Már Kínában interneteznek a legtöbben

Vágólapra másolva!
A kínai hatóságok szerint az országban már 253 millió internetező él, amivel megelőzték az Egyesült Államok online népességét. Az erőteljes internet-cenzúra ellenére folytatódik az intenzív növekedés.
Vágólapra másolva!

A China Internet Network Information Center pénteki közlése szerint Kínában az internetezők száma elérte a 253 milliót, ezzel a világon a legtöbb internet-felhasználó a kommunista rezsim által irányított országban él - írja az AP. (A szintén kínaiak által lakott Tajvant nem számolják bele ebbe a statisztikába.) Az egy évvel korábbi adatokhoz képest 56 százalékos a növekedés, és Kína ezzel megelőzte a világranglistán első helyet elfoglaló USA-t, ahol a Nielsen legfrissebb adatai szerint 223,1 millióan interneteznek rendszeresen.

Jelentős különbségek vannak azonban a két ország között az internet-penetráció mértékében: míg Amerikában az emberek 71 százaléka, addig Kínában még így is csupán 19 százaléka internetezik. Ez az elmaradás azonban a további grandiózus növekedés lehetőségével kecsegtet: a becslések szerint évi 18 százalékos növekedéssel 2012-re már 480 millió internet-felhasználó lesz az országban.

Tabu a pornó és a politika

A netezők száma még úgy is kitartóan növekszik, hogy a kormány erős ellenőrzés alatt tartja az országban elérhető tartalmakat. Míg az oktatási és üzleti célú internetezést bátorítják, az internetrendőrség minden, a kormányzatot bíráló portált és tartalmat, valamint az erotikus oldalakat is eltávolítja vagy elérhetetlenné teszi a hálózaton.

A kormány szemében különösen kritikusnak számítanak az emigránsok által külföldről üzemeltetett szájtok, vagy a Tibet felszabadulásáért, az emberi jogokért küzdő szervezetek oldalai. A pekingi olimpia alatt még az országba látogató külföldi újságírók sem használhatják szabadon az internetet, ami azért lehet kényelmetlen, mert bizonyos híroldalak vagy a YouTube videomegosztó is tiltólistán van.

A bevételek még elmaradnak

A kínai internet-penetráció növekedésével az internetes kereskedelem is növekedésnek indult, és bár az ország még messze elmarad Korea, Japán vagy az USA internetes gazdaságától, az egyes befektetések itt is dollármilliókat vonzanak. A Google kínai vetélytársa, a Baidu.com egy év alatt 87 százalékkal növelte bevételeit, ami elérte a 38,6 milliárd dollárt. A szerencsejáték-piacon is van belföldi vetélytársa a multiknak: ez nem más, mint a Tencent.com.

A teljes kínai internetes piac bevételei 2006-ban csaknem 50 százalékkal növekedtek, de még így is csak 5,9 milliárd dollárt mozgatnak meg, szemben az USA 21 milliárdos piacával. Az ázsiai országban az online gazdaság a becslések szerint legalább évi 30 százalékkal gyarapodik majd.

A következő nagy ugrást a szélessávú mobil internet bevezetésétől várják a szakemberek: az országban jelenleg 500 millió mobilos van. Érdekes módon az internet-penetráció erőteljes növekedéséhez a vezetékes mobilszolgáltatás iránti kereslet csökkenése vezetett, a szolgáltatók ugyanis ennek hatására álltak elő az ADSL, az IPTV és más hasonló szolgáltatások bevezetésével.