Nem kell fizetni az árvíz miatt kiesett telefonért, internetért

Vágólapra másolva!
A nagyobb hazai távközlési szolgáltatók, noha nem lennének kötelesek, elengedik az árvízkárok miatt kiesett szolgáltatás díját az ügyfeleiknek a legsúlyosabban érintett borsodi településeken. A katasztrófa nem hagyta érintetlenül a gerinchálózatot sem, a Hernád alatt egy optikai kábel szakadt el.
Vágólapra másolva!

A Sajó által elöntött Felsőzsolca utcáiról ugyan még mindig nem vonult le teljesen az ár, de lassan visszatérni próbál a rendes kerékvágásba az élet. Legalábbis erre utalnak azok a facebookos beszámolók, amelyek szerint voltak, akik az áramszolgáltatás visszatérése után rögtön az internetet kezdték el leginkább hiányolni.

Az árvíz tetőzésekor, a hét elején csak mobiltelefon és -internet állt a borsodi kisvárosban a több méteres vízben is a házaikban maradt helyiek számára a külvilággal való kapcsolattartásra, és egészen csütörtökig a mobilkészülékeket is akkumulátorról, generátorról kellett tölteni. Felsőzsolcán a UPC és Magyar Telekom (T-Home), illetve utóbbi nagykereskedelmi partnerei, így a GTS Datanet, az Invitel és több kisebb cég biztosít telefon- és internet-szolgáltatást a helyi lakosok számára.

Ingyen hónap, vagy árvizes napok

A UPC szóvivőjétől úgy tudjuk, a júniusi árvíztől leginkább sújtott Borsod-Abaúj-Zemplén megyében 1000-1500 ügyfelüket érintette szolgáltatás-kiesés. Szűcs László elmondta: a cég úgy döntött, elengedi azoknak felsőzsolcai, szikszói, aszalói ügyfeleinek az egész havi szolgáltatás díját, akiket elöntött a víz, aki pedig szeretné lemondani, vagy szüneteltetni a szolgáltatást, akár akkor azonnal megteheti, hogy a hűségszerződése még nem járt le.

Az esetleg már befizetett díjakat a cég jóváírja az ügyfelek számláján, és az árvíz miatt tönkrement technikai eszközök, beltéri egységek javításának költségeit is átvállalja. Az árvíz egyébként vis maiornak számít, ami a szerződés szerint nem kötelezné a szolgáltatókat a károk átvállalására, de méltányosságból minden nagyobb szolgáltató így döntött.

A T-Home minden árvíz által sújtott területen jóváírja ügyfeleinek az árvíz által kiesett internet-, műholdas vagy kábeles televízió, vagy telefonszolgáltatás díját. Pontos területi listát azonban egyelőre nem kaptunk a szolgáltatótól, így arról, hogy egy-egy felhasználó érintett-e ebben, a helyi T-Pontok, illetve a telefonos ügyfélszolgálat tud adni tájékoztatást.

Az EnterNet, amely főleg ADSL-szolgáltatást nyújt az érintett területen, a kiesett szolgáltatási időre vonatkozó napi díjat írja jóvá az ügyfeleinek, és arra kéri ügyfeleit, keressék meg a céget ezzel kapcsolatban az ügyfélszolgálaton. Erre azért van szükség, mert szolgáltatásai hozzáférés alapúak, így amíg maguk az ügyfelek nem jelentkeznek, a szolgáltató nem tudja, hogy miért nem használták az internetet, és emiatt egyelőre az érintettek számáról sem tudtak tájékoztatást adni. A GTS Datanet egy havi előfizetési díjat enged el az árvízkárosultaknak, de azt maguknak kell kérniük a cégtől, szintén az ügyfélszolgálaton keresztül.

Sok minden víz alatt van még

A kecskeméti székhelyű Btel mikrohullámú antennákkal szolgáltat internetet a Miskolc melletti városban, és ugyan eddig nem érkeztek hozzájuk visszajlezések ezzel kapcsolatban, egy havi díjat jóváírnak az árvíz miatt net nélkül maradt ügyfeleiknek. Az Invitel Miskolc keleti részén az egyik elöntött nagyáruházzal áll szerződésben, és a cég munkatársai június 12-én szombaton, amikor tájékoztatást kaptunk tőlük, még nem tudtak felsőzsolcai vagy más, borsodban elöntött területen élő magánelőfizetőkről, de ha vannak, akkor a cég arra kéri őket, jelezzék, mivel a szolgáltató nyitott arra, hogy méltányossági alapon kárpótolja őket. Az árvíz az Invitel Dunakanyarban érő előfizetőit is érintette, ahol a cég hálózatában tett kárt a víz, de a műszaki problémákat ott 11-ére péntekre elhárították. Cikkünk írásának idején maguk a nagyobb cégek sem foglalkoztak még ezzel a kérdéssel, ami az adott helyzetben érthető, hiszen sok helyen alig ért véget a mentés, ezért javasoljuk, az érintett területen élők, ahogy tehetik, érdeklődjenek ezzel kapcsolatban a szolgáltatójuknál. Amikor a T-Home és a UPC képviselőit megkerestük, a szolgáltatók még nem is tették közzé az árvízkárosultakra vonatkozó lehetőségeket.

A UPC-nél még be sem tudtak számolni róla, hogy pontosan milyen károk érték a cég infrastruktúráját, hiszen Felsőzsolcán és környékén még nagy területek állnak víz alatt, és sok helyről szivattyúzás nélkül nem is vonul le az ár. Edelényben a Magyar Telekom egyik épületét is elöntötte a víz, június 9-én szerdán pedig egy optikai kábel szakad el az áradó Hernád alatt, amit - ahogy meg tudták közelíteni - azonnal javítani kezdtek a cég munkatársai, akik a forgalom elterelésével hamarosan helyreállították a sérült kapcsolatot, és a hibát aznap éjfélre javították ki.

Ott, ahol még mindig nincs internet, telefon, vagy kábeltévé, a távközlési cégek szerint legkorábban pár napon-egy héten belül állhat helyre a kiesett szolgáltatás, de az erre vonatkozó kérdéseinkre még nem tudtak pontos választ adni.

Az [origo]-t kiadó Origo Média és Kommunikációs Szolgáltató Zrt. kizárólagos tulajdonosa a Magyar Telekom Nyrt., egyúttal a T-Home ajánlati márka tulajdonosa is.