Google: A pokol kapujában a Microsoft

Vágólapra másolva!
A Google internetes kereső találati listáján a "menj a pokolba" kifejezés angol változatára történő kereséskor meglepő módon első helyen a Microsoft honlapjának nyitóoldala bukkan fel.
Vágólapra másolva!

Az érdekes jelenségre akkor idéződik elő, ha a Google keresőmezőjébe a "go to hell" kifejezést gépeljük be - hívta fel a figyelmet a The Register internetes magazin. A megjelenő listán nem várt eredményként első helyen szerepel a www.microsoft.com cím, a szoftveróriás honlapja ezzel több esélyesebb pályázót, így a kifejezés jogosnak tűnő "tulajdonosát", a www.hell.com címet is megelőzi. Ez az eredmény csak pontos kifejezésre történő kereséskor, azaz akkor bukkan fel, ha a kifejezést ".." szimbólumok közé gépeltük be a keresési mezőben.

A Google robotja időről időre végigfésüli a weboldalakat, ezek tartalmát indexeli, az oldalakról pedig saját szerverére másolatot készít. A keresés a tárolt oldalak tartalma alapján történik, a találati lista sorrendjét a szereplő linkek népszerűsége, azaz nagy vonalakban az oldalak látogatottsága határozza meg.

A pokol-Microsoft eset egyik lehetséges, bár nem túl valószínű magyarázata, hogy a Google robotja pont akkor helyezte el keresési indexében a Microsoft nyitóoldalát, amikor azon szerepelt az adott kifejezés, első helyét pedig nagy látogatottságának köszönheti.


Időzített bomba a Google-ben

A furcsa esetet okozhatja a "Google hacking" vagy "Google time bomb" néven ismert jelenség is. A Google robotja egy adott weboldalt nem csak annak saját tartalma és nézettsége alapján indexel: az oldalak tárolásakor a kereső azt is vizsgálja, hogy az adatbázisában található oldalakról hány hivatkozás mutat éppen erre oldalra és hogy ezen hivatkozáshoz milyen kommentár tartozik. így tehát az is előfordulhatott, hogy a Microsoft honlapját nem annak saját tartalma kapcsán asszociálta a Google a "go to hell" kifejezéssel, hanem olyan linkek sokasága alapján, melyek a Microsoft nyitóoldalára mutattak és a hivatkozást ezekkel a szavakkal kommentálták.

Persze ahhoz, hogy ez a társítás megtörténjen és a megcélzott honlap a lista elejére kerüljön, sok-sok olyan oldal kell, ahol a hivatkozás megtalálható. Ezt használta ki a Google "bombázását" először propagáló Adam Mathes és Andy Pressman 2001-ben. A két fiatal számos internetes fórumon arra kérte a nezetőket, hogy helyezzenek el honlapjaikon a "talentless hack" kísérőszöveggel ellátott linkeket, melyek Pressman oldalára mutatnak. Az eredmény közel egy év múlva mutatkozott meg, amikor is a Google a "talentless hack" keresőkifejezésre Pressman honlapját hozta ki első helyre találati listáján.

Nem csak a Microsoftnak jutott ki

Mindenesetre nem a szoftvercég az eset egyetlen szenvedő alanya, lévén, hogy a "go to hell" kifejezés találati listájának harmadik helyére a világ legnagyobb internetszolgáltatójának, az America Online-nak a honlapja került, éppen egy hellyel megelőzve a badgirlsgotohell.org honlapot.