Erősödik a hazai online médiajelenlét

Vágólapra másolva!
A néhány éve még gyerekcipőben járó internetes médiumok napjainkra több szempontból is összemérhetővé váltak a nyomtatott sajtó képviselőivel. A Szonda Ipsos felmérése szerint ma a vezető magyarországi honlapok olvasóinak száma eléri vagy meghaladja több hagyományos lapét.
Vágólapra másolva!

A Szonda Ipsos a Gfk Hungáriával közösen 2002 januárjától vizsgálja a nyomtatott napilapok méréséhez hasonló módszerrel az internetes oldalak látogatottságát is. A közvélemény-kutató cég 1995 óta folytatja Nemzeti Médiaanalízis elnevezésű kutatását, s negyedévente a felmérés a médiafogyasztási szokások (televízió, teletext, rádió, nyomtatott sajtó és internet) mellett részletesen ismerteti a résztvevők demográfiai, érdeklődési és vagyoni helyzetét.

Egy súlycsoportban

Az internettel kapcsolatban a felmérés egyik, talán legmarkánsabb eredménye a legolvasottabb hazai nyomtatott napilapok és weboldalak együttes toplistája. Bár e szerint a vezető lapok nagy általánosságban megőrizték olvasottságukat, a legtöbb látogatóval rendelkező magyar nyelvű internetes oldalak képesek voltak bekerülni a legnépszerűbb médiumok közé. Az egy napra vetített látogatói, illetve olvasói szám méréséből kiderül, hogy online médiumok már olyan nagy hagyományokkal rendelkező napilapok elé tudtak kerülni, mint a Magyar Hírlap és a Népszava. A két legnépszerűbb online célpontnak az [origo] és a számos témában linkgyűjteményeket kínáló Startlap bizonyult: a felmérés szerint előbbit naponta közel 155 ezren, utóbbit pedig 132 ezren keresik fel. Szintén bekerült a legolvasottabb médiumok közé a két általános portál, az Index (76 ezer) és a Korridor (43 ezer) is.

Forrás: ORIGO

Még kedvezőbben alakultak a mutatók az internetes lapok szempontjából a média számára célcsoportnak tekinthető 18-49 éves korosztály körében. Ebben a szegmensben az [origo] és a Startlap, a teljes népesség körében végzett vizsgálat eredményéhez képest javítva pozícióját, olvasottabbnak bizonyult a Magyar Nemzetnél, és megközelítette a naponta 141 ezer ember által olvasott bulvárlapot, a Színes Mai Lapot.

Forrás: ORIGO


Érdekes eredményt hozott az online médiumok és néhány nyomtatott hetilap versenyének vizsgálata is: az [origo] 536 ezer olvasóval a HVG 519 ezer olvasója elé tudott kerülni.

Stagnálás és növekedés

A Szonda vizsgálatától független felmérésekből, így a magyar nyelvű honlapok látogatottságát mérő auditszolgáltatások méréseiből, valamint az online tartalomszolgáltatók saját adataiból kiderül, hogy az online tartalmak az utóbbi időszakban negyedévről negyedévre növelni tudták rendszeres látogatóik számát. Ezzel szemben a nyomtatott lapok, leginkább a hagyományosan erős olvasói bázissal rendelkező országos politikai napilapok olvasottsága stagnál, esetleg csökkenést mutat. A jövő szempontjából a két kategóriában szereplő médiumok vezetői számára érdekes lehet annak ismerete, hogy a Szonda felmérése szerint a netes tartalmak népszerűsége leginkább a fiatal korosztály körében a legmagasabb, így ezen csoport "öregedése" tovább erősítheti az interneten elérhető média pozícióit.

Az online és a hagyományos média összemérhetőségét jelzi az a tény is, hogy a Szonda Ipsos felmérésére alapuló Médianavigátor nevű médiatervező-vásárló adatbázisban már hat internetes honlap is megtalálható - egy kategóriában nemcsak a nyomtatott sajtóval, de akár a közterületi médiafelületekkel is.