Vegyen teát az autógyártól, tankhajót a mobilos cégtől!

Shinkansen, japán vonat
Vágólapra másolva!
Az Ericsson telefonok és telefonközpontok mellett nagyobb eszközöket is gyárt, köztük a Gripen vadászgépek radarrendszerét. A Panasonicnak az alapító iránti tiszteletből a mai napig van bicikliüzeme. De létezik Samsung hajó, Tata tea és Hitachi erőmű is. Nagy cégek kevéssé ismert termékeit gyűjtöttük össze.
Vágólapra másolva!

A Samsung a kétezres évek egyik legnagyobb nyertese. Gyanús távol-keleti márkából csúcsbranddé nőtte ki magát az elmúlt tíz évben. Ráadásul változatos gyárai miatt az egyetlen cég, amelyik házon belül össze tud rakni egy mobiltelefont anélkül, hogy bárkitől alkatrészt kellene vennie.

A tévék, telefonok, számítógépek gyártása mellett a nehéziparban is jelen van a koreai nagyvállalat. A Samsung Heavy Industries (SHI) a világ második legnagyobb hajógyára, amely óriási gáztankereket, olajszállítókat, fúrótornyokat és gigantikus személyszállítókat gyárt. A cég építi a 199 lakosztálynak helyet adó Utopia lakóhajót, amelyen a legolcsóbb rezidencia 3,9 millió dollárba kerül majd. A hajóépítés jobban is fizet, mint a mobilgyártás. Az Utopia építésére 1,1 milliárd amerikai dollárt szánt megrendelője.

Forrás: QuatarGas
A világ második legnagyobb hajógyártóját Samsungnak hívják

A Szomália környéki helyzet miatt a cég kalózellenes megoldásokkal is rendelkezik. A Samsung 2011 januárjában jelentette be, hogy a környékbeli hajóforgalmat ellenőrző és a gyanús járműveket kiszűrő radarrendszerből, infravörös megfigyelőkamerákból és nagynyomású távirányított vízágyúkból álló kalózelhárító rendszert kínál az általa épített hajókhoz.

Az erőműtől a hifiig tart a Hitachi palettája

A Magyarországon hifi-kiegészítőiről, hangfalairól vagy éppen sarokcsiszolóiról ismert Hitachi is foglalkozik igazi nagyvasakkal. A japán vállalat a bankautomatától az atomerőműig bármit képes gyártani, leglátványosabb eredményét azonban a vasút területén érte el. A Hitachi Rail nevű leányvállalat már az első, 1964-ben átadott Sinkanszen szuperexpressz gyártásában is részt vett, és a legújabb, 300 kilométer/órával száguldó N700-as típusszámú vonatok előállításában is oroszlánrészt vállalt.

Forrás: AFP/Kazuhiro Nogi
Nem csak jól szóló hifiket tud gyártani a Hitachi

A gyorsvonat nem egyedül a Hitachi terméke. Japán több nagy ipari konszernje, köztük az inkább a sportmotorjairól ismert Kawasaki vesz részt a projektben. A szupergyorsvonat azért is válik a tervezők és építők dicsőségére, mert közel ötvenéves üzeme alatt egyetlen haláleset sem történt ütközés vagy a vonat kisiklása miatt.

LG: nulláról százra pár másodperc alatt

Az LG a Samsunghoz hasonlóan kinőtte eredeti szerepét. A váltáshoz az kellett, hogy a korábbi Goldstar nevet maga mögött hagyja a vállalat, és elkezdje azt állítani, hogy az LG valójában azt jelenti: az élet jó (Life's Good). A cégcsoport másik nagy lépése az volt, hogy komolyan vehető termékeket kezdett előállítani. Tévét bárki tud gyártani, viszont a Chevrolet Volt hibrid kompakt autó akkumulátorrendszeréhez igazi innovatív szállító kell. Minden cég imázsán javít, ha vannak olyan termékeik, amelyek meg tudnak minket előzni az autópályán.

A katonák nyelvén beszél az Alcatel

A szórakoztató elektronikát használóknak nem biztos, hogy ismerős lesz a francia Alcatel neve. A alsó kategóriás, borzasztó kijelzőjű telefonokat gyártó cég pedig nagy játékos a hálózati berendezések területén. A cég nagy múltra visszatekintő LGS Innovations nevű leányvállalata az amerikai hadsereg rakétarendszerekért felelős, Redstone Arsenal nevű laborjának kommunikációs berendezéseinek frissítésén dolgozik. Az Arsenal nem csak harctéri technológiákat állít elő, itt található a Marshall Space Flight Center, a NASA egyik gyártóbázisa is.

Csúcstechnológiában utaznak a japánok

Forrás: AFPA technológiai cégek közül talán a megtépázott hírnevű Sony fektet a legtöbbet a jövőbe. Az AIBO nevű robotkutya mellett ember formájú, sétálni és futni képes önálló robotok gyártásával is foglalkozik. A cég pár évig forgalmazott egy Rolly nevű, tojás formájú, ide-oda gurigázó zenejátszó robotot is. Az emberre legjobban a QRIO nevű, 2003-ban bemutatott, és azóta folyamatosan tökéletesített Sony robot hasonlít, de még ezt a gépet sem fogjuk a sötét folyosón összetéveszteni a szomszéddal.

Nem csak akkor mosolyoghatunk bele egy Canon kamerába, ha épp családi fényképezkedés, parti vagy kirándulás van. A japán gyártó az egészségügyi területen is erősen jelen van. Hordozható röntgengépeiket akár katonai használatra is ajánlják, nagy radiográfiai eszközeikkel pedig a gazdagabb kórházakban lehet találkozni. A röntgen mellett a cég profi szemvizsgáló eszközöket is gyárt gyógyászati felhasználásra.

Teát az autógyártól

Kétség nem fér hozzá, hogy a több lábon állás legnagyobb mestere az indiai Tata konglomerátum. Magyarországon valószínűleg a cég haszongépjárművei vagy a Tata Nano kisautó a legismertebb, pedig nem lehet olyan iparágat találni, ahol a cégcsoport ne lenne jelen. Az 1868-ban alapított vállalat elnöki székében a mai napig az alapító, Jamsedji Tata leszármazottai ülnek.

A cég rendelkezik építőipari érdekeltségekkel, van erőműve, számítástechnikai kutatóközpontja, vegyi művei az autógyár mellett. Ilyen elterjedt portfólió mellett lenyűgözőnek tartjuk, hogy a csoport az élelmiszeriparba is belépett. Autót is gyárt és saját házi teamárkája is van.

Jótékony csúcstechnológia

A Tata legmeglepőbb terméke azonban nem a teafilter, hanem a Swach nevű víztisztító berendezés. A készülék tervezéséhez a 2004-es cunami után fogtak hozzá a mérnökök, amikor az infrastruktúra nagy részével együtt a tiszta vizet szállító vezetékek is megsemmisültek. Az áram nélkül működő, a gravitációt kihasználó Swach óránként 3-4 liter vizet tud iható minőségűvé változtatni. 21 dollárba kerülő belső szűrőjét pedig háromezer literenként kell cserélni.

Az eszköz nem hoz óriási bevételeket a Tata csoportnak, azonban legalább olyan előremutató fejlesztés, mint a Bill Gates és kutatócsoportja által kifejlesztendő jövőbeli vécé. Mindkét termék a fejlődő országokban lakókon segít a maga eszközeivel, és mindkettő úgy van felépítve, hogy áram nélkül is megbízhatóan működjenek.