A modern autókat könnyű meghackelni

Vágólapra másolva!
Nagyon sérülékenyek a modernebb járművekben található komputeres vezérlőrendszerek: szakértők szerint egy jármű fedélzeti elektronikájátmanipulálva akár a féket vagy a motort is ki lehet kapcsolni.
Vágólapra másolva!

Két amerikai egyetem, a University of California-San Diego és a University of Washington kutatói szerint egy manapság modernnek számító autóban mintegy 70 elektronikus vezérlőegység (ECU)dolgozik, amelyek működését összességében mintegy 100 megabájtnyi szoftverkód szolgálja. A kutatók ezeket az egységeket manipulálták a támadások végrehajtásához, amelyhez egy CarShark nevű szoftvert fejlesztettek ki. Ezzel az egyes ECU-k közt zajló kommunikációt tudták monitorozni, hamis adatcsomagok közbeiktatásával pedig módosítani tudták ezek üzemszerű működését. A programot egyébként az autók szoftverének frissítésére szolgáló kommunikációs csatlakozón keresztül juttatták a járművek elektronikai rendszerére: a szervizekben is ehhez kapcsolódva olvassák ki a diagnosztikai adatokat.

Demonstrációjuk során álló és mozgó járműveken is bemutatták az elektronika manipulálásával járó veszélyeket: például letiltották a fék működését, de akár ennek ellenkezőjét is megtehették, váratlanul aktiválták azt. Egy másik bemutató során egy 60 másodpercről visszaszámláló órát szereltek a kocsiba, amely a 0 elérésekor dudálni kezdett, lekapcsolta a motort és minden ajtót bezárt.

Vizsgálataik során egyébként az autók legtöbb rendszere, beleértve a motort, a féket, a fűtést-hűtést vagy a világítást, a műszerfalat vagy a zárakat vezérlő egységek szinte mindegyike sérülékenynek bizonyult. Az amerikai kutatók úgy vélik, hogy a járművek vezérlőszoftverei túlságosan könnyen visszafejthetők és manipulálhatók, nem rendelkeznek kellő védelemmel: megfelelő adatcsomagokkal egyszerűen kijátszhatók.

A biztonsági szoftvereket készítő Trend Micro szakértője szerint az a szerencse, hogy az autók még nem csatlakoznak az internetre, mivel így még nem lehet a távolból aktiválni a fent említettekhez hasonló támadásokat, az ilyesmihez ugyanis fizikailag hozzá kell férni a járműhöz a támadónak. Ugyanakkor a szakember szerint az autók komputeres vezérlőrendszerének sérülékenysége már a nem is olyan távoli jövőben konkrét kockázatot jelent majd.