APEH: bevallás az interneten is

Márciusban megkezdődik a kizárólag interneten keresztül benyújtott adóbevallások rendszerének tesztelése, a próbaüzemet húsz nagyvállalattal végzik.

Az adóhivatalban megkezdődött a kizárólag elektronikus úton történő adózásra való felkészülés. Az APEH kifejleszti korszerű, a jelenlegi ismertek szerint legbiztonságosabb informatikai rendszerét, melyben háromlépcsős védelmi zóna lesz. A rendszer korlátozott kipróbálása - a legnagyobb adózók közül húsz társasággal - márciusban indul - közölte Futó Iván, az APEH elnökhelyettese. Az adóhivatal folyamatosan készül az "ügyfélbarát" megoldások bevezetésére, már számos szolgáltatásuk elérhető elektronikusan is. A következő adózási időszakra az összes formanyomtatványt letölthetővé teszik a világhálón keresztül is, összesen hatvanöt űrlapot használnak jelenleg a különböző adónemek bevallásához.

A www.apeh.hu honlapon keresztül elérhető ügyfélszolgálatuk tavaly háromezer megkeresésben járt el. Terveik között szerepel, hogy a kormányportál modelljéhez kapcsolódóan kínálják szolgáltatásaikat. Ha valaki például vállalkozói igazolványt szeretne használni, akkor nem a jelenlegi bonyolult és időigényes hivatali tortúrát kell végig járnia, hanem elegendő a kormányportál egy adott menüpontjában a szolgáltatást megrendelni elektronikus aláírásával. Jelenleg még nem tartunk itt, ám az bizonyos, hogy az adóhivatalnak fel kell készülnie az elektronikus adózásra, még akkor is ha egyelőre nincsen hír a minősített hitelesítés-szolgáltatók megjelenéséről.

Az elektronikus aláírásról szóló törvény szeptemberi bevezetése óta egyetlen fokozott biztonságú hitelesítés szolgáltatót jegyeztek be, viszont az elektronikus adózás nem megengedett a fokozott biztonságú e-szignóval. A törvények szerint csak a legbiztonságosabb, a minősített elektronikus aláírás használatával szabad online adózni. Bár ilyen szolgáltató nincsen - és várhatóan egy darabig nem is lesz - az APEH megkezdi a felkészülést az elektronikus adóbevallások befogadására. Futó Iván szerint minderre azért van szükség, mert az elektronikus aláírásról szóló törvény azt írja elő az APEH számára, hogy az első minősített hitelesítés szolgáltató megjelenése után 180 nappal már az adóhivatalnak is képesnek kell lenni az elektronikus adóbevallások feldolgozására. Ez a féléves időszak azonban nem elegendő a felkészülésre. A jövőbeli minősített hitelesítés szolgáltatók számára a Hírközlési Főfelügyelet szabja azokat a követelményeket, amelyeknek meg kell felelniük. Szakértői vélemények szerint egy minősített elektronikus hitelesítés szolgáltató vállalkozás indulási költsége legalább egymilliárd forint lesz. Korábban a Matáv Rt. és a GIRO Rt. nyilatkozta azt, hogy a fokozott biztonságú aláírások mellett esetleg a minősített aláírás hitelesítéssel is foglalkoznának.

Az adózás rendjéről szóló törvény módosításával kapott felhatalmazás alapján "házi használatra" készült e-szignókat a legnagyobb - mintegy hatszáz adózó - fogja használni 2002 szeptemberétől, amelyeknek viszont már kötelező lesz adóbevallásaikat elektronikusan teljesíteni. Ezeket az aláírásokat viszont kizárólag az APEH-adóbevallások elkészítése során lehet alkalmazni.

Tasi Katalin