Halva születhetnek az új játékkonzolok

A Nintendo cserélheti le először jelenlegi konzolját, a friss pletykák szerint már idén ősszel bemutathatja a Wii HD-felbontásra képes, Blu-ray lemezt is olvasó utódját. Az új játékgépek már nem csak egymással fognak versenyezni, hanem az olcsó, játékbérlésre épülő felhő-szolgáltatókkal is.

A Nintendo eddig makacsul meghazudtolta az iparági elemzők és véleményvezérek jóslatait. A cég legutóbb 2006-ban döbbentett meg mindenkit, hogy HD-felbontásra képtelen, ám a játékok irányítását forradalmasító konzolt dobott piacra. Az eltelt öt évben a japán cég tovább finomította a mozgásérzékelős vezérlést: fürdőszobamérlegre emlékeztető egyensúlyozótáblát, illetve a Wiimote-ot pontosabbá tevő kiegészítő giroszkópot adott ki. A stratégia egészen tavalyig működött, csak ekkor kezdtek el csökkenni a konzol eladási számai, miután a rivális gyártók is előrukkoltak hasonló megoldásaikkal.

Többször röppentek fel pletykák arról, hogy a Nintendo a Wii nagyfelbontású változatán dolgozik, de eddig mindig tévesnek bizonyultak az információk. A csökkenő profittal zárt 2010-es évet követően azonban egyre valószínűbb, hogy idén tényleg frissíteni fogja tévéhez kapcsolható játékgépét a cég.

Forrás: doobybrain (Flickr)
A mai napig csinosnak számít a Wii dizájnja (fotó: doobybrain)

A menetrendszerű pletykák már el is kezdtek terjedni a Wii 2-ről. A HD-felbontású kép megjelenítése mellett a Game Informer videojátékos magazin forrásai szerint Blu-ray lejátszásra is képes lesz a készülék. Más várakozások szerint az E3 szakkiállításon jelentik be az új konzolt jövő januárban, a boltok polcaira pedig 2012-ben juthat el a Wii 2. A leglényegesebb kérdésre ugyanakkor egyik forrás sem tudta a választ: milyen irányítással, milyen extrákkal fog rendelkezni az új Nintendo konzol. A japán cég ugyanakkor híres arról, hogy teljesen mással rukkol elő, mint amit elvárnak tőle. Tetszetős grafikai megjelenítésre alkalmas konzol helyett legutóbb mozgásvezéreltet adott ki, nagyteljesítményű hordozható kütyü helyett pedig dupla kijelzős, érintésérzékeny kézikonzolt dobott piacra.

A vetélytársak nem sietnek a cserével

Kevéssé kell sietnie az Xbox 360 és a Playstation 3 lecserélésével a Microsoftnak és a Sonynak. A cégeknek nem csak a készülékek eladásából vannak bevételei - kiadás után ezek gyakran veszteségesek is - hanem a játékfejlesztők fizette licencből, illetve a drága fejlesztői gépekből is. A konzolgyártó abban érdekelt, hogy minél több időt töltsön a piacon a komoly befektetéssel kifejlesztett, kezdetben veszteséggel árusított készülék.

Forrás: [origo]
Dizájnváltáson esett át tavaly a Microsoft konzolja

A jelenlegi konzolgeneráció leváltása 2012-ben kezdődhet meg. Az Xbox 360 és a PS3 továbbra is termeli a bevételt a gyártóknak, sőt meglepő módon az 1999-ben bemutatott, és még mindig kapható Playstation 2 is teszi azt a mai napig, sőt készülnek is új játékok erre az igencsak ósdi platformra. Az új készülékek kiadása mellett szól viszont, hogy már egy közepes játékos PC is jobb minőségű grafikát képes előállítani, mint a csodálatos, ám ötéves technológiát tartalmazó konzolok.

És ha nem is lenne konzol?

Könnyen elképzelhető, hogy a mostani konzolgenerációt nem egy Wii 2, Playstation 4 és Xbox 720 fogja leváltani, hanem egy csak a kép megjelenítésére, a kontroller és a hálózat kezelésére alkalmas doboz, amelynek pusztán a központi csúcsszerveren futtatott játékkal való kommunikáció a dolga. A felhőben tárolt játékok eljövetelét már 2007-ben megjósolta Bruce Everiss, a Codemasters játékstúdió egykori markegintese a Seeking Alpha piaci elemző lapban megjelent cikkében.

Forrás: [origo]
A médialejátszóknál is kisebb dobozban lakik az OnLive "játékgépe"

A szakember szerint a távoli szervereken futó játékok több régi problémát megoldanának: ellehetetlenítenék a kalózkodást, lehetővé tennék a játékok bérlését, garantálnák, hogy az összes játékos azonos verziót használ a játékból, ráadásul ezeket a játékokat csomagolni és szállítani sem kellene, ami további megtakarításokat eredményez. A hardverek is olcsóbbak, ha csak annyira kell erősnek lenniük, hogy az internetről kapott képet megjelenítsék, illetve a játékos irányító parancsait továbbítsák. A teljesítmény lényegtelenné válásával kitolódik az elavulás ideje is. Így az is elképzelhető, hogy a játékszolgáltatást az okostévé beépített szolgáltatásaként kaphatjuk meg, és a játékhoz csupán egy kontrollert kell vásárolni a sarki PC-boltban.

Everiss jóslata meglepően pontosnak bizonyult, a felhőjáték ma már bárki számára elérhető szolgáltatás: ismertté az Amerikában működő OnLive tette, illetve hazánkban is kipróbálható az élmény a játékfejlesztők democsatornájaként működő Gaikai szolgáltatásában. Ha meg is jelennek a mostani konzolok utódai, ezzel a technológiával kell versenyezniük a játékosok figyelméért. Nagy dolgot kell ahhoz kitalálniuk a gyártóknak, hogy a tíz-húszezer forintos, felhőszolgáltatóval összekapcsoló doboz helyett a hetven-nyolcvanezer forintos konzolt válasszák a vásárlók.