Felfutóban a fizetős zeneletöltés

Vágólapra másolva!
Az amerikai zenerajongók csaknem kétszer annyi zeneszámot vásárolnak meg digitális formában az internetről, mint ahányat CD-n a hagyományos lemezboltokban. A Billboard beszámolója szerint június vége óta 7,7 millió zeneszámot töltöttek le a fizetős szolgáltatások segítségével, miközben csak 4 millió maxi CD-t értékesítettek. Az adatok a fizetős letöltő szolgáltatások sikerét jelzi.
Vágólapra másolva!

Az egyes zeneszámok online letöltéseit és a maxi CD-vásárlásokat azonban egyes vélemények szerint nem lehet összehasonlítani, mivel csak viszonylag kevés zeneszámot adnak ki önálló maxi CD-n. A lemeztársaságok a visszaeső eladások miatt csökkentették a kiadásra kerülő maxi CD-k számát, a zenerajongók azonban mintegy félmillió szám közül választhatnak, hogy mit töltsenek le - számonként 0,99 dollárért - valamelyik internetes szolgáltatás segítségével. Az október 26-ával végződő héten például 857 ezer zeneszámot értékesítettek az interneten keresztül, miközben a lemezboltok csak 170 ezer CD-t adtak el. A magazin beszámolója szerint ugyanakkor a legkelendőbb maxi CD-k még mindig verik a legnépszerűbb letöltéseket - írja az Információs Társadalom és Trendkutató Központ Infinit hírlevele.

A legnépszerűbb jogszerűen működő letöltő szolgáltatások az Apple iTunes, az újonnan indított Napster, valamint a Musicmatch. Ezek üzemeltetői a jogszerűtlenül működő, a zeneiparnak jelentős bevételkiesést okozó ingyenes zeneletöltő szolgáltatások (például Kazaa, Morpheus) használóit igyekeznek magukhoz csábítani.

- A digitális értékesítéseknek azért van szimbolikus jelentősége, mivel a zeneipar digitális színtér felé való fordulását jelzik - mutatott rá Sean Ryan, a RealNetworks zenéért felelős alelnöke. Hozzátette: - Az egyes zeneszámok offline stratégia szerinti értékesítése nem nagyon vált be, az online értékesítés azonban nagyot durranhat. Phil Quartararo, az EMI Music ügyvezetője örömmel tekint ugyan az új trendre, ám egyelőre mégsem tulajdonít neki túl nagy jelentőséget. - Ha valamilyen úton-módon rá tudjuk bírni a fogyasztókat arra, hogy megvegyék, és ne csak simán letöltsék a zenéket, már az eredmény a zeneipar számára - fogalmazott Quartararo.

A hivatalos online értékesítésekről szóló beszámoló adatai a Nielsen SoundScan júniusban megkezdett méréseit tükrözik.

ITTK Infinit