Gyúrja ki magát Nintendóval!

2008.03.14. 15:26

A Nintendo Wii eddig is sportos játékgépnek számított a mozgásérzékelős vezérlővel, de hamarosan újabb sporteszköz és virtuális tréner érkezik hozzá, a Wii Fit. Kipróbáltuk az egyensúlyozópadot és a virtuális trénert.

A sportszoftver doboza egy újabb kiegészítőt rejt magában: egy nagyjából szobamérleg méretű digitális egyensúlyozópadot (eredetiben balance board). A készülék négy talpa érzékeli a játékos egyensúlyhelyzetét, és a testsúlyát is le tudja mérni - vagyis egy digitális mérleget is kap vele a vásárló.

A méretkezésre már csak azért is szükség van, mert a szoftver egy teljes állapotfelmérő  és fitneszprogramot is tartalmaz. A játékosnak, ha komolyan gondolja az edzést, meg kell adnia magasságát és életkorát, és néhány kalibrációs lépésen keresztül a Wii Fit megállapítja a testtömeg-indexét. Ezek után meg lehet adni, hogy mennyi idő alatt szeretnénk ezen változtatni, amihez egy edzésnaptáron végighaladva kell elvégezni a megadott feladatokat.

Még csak japánul tudtuk kipróbálni

A játéknak ez a része rengeteg dialógusból áll, amelyek jelentésére jórészt csak következtetni tudtunk, mivel a fitneszjátékból még nem érkezett lokalizált verzió, és csak egy japán nyelvűt kaptunk kipróbálásra. A játékban létrehozott karaktert le is lehet védeni egy PIN kóddal, hogy más ne nyúlhasson bele az edzésünkbe, és ne változtassa meg az eredményünket. A gyártó kicsit aggódott is amiatt, hogy vajon mit reagálnak majd a vásárlók, ha a Wii a szemükbe mondja: túlsúlyosak.

Ezzel együtt az eszköz hasznos edzőpartner: a tréningben egy 3D-s figura adja az instrukciókat, és a padon való egyensúlyozgatás, illetve a jóga- vagy fitneszmozdulatok tényleg alaposan átmozgattak minket. Olyannyira, hogy némi felkészülés és bemelegítés nélkül nem is ajánljuk, hogy bárki csak úgy belevágjon. A tornagyakorlatok közben a gép azt figyeli, hogy mennyire maradunk egyensúlyban, ebből következtetve arra: mennyire szabályosan végeztük a gyakorlatot.

Edzésbemutató a konzollal
(Nagy felbontásban itt)

A virtuális tréner nem csak elmagyarázza és bemutatja, hogy mi a teendő, hanem sípszóval és számolással az ütemet is vezényli. A jógázáshoz a helyes légzést is megtanulhatjuk a képernyőről, a fitnesz pedig olyan lassú, hosszan kitartott mozdulatokból áll, mint a pilates torna - vagyis ne számítsunk könnyed ugrabugrálásra.

Kemény munka és aktív szórakozás

A gyakorlatokat a betáblázott edzésterven kívül tetszés szerinti sorrendben is végezhetjük a szabad játékrészben, és a sikeres elvégzésükkel creditpontokat gyűjtögetünk, amelyek újabb gyakorlatokat, illetve játékokat tesznek elérhetővé. A Wii Fitben a testedzés mellett az egyensúlyozó vezérlésre épülő sport- és ügyességi játékok is vannak. A szoftverben kipróbálhatjuk többek közt a síugrást, a szlalomot, a snowboardot, de pörgethetünk derekunkon hulahoppkarikát is, vagy játszhatunk kötéltáncost két toronyház között.

Kimondottan a nehezebb feladatok közé tartozik az a játék, amelyben golyókat kell egyensúlyoznunk egy tálcán úgy, hogy csak a megfelelő lyukon essenek át, ne a peremen. A virtuális kocogáshoz a mozgásérzékelős kontrollert kell a zsebünkbe tenni, miközben a padlón szökellünk egy helyben, és van a játékban sztep-aerobikhoz hasonló tánc is, amelyben le-fel kell lépdelni az egyensúlyozó padról. Ez volt az egyetlen olyan darab, ami nem nyerte el a tetszésünket, és nem csak azért, mert nehéz: a két láb pozícióját érzékelő balance boardnál sokkal jobb móka a Dance Dance Revolution szőnyege.

Forrás: [origo]
Fejelgetés a képernyő előtt
(Még több kép a galériában)

A játékokban mindig megjelenik a képernyőn az elvégzendő speciális mozdulat, amelyet le kell másolnunk az egyensúlyozó padon. Ha szükség van ilyen kiegészítő segítségre, akkor egy virtuális vezérlőfelületet is kapunk, amelyen egy piros pötty jelzi a súlypontunkat a táblán: ezt a négyszögletes mező megfelelő részébe mozgatva írányíthatjuk a virtuális játékos manővereit.

Ezek a játékok már gyors mozdulatokat is igényelnek, és mivel mindegyikhez fel kell vennünk a megfelelő testtartást (főleg például a síelésnél), nem is könnyű hibátlanul végrehajtani a feladatot. A tesztelés során magunk is kicsit belefeledkeztünk a mókába, aminek másnapra érezhető izomláz lett az eredménye, közvetlenül ebéd után, teli hassal pedig nem is tanácsos nekiállni a virtuális akciónak.

Extrém súlynál nem használható

Forrás: [origo]

Az egyensúlyozó pad

Az egyensúlyozó-tábla kezelése egyébként nagyon egyszerű: bele kell rakni négy ceruzaelemet, a szoftver elindítása után be kell kapcsolni, és kész. A játékok előtt a készülék ellenőrzi, hogy ugyanaz a játékos áll-e rajta, mert ilyenkor ha kell, átállítja magát az eltérő testsúlyhoz és súlyponthoz. Ezzel néha bajban voltunk, mert nem értettük a japán hibaüzeneteket, és nem tudtuk, hogy éppen lelépni vagy fellépni kellene az eszközre, vagy netán az elemek fáradtak el. A nálunk is megjelenő angol nyelvű változattal és magyar használati utasítással már könnyebb lesz.

Az eszköz felhívja rá a figyelmet, hogy ugrálni nem szabad rajta - ilyenkor hibaüzenettel szakad meg a játék, illetve rajzos instrukciót is ad a megfelelő elhelyezéshez. Nagyon nagy versenysúlyról indulók sajnos nem használhatják a padot, mivel maximum 136 kilót bír el, és az alatt a három nap alatt, amíg nálunk volt, arról sem tudtunk meggyőződni, hogy mennyire sikeres vele a fogyókúra, viszont remekül szórakoztunk - csakúgy, mint mindenki, aki a kollégák közül kipróbálta. A Wii Fit április végén kerül a boltokba Magyarországon, hogy pontosan mennyibe kerül majd, azt még nem tudjuk. Az uniós ára 100 euró körül lesz, és a hazai forgalmazó reményei szerint nálunk sem kerül majd többe 25 ezer forintnál - annyit pedig a tapasztalataink szerint megér.