatások hatékonyabb kezelése érdekében.

Forrás: Getty Images/iStockphoto/Christopher Futcher/Fatcamera

A kezdeményezés előzménye, hogy 2011-ben országos botrányt kavarva öngyilkos lett a városban egy 13 éves fiú, miután egy ideje intenzíven zaklatták az iskolatársai. A diák próbált segítséget kérni, azonban az osztályfőnökét nem érdekelték a panaszai, a tragédia után pedig az iskolájának vezetése a bőrét menteni próbálva tagadta, hogy összefüggés lenne az állítólagos zaklatás és az öngyilkosság között. A nyomozók viszont alaposan kikérdezték a fiú iskolatársait, és egyértelmű lett, hogy közvetlen okozati összefüggés volt a zaklatás és az öngyilkosság között.

A botrány hatására egész Japánban törvényekben kötelezték az iskolákat a zaklatások megelőzésére és kezelésére szükséges protokollok kidolgozására.

Otsu városa most új megoldást talált ki az iskolai zaklatások hatékonyabb felismerésére és kezelésére: egy gépi tanulást használó rendszerbe felvittek körülbelül kilencezer dokumentált iskolai zaklatásos esetet az elmúlt hat évből, amelyek alapján a rendszer megpróbálja kitalálni, hogy az újonnan felvitt esetek milyen módon alakulnak majd.

Ehhez az ügyek szereplőinek a korát, a nemét, a hiányzásainak számát, a tanulmányi eredményeit, továbbá a zaklatások helyét és idejét elemzi a rendszer.

Koncepcionális szinten a megoldás nagyon hasonló a prediktív bűnmegelőzési eszközökhöz, de a hatékonysága persze nem csak a működési modelljének helyességétől, hanem a bevitt adatok pontosságától is függ. Amennyiben a tanárok továbbra is legyintgetnek az iskolai zaklatásos esetekre, és hanyagul dokumentálják azokat, vagy nem is veszik a fáradtságot az adatok rögzítésére, akkor a rendszernek esélye sincs a működésre.

A rendszer végső célja, hogy még az elfajulásuk előtt sikerüljön detektálni a komoly eseteket.

TOVÁBBI CIKKEK A ROVATBÓL

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!