Vágólapra másolva!
Mire figyeljünk, mit kerüljünk el, mennyit költsünk GPS-készülékre? Vásárlási tanácsadó és hasznos tippek.
Vágólapra másolva!

A személyi navigációs eszközök, közkeletű nevükön PNA-k az utóbbi idők slágertermékeivé váltak. Tele vannak velük a műszaki áruházak katalógusai, de még a nagy bevásárlóközpontok műszaki osztályain is sokféle modell között válogathatunk. Igen ám, de milyen szempontok alapján? Ebben próbálunk segíteni olvasóinknak.

Árkérdés

A PNA-k könnyebben, gyorsabban használatba vehető navigációs eszközök, mint a PDA, vagy PDA-telefon alapú megoldások. Ez utóbbiak ugyanis több más célra is használhatók, a PNA-k (Personal Navigation Assistant) azonban céleszközök, vagyis a kisebb, multimédiás funkciókat leszámítva egyetlen célra készítették őket - a navigációra.

Forrás: [origo]

Elsőként azt érdemes fontolóra venni, hogy milyen gyakran navigál(na) az újdonsült tulajdonos. A PNA-k ára 25 ezer forinttól egészen 110 ezer Ft-ig terjedhet, ezért aki csak hétvégén ül autóban és ennél is ritkábban indul ismeretlen terepre, annak nem biztos, hogy érdemes a legdrágábbat választania. Azok az autósok, akik naponta vezetnek, munkájuk, vagy dugókerülő rutinjuk miatt jobb, ha a felsőbb kategória közül válogatnak.

S hogy mi jár a magasabb árral? Röviden megfogalmazva: nagyobb képernyő, több multimédiás, vagy egyéb funkció és teljes Európa-térkép. Ezek közül egyértelműen az első és az utolsó igazán fontos: egy aprócska kijelzőt nem jó sokáig nézni, a széles képernyős, 16:9-es arányú megjelenítők sokkal kényelmesebbé teszik ezeket az eszközöket. Az olcsóbb PNA-khoz legtöbbször Kelet-Európa térképet kapunk. Persze akkor sincs gond, ha kisebb kiterjedésű térképet választunk, hiszen az esetek többségében van utólagos bővítésre lehetőség.

Funkciók

TMC - Mi ez és mire jó?

Az angol Traffic Message Channel rövidítése. Az RDS technológián alapul, amely a közutakon zajló forgalomról nyújt hasznos, valós idejű információkat a gépkocsikba szerelt FM rádióvevők kijelzőjén. Amíg az RDS csak egy SMS-szerű szöveges üzeneteket küld, addig a TMC együttműködik a GPS-alapú navigációs szoftverrel, és lehetővé teszi az útvonal újratervezését az esetleges forgalmi dugóktól függően.

A digitális információkat külön FM csatornán sugározza a forgalmi adatokat feldolgozó rendszer (állami szervezet vagy kereskedelmi szolgáltató). Több nyugat-európai országban és egy éve már hazánkban is működik.



A képnézegető, videó, illetve MP3-lejátszó alapján nincs értelme egy vásárlás mellett-ellen dönteni, hiszen a tapasztalat azt mutatja, hogy nagyon kevesen használjuk ki ezeket a funkciókat. Egyedül a Bluetooth-technológiát használó telefon kihangosító miatt érdekes gondolkodóba esni, hiszen ez esetben a PNA helyettesíti a mobilunkat, rajta keresztül tárcsázhatunk, illetve fogadhatunk hívásokat, miközben vezetünk. S mindezt természetesen vezetékek nélkül tehetjük.

Térképek

A katalógusok képei becsapósak lehetnek. A reklámújságok oldalain ugyanis a készülékek kijelzőjébe illesztve látható ugyan egy-egy térképtípus, ami viszont nem mindig egyezik a valósággal. Olyan is előfordult már, hogy egy-egy gyanúsan olcsó PNA esetében nem is az a térkép járt hozzá, amit az illusztráció mutatott. Sőt, a térképmodulokat egy mellékelt CD-ről kellett telepíteni a belső memóriába, hiszen az olyan kicsi volt, hogy nem fért rá az egész.

Vásárlásnál ne féljünk kérdezni, hiszen sokszor a készülék dobozain sincsenek egyértelmű információk a térképekről. Fontos tudnivaló, hogy a térképeket nem a PNA-gyártói készítik, azokat minden esetben valamiféle térképszolgáltató cégtől vásárolják. A kezelőfelület már lehet saját fejlesztés, de sokszor az is külsős cég munkája. Legyen bármilyen gyártmányú a PNA, mindig kérdezzük meg, milyen lefedettséget jelent pl. a teljes Európa térkép.

Forrás: [origo]

A hazai (Magyarország) térképek legtöbbje még eléri a kívánatos lefedettségi szintet, de ha a nyugat-európai térképnél azt látjuk, hogy "major roads, main roads", akkor az azt jelenti, hogy a nyugati országok esetében nem kapunk részletes térképet, hanem az csak a főbb útvonalakat tartalmazza.

Érdekes kérdés a térképek frissítése is: mivel ha nem is gyorsan, de azért folyamatosan építkeznek az országban (külföldön még nagyobb tempóban), fontos, hogy a lehető legfrissebb térképverzióval rendelkezzünk. Viszont mivel, ahogy korábban írtuk, a PNA-gyártók is úgy vásárolják a frissítést, nem mindig kapunk garanciát arra, hogy ezeket megkapjuk, vagy éppen ingyen kapjuk meg. Ez ügyben is hasznos előre tájékozódni, a kereskedőt faggatni.

Egyéb hasznos tudnivalók

Vásárlás helyeként egyértelműen a kisebb szakboltokat javasoljuk, hiszen itt megvan a kellő szakértelem, tapasztalat az előbb említett lefedettségi, vagy éppen térképfrissítési kérdésekkel kapcsolatban. A nagy műszaki áruházakban nem biztos, hogy kifogunk olyan eladót, aki minden kérdésre tudja a választ és árban is lehet, hogy a kisebb boltokkal járunk jobban.

A PNA-piac rendkívül vegyes, a régebbi, ismert márkák mellett hétről-hétre jelennek meg az eddig nem hallott, úgynevezett "noname" modellek. Az ismeretlen név nem feltétlenül jelent azt, hogy rossz minőségű termékről van szó, de az ilyen típusoknál érdemes előre tájékozódni, internetes fórumokat olvasgatni. Sokszor az is előfordul, hogy ugyanarról a gyártósorról kerülnek le a készülékek, csak épp a boltok polcaira már más-más márkajelzéssel kerülnek fel.

Forrás: [origo]

Jó, ha tudjuk, mi van a dobozban: sok gyártó feltünteti ugyan a tartozékok listáját a csomagoláson, de ha ez nincs, akkor inkább kérdezzünk rá, ne érjen bennünket kellemetlen meglepetés. A PNA-k szinte mindegyikéhez jár autós tartó, autós töltő, USB-kábel a számítógépes csatlakoztatáshoz. Sok esetben a hálózati töltőt és a védőtokot kispórolják, melyek közül a töltő a fontosabb. Nem jön rosszul, ha akkor is fel tudjuk tölteni a PNA-t, ha autónk nincs a közelben.

Mivel a PNA-kat jellemzően gépkocsiban használjuk, érdemes vásárlás előtt annak is utánanézni, autónk szélvédője fémgőzölt-e vagy sem. Ezzel a speciális felülettel leginkább a francia autógyártók látják el modelljeiket annak érdekében, hogy visszaverjék a napsugárzást. De ennek van egy hátulütője is, miszerint a felület a GPS-jeleket is épp hogy csak átengedi, így egy PNA használata jóformán lehetetlenné válik, amin csak egy külső antenna vásárlása és felszerelése segíthet.

Horváth Balázs, PC World.hu / nonstopMOBIL

További tippek a PC World.hu írásai közül:
Mobilfrász: kezdhetünk paranoiásak lenni?
Mennyibe kerül valójában egy okostelefon?
Tolatókamerás PNA teszt: navigáció és biztonság
HTC Hero: ilyen a Google Android oprendszer