Aki nyereményjátékot küld, azt letiltom!

2010.08.18. 19:51

Bár a világ legnépszerűbb közösségi oldalának külön előírásai vannak a szájton való nyereményjátékok lebonyolítására, ezeket sokan nem tartják be. Nem csak a kis cégek, sokszor még a multik is a kissé homályos feltételek nyújtotta kiskapukat kihasználva bonyolítanak le rajongótoborzó sorsolásokat a Facebookon. A szélsőségesebb promótálók szabálytalan eszközeikkel számos felhasználó haragját kivívták.

"Aki a következő nyereményes meghívót küldi, gondolkodás és lelkifurdalás nélkül törlöm. Csak tessék, szabad a vásár. Nincs harag akkor se, ha direkt csinálod ;)" Az elmúlt hetekben a magyar facebookozók egy részéből a tömegével érkező, így a szájt eseménynaptárából a valódi eseményeket, például a barátok házibuli-meghívásait kiszorító nyereményjátékok megjelenése váltott ki az idézett hozzászóláshoz hasonló indulatokat.

A felhasználók maguktól spammelnek

Az idézetből az is kiderül, hogy az idegesítő nyereményjáték-ajánlókkal nem is a szervezők spammelik a netezőket, azokat a közösség bármire klikkelni hajlamos tagjai nézik el, akik sokszor nem látják át a szövevényes szociális hálózat minden egyes funkciójának működését.

Az esemény meghívójaként terjesztett nyereményjátékok hatékonyságát jól jelzi, hogy míg a budapesti úszó-eb eseményre csupán néhány százan jelezték vissza jelenlétüket vagy távolmaradásukat a Facebookon, addig az egyik wellness-hoteles nyereményjátékon mintegy negyvenezren kattintottak (további 360 ezren azonban még nem is reagáltak az invitálásra).

Minden adatunkat megosztjuk egy nyereményért?

A meghívóknak álcázott játékokban való részvételhez általában azt is kikötik, hogy egy üzlet vagy szolgáltatás oldalát "lájkolják" a netezők, így növelve azoknak a rajongóknak a táborát, akiknek aztán például promóciós üzenetet lehet küldeni a szájton.

Két ilyen, magyar nyelvű nyereményjátékos alkalmazást is kipróbáltunk: mindkettő használatához bele kell egyezni, hogy a készítők gyakorlatilag minden adatunkhoz hozzáférjenek. Az applikációk a nemen, a profilképen, a barátok listáján kívül ahhoz is jogosultságot kértek, hogy rendes, a facebookon kívüli e-mail fiókunkba is üzenetet küldhessenek, üzenőfalunkon pedig a nevünkben üzeneteket, fotókat vagy videókat publikáljanak.

Ráadásul az egyik kipróbált alkalmazás még olyan engedélyt is kért, hogy az adatokhoz mindig hozzáférhessen a készítő - akkor is, amikor ki vagyunk lépve a Facebookról, mert mondjuk alszunk. Természetesen ha az alkalmazást töröljük fiókunkból, ez az elérés is megszűnik.

Hívhatnak, e-mailezhetnek, sms-ezhetnek

Mindezekről a telepítés előtt egy tájékoztató ablakban teljesen szabályosan értesíti a felhasználót a nyereményjáték, de valószínűleg a legtöbben egész egyszerűen anélkül ugranak át ezen a figyelmeztetésen, hogy akár egy betűt is elolvasnának belőle.
Az egyik nyaralós nyereményjáték üzemeltetője adatvédelmi irányelveket is elérhetővé tett egy PDF-fájlban, ebben egyértelműen olvasható az is, hogy a játékra jelentkezők által önként megadott elérhetőségeken, például e-mailen, telefonon, smsben vagy postai levélben kapcsolatba léphetnek a felhasználóval. A játékot bonyolító céghez csupán egy e-mail cím volt elérhetőségként megadva, erre írt, az adatkezelést firtató levelünkre azonban nem érkezett válasz.

Forrás: [origo]
Rengeteg adatot kér, és üzenőfalunkra is akar írni egy agresszív nyereményjáték-szervező

 

Nem biztos, hogy megéri követőt vásárolni

Szántó Gábor, a Kirowski digitális ügynökség közösségi médiával foglalkozó vezetője kérdésünkre elmondta, bár a fent bemutatott módszerrel hamar komoly követői bázisra lehet szert tenni minimális anyagi ráfordításával, ez mégsem feltétlenül jó stratégia.

Ezek a felhasználók ugyanis nem valódi rokonszenvük, csupán egy nyerési lehetőség miatt csatlakoznak például egy szálloda rajongói oldalához, ezért szinte biztos, hogy igazi fogyasztói visszajelzéshez nem juthatnak tőlük az adott cég munkatársai. Ráadásul ha zavaró módon terjesztik a játékot, az akár imázsromboló hatással is bírhat.

Vannak szabályok, csak áthágják őket

Az, hogy a felhasználókat a legkülönbözőbb módokon találják meg a nyereményjátékok szervezői, annak ellenére történik, hogy a Facebook külön irányelveket dolgozott ki ezek lebonyolítására. Az ebben foglaltak szerint kifejezetten tiltott például olyan játékot rendezni, amelyben a sorsolásba egy oldal lájkolásával kerülhetnek be a felhasználók.

Forrás: [origo]
Egy másik szervező látszólag kevesebb adattal is megelégszik, de egy újabb ablakban az üzenőfalunkra kér írási engedélyt


Hasonlóképpen tiltott az olyan sorsolás, amelyre bejegyzés írásával, vagy fotó, videó  feltöltésével, kommentálásával lehet benevezni. Elvileg a közösségi oldalon zajló játékot csak a Facebooktól beszerzett írásos jóváhagyás birtokában lehet indítani, ekkor is csak külön applikáció formájában, azaz az eseményként való promótálás nem megengedett. Kizárólag az olyan megoldáshoz nem szükséges engedély, amelynek lényegi része teljes egészében külső szájton zajlik. Parrag Krisztina, a Carnation ügyfélkapcsolati igazgatója szerint a hazai multicégek nagy költségvetésű, felhasználói interakcióra, akivizációra épülő kampányaik lebonyolításához inkább ez utóbbi megoldást választják, mert a szájt előírásai sokszor nem elég egyértelműek, illetve elég gyakran változnak, egészülnek ki újabb elemekkel.

Nagyon oda kell figyelni

Vizsgálatunk során szinte az összes felkeresett hazai céges Facebook-lapon találtunk olyasmit, amely nem felelt meg a Facebook előírásainak. Magát a közösségi szájtot is többször megkerestük kérdéseinkkel arra vonatkozólag, hogy miként tervezik megvédeni a felhasználókat az idegesítő nyereményjátéktól, de egy héten át nem kaptunk választ.

A nyereményjátékok eseményként történő propagálása a hazai cégek körében egyre népszerűbbé válik, már színház és egy kereskedelmi rádió, illetve egy időjárás-jelentéseket szolgáltató társaság is él ezzel a módszerrel, bár ezek nem gyűjtöttek be olyan extrém mennyiségű adatot a felhasználókról, mint egy wellness-hétvégés társaság. 

A facebookos nyereményjátékokat megvizsgálva jól látható, hogy a szervezők legfeljebb a közösségi szájt előírásaira hánynak fittyet, de alapvetően nem végeznek jogsértő spammelést. Minek is tennék ezt, amikor a felhasználók maguk járulnak hozzá adataik átadásához, mivel bármi ingyenes dologgal kecsegtető linkre úgy kattintanak, hogy semmilyen figyelmeztetést nem olvasnak el? Nem csak nyereményjátékok, bármilyen alkalmazás aktiválása előtt érdemes áttekinteni, hogy vajon indokolt-e, hogy az applikáció olyan mennyiségű adatunkhoz férjen hozzá, amelyhez jogosultságot kér. A rendszer hatékonyságát jól illusztrálja az is, hogy a cikkünk elején idézett felhasználó - aki az üdülős játékok továbbküldése miatt tiltakozott -, egy színházas játékhoz pár nappal később maga is csatlakozott.

Ha utólag vesszük észre, hogy egy alkalmazás túl sokat akar, azt a Profilom menü Alkalmazások beállításai pontjában távolíthatjuk el, de a jogosultságok részletes konfigurálására általában a programok nevei mellett lévő Beállítások módosítása feliratú linkeken át is mód van.

Fontos azt is kiemelni, hogy nem nyújt elegendő védelmet az, ha az Adatvédelmi beállításoknál megfelelő opciókat választunk, ki milyen adatainkat láthassa, mert az applikációkra külön szabályok érvényesek. Egy applikáción keresztül adott esetben olyan információk érhetők el, amelyek adatlapunkat felkeresve nem deríthetőek ki. Az alkalmazások ugyanis a Facebookon külön jogosultságokkal rendelkeznek, amelyeket a Profilom menü Adatvédelmi beállítások pontjában, az Alkalmazások és honlapok link alatt  (az oldal bal alsó részén, kissé eldugva) lehet módosítani.

Ha zavarónak ítélünk egy nyereményjátékot, azt jelezni lehet a Facebook üzemeltetőinek az oldalak alján lévő Esemény jelentése feliratú linkre kattintva.



KAPCSOLÓDÓ CIKK