Európában is sorok állnak az iPadért

Vágólapra másolva!
Ötszáz eurót kell kifizetnie az európai vásárlóknak a legolcsóbb iPadért, amiből várhatóan most sem lesz elég, és még e-könyveket sem lehet vásárolni rá a kiadókkal való elhúzódó egyezkedés miatt. Ennek ellenére az európai, valamint a japán és ausztrál premier is több órás sorbanállásra késztette azokat, akik elsőként szeretnék a készüléket kézbe venni.
Vágólapra másolva!

Az Apple május 28-án pénteken kezdte meg az iPad táblagép forgalmazását az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Olaszországban, Németországban és Spanyolországban. A gépet júliusban dobják piacra Ausztriában, Belgiumban, Írországban, Luxemburgban és Hollandiában.

A készülék legolcsóbb, 16 gigabájt memóriával és wifis adatkapcsolattal rendelkező változata 500 euróba kerül (körülbelül 138 ezer forint), ugyanez 3G-vel 100 euróval drágább (vagyis körülbelül 165 ezer forint), a legdrágább, 64 gigabájtos, 3G-s mobilnetezésre is alkalmas változat ára pedig 800 euró (220 ezer forint). A 3G-s változathoz tartozó mobilnet-csomagjaik tarifáit a készüléket forgalmazó mobiltársaságok előre bejelentették.

Változatos tarifákat találtak ki hozzá

Németországban az O2 kínálja a legolcsóbb havi előfizetést, náluk 10 euróba (2700 forint) kerül egy 200 megabájtos havi csomag, a Vodafone viszont havi 25 euróért (6800 forint) már korlátlan havi adatforgalmat kínál. A német T-Mobile megint más opciót kínál a vásárlóknak: náluk napi 4,5 euróért lehet korlátlanul mobilnetezni a készüléken, amikor nincs a közelben wifi, az egész havi korlátlan hozzáférés pedig 35 euróba kerül. A nyugat-európai szolgáltatók ajánlataiból persze még nem lehet következtetni a majdani magyarországi tarifákra.

Míg a 3G-s iPadet csak a telefontársaságoknál lehet megvásárolni, a wifis változatot az Apple boltok mellett más elektronikai áruházak is forgalmazhatják majd. Nagy-Britanniában és Franciaországban például már több nagy elektronikai áruházlánc - például a Curry's, a PC World, a Boulanger - készült fel a modellek árusítására a Wall Street Journal beszámolója szerint, amelyekből egyébként szép számmal érkezett az európai kontinensre már az amerikai premiert követően.

A Gartner elemzői szerint, bár idén 10-15 millió érintőképernyős táblagép kelhet el a különféle típusokból, az iPad egyelőre annyira egyedi készülék, hogy nincs igazi versenytársa. Az Apple előző slágertermékéből, az iPhone-ból jelenleg az USA mögött Európában adták el a legtöbbet, és a Gartner szerint ez várhatóan az iPaddel is így lesz. A készülék rajongóit azonban már eddig is bosszantotta, hogy az Apple csak fokozatosan vezeti be azt az európai piacon, amit a cég azzal magyaráz, hogy nem tudnak belőle eleget gyártani.

Könyv még nincs rá

Az iPad egyik legfontosabb újítása, az e-könyveket kínáló iBookstore pedig egyelőre csak a Project Guntenberg ingyenesen letölthető kiadványait kínálja a 9 to 5 Mac portál beszámolója szerint, mivel az Apple egyelőre nem tudott megegyezni az európai kiadókkal. Az amerikai piaccal ellentétben ugyanis itt országról országra kell megtárgyalniuk a terjesztés feltételeit, amivel a portál szerint a cég mindössze két képviselőjét bízta meg, és több kiadó attól tart, hogy az Apple-lel való megegyezés megronthatja a viszonyát más e-könyv-kereskedőkkel. A szájt szerint mindenesetre eddig csak a Hachette UK és a Penguin hajlik a megegyezésre a céggel.

A BBC beszámolója szerint azonban így is nagy a tülekedés a brit üzletek előtt a készülékért, csakúgy, mint Tokióban és Sydney-ben, mivel az említett európai országokon kívül Japánban és Ausztráliában is ma kerül a boltokba az iPad.