E-könyv-háború tört ki az Apple iPad miatt

Vágólapra másolva!
Az Amazon.com könyvkiadó sikeresen csinált tömegterméket az e-könyv-olvasóból a Kindle-lel, a héten azonban már a harmadik könyvkiadó bont vele szerződést a leszorított árak miatt.
Vágólapra másolva!

A MacMillan és a HarperCollins után a harmadik nagy amerikai könyvkiadó, a Hachette is szakítani készül az Amazonnal, amely az elmúlt két évben elsőként vitte sikerre az e-könyv-árusítást a Kindle nevű olvasóval - adta hírül a Bloomberg. A világ legnagyobb internetes könyváruházának számító Amazon mesterségesen szorította le az árakat: a Kindle-re minden egyes cím 9 dollár 99 centbe kerül, noha az internetes könyváruház 15 dollár körüli áron vásárolja azokat.

Január 27-én azonban az Apple bemutatta az iPad nevű táblagépet, amelyhez saját könyváruházat indított el iBook Store néven, és rugalmas árképzési lehetőséget kínál a könyvkiadóknak. A kiadók az Apple által bevezetett ügynökségi modellben maximum 15 dollárért kínálhatják a könyveiket, amiből az 30 százalékot tarthat meg. Steve Jobs cége az iPad bemutatásának idejére az öt legnagyobb amerikai könyvkiadóval - Penguin, HarperCollins, Simon and Schuster, Macmillan és Hachette - már megállapodott, és bár a készülék még piacra sem került, sőt, szakhatósági engedélyt sem kapott, azok máris támadásba lendültek korábbi partnerük, az Amazon ellen.

Először a MacMillan lépett az áremelés ügyében a múlt hét végén, és mivel az Amazonnal folytatott tárgyalásai sikertelenek voltak, eltávolította kínálatát nem csak a Kindle letöltőközpontjából, de a teljes internetes könyváruházból. Az Amazon.com ezek után bejelentette, hogy kész 12 dollár 99 centre, illetve 14 dollár 99-re emelni az árakat. A héten a Rupert Murdoch médiamágnás által birtokolt HarperCollins lázadt fel másodikként. "Nem tetszik nekünk az Amazon 9,99-es modellje... Úgy gondoljuk, nagyon leértékeli a könyveket, és sértő a keményfedeles könyvek forgalmazóinak... Az Amazon most kész leülni velünk, és újratárgyalni a megállapodást" - nyilatkozta Murdoch az All Things Digital szerint.

Több mozgásteret akarnak

A Hachette ezek után ma jelentette be, hogy szakít az Amazon eddigi modelljével, azzal indokolja a lépést, hogy a szabadabb árazásnak köszönhetően többet tud juttatni a forgalmazóknak a könyvek utáni bevételből. A kiadó a hivatalos magyarázat szerint nem saját hasznát szeretné növelni a lépéssel - hiszen az Amazon eddig is megfizette azok teljes árát, és az Apple-től kasszírozott 30 százalék még kevesebb is, mint amit az Amazontól kaptak -, hanem a forgalmazóknak juttatható részesedést szeretnék növelni. Ezek után már csak idő kérdése, hogy mikor követi a példát a Penguin és a Simon and Schuster is.

Forrás: Apple
Az iPad, mint e-könyv-olvasó: megszorongathatja a Kindle-t

A kiadók lépése már csak azért is érthető, mert az Apple iPad előtt is komoly vetélytársai jelentek meg a Kindle-nek, például a nagy rivális, a Barnes and Noble Nook nevű, érintőképernyős e-könyv-olvasója. Ami pedig az iPadet illeti, annak elsöprő sikert jósolnak az elemzők, legalábbis az amerikai piacon. A kiadóknak így már egyáltalán nem érdekük, hogy elősegítsék a Kindle sikerét az Amazon.com nyomott áraival, inkább szeretnék fenntartani annak a lehetőségét, hogy a saját eszközökkel és e-boltokkal megjelenő többi forgalmazók kegyeiben is tudjanak járni. A vásárlók ugyan rosszabbul járnak így, de a maximum 15 dolláros ár még mindig jóval kevesebb, mint a papírkötésű bestsellerek átlagosan 35 dolláros ára, és úgy tűnik, a kiadók sem tartanak attól, hogy az infláció elriasztaná az érdeklődőket.

Eközben az Amazon sem tétlenkedik, és továbbfejleszti a Kindle-t. A cég tegnap jelentette be a Toucho nevű, multitouch-os képernyők fejlesztésével foglalkozó cég felvásárlását, és a hírek szerint az Apple iPadhez hasonló, színes érintőképernyős eszközt varázsol majd a Kindle-ből, amire már alkalmazásokat is lehet majd fejleszteni.