Több emelet érintőképernyő: a Forma-1 informatikája

Vágólapra másolva!
Vannak területek, ahol a táblagépek már átvették az uralmat. A McLaren Mercedes istálló érintőkijelzős táblaszámítógépek tömegével dolgozik, a nagyobb képernyőt, gyorsabb proccesszort igénylő feladatokat pedig hordozható munkaállomásokon végzik a mérnökök. Csak a modellezésért felelős szuperszámítógépet nem cserélték le a PC-boltokból megvehető típusra.
Vágólapra másolva!

Igazságtalanok voltunk, amikor a Microsoft által 2001-ben bejelentett tablet PC haláláról beszéltünk. Bill Gates ötlete a több területen megbukott, ám a McLaren Mercedes istálló boxában, mérnöki pultjain, látogatóközpontjában, harcálláspontjain mást se lehet látni, mint összehajtogatott, bedokkolt táblagépeket.

Forrás: [origo]
A fehér keretek is táblagépeket rejtenek (fotó: TheFifthDriver)

Még a garázs hátuljában lévő mérnöki munkahelyek nagy, lapos kijelzőit is laptopra cserélték a McLarennél. Az szólt a döntés mellett - tudtuk meg James Bowertől, a McLaren marketing menedzserétől - hogy így bármelyik gépet ki lehet emelni, el lehet vinni az autóban ülő pilótához, hogy megmutassák rajta az eredményeit, jóval mobilabbak, mint a falra szerelt kijelzők.


Hosszú bemutatóvideóban ismerteti Hamilton a McLaren számítógépes rendszerét

Az adatok megmutatására szolgáló gépeket - akárcsak a McLaren többi számítógépét - a csapat egyik szponzora, a Lenovo szállította. Azért esett a tabletekre a választás, mert ezeken az egér és a billentyűzet használata nélkül is lehet navigálni.

Több emeletnyi mérnök

Nem csak az eszközpark lecserélésével alakította át az autón dolgozó mérnökök munkahelyét a McLaren. Megbontották a szokásos elrendezést is, egymással szembe rendezve a Button és Hamilton kocsijának teljesítményét figyelő embereket. Korábban a két csapat a box két oldalán elhelyzett asztaloknál figyelte a versenyautó több száz szenzoráról érkező információkat. Az új berendezkedés előnye, hogy a csapat két fele közelebb van egymáshoz.

Forrás: [origo]
Vannak még harcálláspontok, ahova nagy kijelzők kerültek

Az autókról begyűjtött információt nem csak a garázsban elemzik. A csapat emeletes kamion-utánfutójában - amiből a felső szint a Transformerseket idézve csúszik ki, miután leparkolták - a harcálláspontnak nevezett részen is szakemberek figyelik az adatokat. A két autóra két-két mérnök vigyáz, fejenként két kijelzőt nézve. Ezek már nem az apró, 12 hüvelykes hordozható gépek, hanem mozdíthatatlanul a falra szerelt nagy panelek. A szobában még két mérnök kapott helyet, akik csak a motor teljesítménygörbéjét, hőmérsékletét, egészségét vigyázzák. Az emeleten, szabadabb elrendezésben további laptopos szakemberek találhatóak, ám őket már nem nézhettük meg a vezetett túra során.

A szuperszámítógép marad

A Forma 1-ben bevezetett takarékossági intézkedések miatt nem lehet a helyszínen az összes szakértő, akiket a nagy csapatok magukkal tudnának hozni. A McLaren a specialisták, az autó egyes alrendszereihez legjobban értő mérnökök utaztatásáról mondott le, cserébe megoldotta, hogy a nagy-britaniai technológiai központban valós időben követhessék az autókról érkező adatokat. Probléma esetén az otthoniak is be tudnak segíteni a hibakeresésben. A kapcsolatot nem csak az európai versenyeken - ahová több mint tizenkét kamionnyi felszereléssel vonul ki a csapat - teremtik meg, az ázsiai futamokról is folyamatosan küldik az adatokat a központba.

Forrás: [origo]
Az információdömpingbe a rajongók is belenézhetnek a McLaren-képernyővédővel
(letöltés)

A PC-kre, sőt többnyire laptopokra, való átállást csak a csapat áramlástani szimulációkra használt szuperszámítógépe úszta meg gond nélkül - derült ki az ebéd közbeni beszélgetésből. Az adatok előfeldolgozásának egy részét már Lenovo munkaállomásokon végzik a tervezők, így sikerült lényegesen felgyorsítani a szimulációt. Korábban egy-egy beállítás számítógépes tesztje egy éjszakát vett igénybe, az este betáplált adatsort csak reggelre dolgozta fel a szuperszámítógép. Mára ezt sikerült körülbelül egy órára leszorítani: a számítógépen kipróbálható beállításoknak, módosításoknak pedig megvan az előnye, hogy nem kell rájuk a FIA által szűkmarkúan mért szélcsatornás tesztórákat áldozni.