Javul a netes cégek adatkezelési politikája

Vágólapra másolva!
Csökkent azon kereskedelmi website-ok száma, melyek üzemeltetői személyes információkat gyűjtenek felhasználóikról - áll egy új elemzésben.
Vágólapra másolva!

A Progress & Freedom Foundation megbízásából készült jelentés készítői az Egyesült Államok 100 legnagyobb elektronikus kereskedelmi vállalkozását és 300 kisebb, véletlenszerűen választott honlapot vizsgáltak. A 2001 decemberében végzett felmérés szerint a cégek jóval kisebb mértékben gyűjtenek be adatokat ügyfeleikről, illetve honlapjuk látogatóiról. Csökkent mind az e-mailen keresztül lefolytatott adatgyűjtés, mind a harmadik féltől érkező cookie-k terén. Utóbbi arra a korábban több botrányt okozó gyakorlatra utal, mely során a felhasználó által meglátogattott weboldal gazdái a látogató azonosítására szolgáló saját eszközön kívül (cookie), mások - például egy hirdető partner - számára is lehetővé teszik ugyanezt.

Szakértők szerint a változás az internetes kereskedelmi piac konszolidálódásának a jele, a siker érdekében korábban számos eszközt bevető cégek ma már nem csak elhelyezik honlapjukon az adatvédemi irányelveket, de be is tartják azokat.

A tanulmány szerzői a korábbi trend visszafordulására két lehetséges okot említenek: egyik a 2000-ben óriásira duzzadó dotkom-buborék kidurranása, vagyis a jelenleg jóval szerényebbé való várakozások és ezzel együtt energia- és anyagi befektetések csökkenése, másik pedig a nethasználóktól, azaz a lehetséges kuncsaftoktól érkező negatív válasz. Az adatgyűjtési "vadkapitalizmus" változásában a szabályzás is szerepet játszik, Magyarországon 2001 decemberében született meg a röviden csak elektronikus kereskedelmi törvénynek nevezett csomag, mely többek közt az adatvédelmi irányelveket és a kéretlen reklámok státuszát, illetve fogadásának körülményeit is szabályozza.

Az Ernst & Young megbízásából készített elemzés szerzői jelentős lépésként könyveli el a P3P-technológia terjedését. A Platform for Privacy Preferences projekt által kidolgozott technológiával az eljárást alkalmazó honlapok látogatói saját maguk is megbizonyosodhatnak személyes információik státuszáról.