Kipróbáltuk a játékjövőt

Vágólapra másolva!
A Kinect még lassú, és főleg családi játékok irányítására alkalmas, a Playstation Move-ot viszont a lövöldözős programok rajongói is szeretni fogják. A 3D-s videojátékok akkora élménynek számítanak, mint a 3D-s mozi, a Nintendo 3DS-re azonban még ráfér a csiszolás. Tesztelőnk végigpróbálgatta az E3 összes újdonságát.
Vágólapra másolva!

A Microsoft korábban Natal néven ismert, de ma már Kinectnek nevezett mozgásérzékelős, kizárólag a játékos kamerás megfigyelésére építő vezérlőjét, illetve a hozzá fejlesztett első játékokat Los Angeles-ben ki lehetett próbálni. Az év végén megjelenő bevezető Kinect alkotások alapkoncepciója már az első pillantások után is ismerősnek tűnnek: a Kinect Sport leginkább a Wii Sports és a Wii Fit gyermekének tekinthető, a Kinectimals című állatnevelgetős játékban pedig a PlayStation 3-ról ismert EyePet köszön vissza. Ennek megfelelően a játékélmény is nagyon hasonló a Wii, illetve a PlayStation EyeToy játékokban tapasztaltakhoz. Ha akadályfutásra kerül sor, a gamernek futni, ugrálni kell a képernyő előtt, ha autóvezetés a feladat, akkor egy láthatatlan kormányba kell kapaszkodni, és azt kell tekergetni. Mivel a játékos nem tart semmilyen vezérlőt a kezében, ezért a tennivalók nem is lehetnek túl bonyolultak, a feladatok megoldása minden esetben a hadonászásban, a helyben futásban, valamint az ugrálásban merül ki.

Az első pár Kinect cím kipróbálása után úgy tűnik, egyelőre nem szabad sokat várni a főleg családokat, és a fiatalabb gyermekeket megcélzó játékoktól. A mozgás lekövetése az ígéretekkel ellentétben nem mondható sem gyorsnak, sem zökkenőmentesnek. Az akadályugrásnál például érdemes jó előre készülni, ha ugyanis a gamer csak az akadály előtt közvetlenül ugrik, garantált a bukás.

Forrás: [origo]
Lassan reagál még a mozdulatokra a Kinect

A nagy erőforrásigény mellett a pontatlanság sem kedvez a komolyabb játékoknak, ezért egyelőre nem igazán várható, hogy Kinect támogatást kapó hardcore jellegű játék jelenjen meg. A nagyobb költségvetésű címekben legfeljebb minijátékok formájában lehet majd jelen az új technológia. Amíg a helyzet nem változik, addig a Kinect ugyanazt az élményt nyújtja, mint a Nintendo Wii, azzal a különbséggel, hogy semmilyen vezérlő nincsen a gamer kezében, és a játékok valamivel szebb, HD felbontású grafikában pompáznak.

A gamereknek is tetszeni fog a PlayStation 3 Move

A Sony megoldása nagyobb szabadságot ad a fejlesztőknek. A gamernek két, gombokkal ellátott vezérlő van a kezében, így a kapcsolódó játékokban nem csak a kezek, lábak, és egyéb testrészek mozgatásával, de a gombok, karok segítségével is irányítható a virtuális képmás. A Move vezérlőin található analóg kar, illetve a gombok a hardcore gamereknek szánt játékokban, így például a lövöldékben jutnak komolyabb szerephez.


Nem csak az alkalmi játékosoknak szól a Playstation Move

Az [origo] tesztelője a Resident Evil 5 Gold változatában próbálta ki, hogyan lehet hasznosítani a Move képességeit a zombik elleni küzdelemben. A bal kézben tartott vezérlővel lehet irányítani a főhős mozgását, a jobb kézzel kell célozni, ha harcra kerülne sor. A Move az előzetes ígéreteknek megfelelően valóban pontosabb, gyorsabb célzásra képes, mint a Wii. A célkereszt villámgyorsan reagál a játékos mozdulataira, és pontosan ott jelenik meg a képernyőn, ahova a gamer céloz. A vezérlőkön található fényes gömb színe az adott szituációtól függően változik, ezzel a felhasználó további, könnyen és gyorsan észlelhető információ birtokába jut.

A Microsofthoz hasonlóan a Sony is a Nintendo Wii hatalmas sikerét próbálja meglovagolni, a legfontosabb különbség, hogy a Move a HD minőségű, nagy felbontású grafikával készült hardcore jellegű játékokban is remekül használható. Az év legjobban várt autós játéka, a Gran Turismo 5, valamint az E3 talán leglátványosabb játékának számító Killzone 3 is Move támogatással jelenik meg az év végén. A korábban megjelent sikerprogramok esetében javítófolt kiadásával oldják meg a támogatás utólagos beépítését. Ezen felül a Sony nem feledkezik meg az alkalmi játékosokról sem, a családdal, barátokkal játszható egyszerűbb, kisebb volumenű programok szintén feltűnnek majd a Move címek palettáján. A kiadó ráadásul azt ígérte, hogy ezek a kisebb költségvetéssel készülő játékok olcsóbb áron kerülnek majd a boltokba a Move októberi premiejét követően.

Lenyűgöző élmény 3D-ben játszani

A Sony a Move vezérlő mellett leginkább a 3D megjelenítésre, és a 3D játékokra helyezte a hangsúlyt az E3 során, ezekről az újdonságokról szól majd az őszi-téli szezon is. A 3D televíziókat is gyártó japán óriás sokat vár az új technológiától, a PlayStation 3 a legutóbbi rendszerfrissítéssel már alkalmassá vált a 3D filmek lejátszására, illetve a 3D játékok futtatására is. Az első kisebb, letölthető formában megjelenő játékok már elérhetőek a PlayStation Network online szolgáltatáson keresztül, a komolyabb, nagyobb költségvetésű játékok, többek közt a már említett Gran Turismo 5, és a Killzone 3 az őszi szezonban debütálnak.

Forrás: [origo]
Hatalmas, de drága élmény a 3D-s játék

A kipróbált címek közül a Killzone 3 című lövöldözős scifi volt a leglátványosabb. A játék olyan élmény, mint az Avatar volt, azzal a különbséggel, hogy itt a gamer a történet főszereplője. Az első személyű nézetben zajló akció elképesztően látványos, a főhős kezében fogott fegyver valóban az ellenfelekre szegeződik, a hős felé kilőtt rakéták kirepülnek a képből. A képernyő mélysége nem csak újabb dimenziót, de újszerű játékélményt is garantál.

A fejlesztők - akár James Cameron az Avatar forgatásakor - már eleve úgy tervezték a pályákat és a feladatokat, hogy azok 3D-ben igazán pazar látványt, újszerű élményt nyújtsanak, ennek köszönhető, hogy egy szimpla szikláról sziklára ugrálás is emlékezetesebbé válik, mint sok játék teljes egésze. Az új technológia hátránya, hogy egyelőre csak a drágán beszerezhető 3D televíziókkal lehet kihasználni az újszerű megjelenítés előnyeit, illetve, hogy a gyors mozgásra érzékeny, esetleg epilepsziára hajlamos gamerek csak rövid távon, vagy egyáltalán nem tudják élvezni ezeket a játékokat. Arra is érdemes figyelni, hogy a megjelenítéshez szükséges aktív szemüvegek töltöttségi állapota megfelelő legyen, a vibráló háttér, és a hasonló problémák a játékoknál kifejezetten élményromboló tényezőkké válnak.

Csiszolásra szorul még a Nintendo 3DS is

Forrás: [origo]A Nintendo 3DS nevű új kézikonzolja az idei E3 talán leglenyűgözőbb újdonsága volt. A készülékbe beépített speciális kijelzőnek köszönhetően a 3D grafika megjelenítéséhez nincsen szükség semmilyen segédeszközre, így speciális szemüvegre sem. A 3DS azonban csak megfelelő szögből adja vissza a 3D hatást: ha a felhasználó nem pontosan szemből, és aránylag közelről nézi a kijelzőt, a kép szétesik kissé, és a látvány élvezhetetlenné válik.

A Nintendo kevés játékot mutatott be, többnyire 3D filmek, illetve készülő játékok előzetesei futottak a kis konzolokon. A leglátványosabban az egyszerűbb, viszont interaktív alkalmazások illusztrálták a 3DS lehetőségeit. A térbeli Pongban a folyamatosan mozgó labdát nem a képernyő két szélén található pálcikával, hanem a kép tetején, és az belsején elhelyezkedő négyzettel lehet visszaütögetni, a labda így nem jobbra és balra, ehelyett a képernyőn befelé és kifelé röpköd. Az ehhez hasonló innovatív megoldások tehetik majd igazán egyedivé a kézikonzolt, illetve az arra megjelenő játékokat.

A kis méretű kijelző főleg a kép mélységének megjelenítésére alkalmas, ez jelenti leginkább a 3D élményt, a lejátszott filmekben, illetve a játékokban nem érzékelhetőek a néző felé kirepülő tárgyak. A gép hátsó oldalán található egy 3D kamera, mely jelen formájában inkább érdekességnek fogható fel, az elkészített állóképek csak nagy jóindulattal nevezhetőek három dimenziósnak. A Nintendo a megjelenési dátumot egyelőre nem árulta el, a 3DS-t valószínűleg csak jövő év elején vehetik kézbe a játékosok, addigra valószínűleg a kamera képességein is csiszolnak a japán mérnökök.

Tóth Tibor