Vágólapra másolva!
A nagy sebességű internet-hozzáférést lehetővé tevő széles sávú kapcsolat központi termékévé vált a brit fogyasztási termékek és szolgáltatások piacának: a széles sávú netelérések száma első ízben haladta meg a lassabb telefonos kapcsolatok.
Vágólapra másolva!

Az Ofcom telekommunikációs és médiafelügyelet második alkalommal megjelent éves piaci jelentésében megállapítja, hogy a brit háztartások és cégek csaknem 30 százaléka rendelkezik szélessávú internetkapcsolattal; az internet-elérésüket felgyorsítók száma három év alatt megtizenötszöröződött, 2004-ben már hetente átlagosan 73 800-an váltottak széles sávra.

Az Ofcom szerint a gyors növekedést az árak csökkenése, az internet sebességének növekedése és a videotechnológia innovációi segítették. (2002 végén egy 502 kilobit/s-os csatlakozás havi díja 27 font - 9700 forint - volt, egy ennél kétszerte gyorsabb, 1 megabit/s-os kapcsolaté jelenleg 20 font - 7200 forint.) Az Ofcom adatai szerint a brit háztartások 60 százaléka digitális televízióadást vesz; kiadásaiknak mintegy 4 százalékát - mintegy évi 1000 fontot, azaz 360 ezer forintot - tesz ki az így előfizetett televízió- és rádióadások, a vonalas és mobiltelefonos szolgáltatások díja.

Nálunk jobb a helyzet

Hazánkban a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint 742 ezer internet-előfizetés létezett hazánkban, ezek fele - 376 ezer - volt széles sávú. A statisztikai hivatal anyagaiból ugyanakkor nem derül ki, hogy ez pontosan hány internetezőt jelent: egy előfizetőnek számít a vonalat bérlő nagyvállalat (melyen az összes dolgozó internetezik), és szintén egynek számít a család minden tagja által használt otthoni ADSL-hozzáférés is. A tényleges internetezők számáról a legkülönbözőbb módszertannal készülő legkülönbözőbb számokat felvonultató kutatások szólnak.

Adatok összevissza

Ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy alig néhány hete adtuk hírül a brit statisztikai hivatal felmérését, mely szerint a szigetországiaknál már meghaladta a szélessávon netezők aránya lassabban szörfölő társaikét. Nemcsak a magyar, de a brit adatok ellentmondásai is arra utalnak, hogy a felmérést végző vállalatok adatait érdemes óvatosan kezelni.

MTI - [origo]2