Amikor túszul ejtik az e-mail címet

Nehézségekbe ütközhet a szolgáltató váltásánál az, aki az internet-előfizetéséhez kapott e-mail címét használja. A régi elektronikus postafiókot a hazai cégeknél még akkor sem lehet megtartani, ha a felhasználó fizetne érte. Míg a címek a szolgáltatókhoz vannak láncolva, legalább az üzeneteket könnyű egy postafiókból a másikba költöztetni.

 

 

Az e-mail cím ma már nem csak a barátokkal való kapcsolatot jelenti, számtalan olyan szolgáltatás van, amihez a levelezőcímünk a kulcs. E-mail kell az iWiW-re és a Facebook-ra történő belépéshez, a MÁV online jegyvásárló rendszerének, a chatprogramoknak, képtáraknak, online boltoknak a használatához is. Nem függetlenek elektronikus címünktől azok a szolgáltatások sem, ahol saját belépési nevet választhatunk: a jelszóemlékeztetőket vagy az ezek megváltoztatásához szükséges kódokat ezek az oldalak is e-mailben küldik el. Még többet veszíthetnek a szolgáltatótól kapott címüket használó vállalkozók. Az ügyfelek értesítése mellett cserélni kell a névjegyeket, prospektusokat, akár a céges autóra írt feliratot is módosítani kell a költözés miatt.

A felhasználók sajnálatára az e-mailre nem vonatkozik olyan szabályozás, mint a személyes adatnak számító mobilszámra, így a magyar szolgáltatóknak nem kell biztosítaniuk a hordozhatóságát - ellentétben például a telefonszámokkal. Ha lenne ilyen törvény, a szolgáltatók akkor sem tudnák egyszerűen megoldani a címek költöztetését - tudtuk meg Martos Balázstól, az Internetszolgáltatók Tanácsának elnökétől. Az elnök szerint az ilyen átirányításokhoz valamiféle központi nyilvántartásra lenne szükség, ennek kiépítése pedig jóval bonyolultabb lenne, mint a telefonszámok hordozhatóságát biztosító rendszeré volt, hiszen e-mail-szolgáltatást lényegesen többen nyújtanak.

A technikai megoldás hiánya miatt a szolgáltatók nem is teszik lehetővé, hogy az ő domainjüket tartalmazó e-mail címünket magunkkal vigyük az új vállalathoz. Az azonban már meglepőbb, hogy olyan szolgáltatást sem nyújtanak, amely - akár fizetségért cserébe - lehetővé tenné a régi címre érkező levelek továbbítását vagy legalább egy automatikus válaszüzenet kiküldését.

Forrás: [origo]
A szolgáltatótól kapott cím csak addig él, amíg az internetszerződés

Az internetszolgáltatót váltóknak tehát előre kell gondolkodniuk, értesíteniük kell ismerőseiket a változásról, és alaposan végig kell gondolniuk, hová regisztráltak a régi címükkel. Az egyes szolgáltatók viselkedése mindössze abban különbözik, hogy mennyi idő után adják ki újra a korábbi ügyfelekhez tartozó címeket.

Fél évig marad tiltólistán a T-Home levélcím

Nincs mód arra, hogy a T-Home internetszolgáltatását lecserélő ügyfelek megtartsák korábban használt címüket. A cég nem rendelkezik önálló e-mail szolgáltatással - csupán saját domainhez vásárolható levelezőfiókot kínálnak -, ezért a szerződés megszüntetése után a korábban használt cím is megszűnik. A levélfiók eltüntetése nem történik meg azonnal, ahogy a tinta megszárad a papíron. A szerződés felbontása után még nyolc napig működik a cím. Attól viszont nem kell tartaniuk a T-Home-ot elhagyó felhasználóknak, hogy a címükre - és ezzel jelszó emlékeztetőikre - egy új ügyfél ráteszi a kezét. Az azonosító fél évre tiltólistára kerül, ez alatt azt csak a régi tulajdonos írásos beleegyezése után adják oda új előfizetőnek.

Nincs várakozási idő a UPC-nél

Nincs önálló lakossági e-mail-csomagja a másik nagy hazai internetszolgáltatónak, a UPC-nek sem. Az internet-előfizetésekhez ugyan jár levelező tárhely, és néhány levélcím, ezek azonban csupán kiegészítő szolgáltatások, külön semmilyen módon nem lehet előfizetni rájuk. Aki tehát új szolgáltatóra cseréli UPC-s internetét, mindenképpen elveszti a korábban esetleg használt, bejáratott e-mailjét. Arra sincs lehetőség, hogy az érkező leveleket egy bizonyos ideig átirányítsák a korábbi ügyfél által megadott új címre.

Forrás: [origo]
A költözés fontos kelléke a jó levelezőkliens

A UPC figyelmezteti a ügyfeleit, hogy az e-mail cím rögtön megszűnik, ahogy felmondják a szerződést, és tájékoztassák ismerőseiket, barátaikat a cím megváltozásáról. Erre azért van különösen nagy szükség, mert a szerződés megszűnte után nincs semmilyen türelmi idő, a korábbi azonosítót rögtön regisztrálhatja magának egy új ügyfél.

Egy évet is vár a Hotmail-fiók

Az internetszolgáltatóknál nagyvonalúbb a Microsoft korábban Hotmail néven ismert, mára Live.com elnevezésű levelezőszolgáltatása. A szolgáltatás ingyenes, nem kötődik internetelőfizetéshez, így netszolgáltató váltáskor nem kell érte aggódni. A fiók ettől még természetesen megszűnhet, ám ehhez az kell, hogy tulajdonosa 270 napig (vagy frissen regisztrált, egyszer sem használt címnél tíz napig) ne használja a címet. Az automatikus törlődés megakadályozásához nem szükséges a webes felületet használni, az is elég, ha levelezőklienssel időnként lekérik az üzeneteket. Ha háromnegyed évig semmi sem történik egy fiókkal, akkor inaktívvá válik, a mappák és a levelek törlésre kerülnek, a nevet azonban további kilencven napig visszakérheti a feledékeny tulajdonos. Az egy éves inaktivitás után véglegesen törölt nevek két évig tiltólistára kerülnek.

Rejtély a Gmail

Kérdéseinket a Gmail-t üzemeltető Google-nek is feltettük, ám egyelőre nem kaptunk rájuk választ. A levelező régi súgója szerint a rendszer hat hónap után jelölte alvónak azokat a fiókokat, amibe nem lépett be a tulajdonosuk. Ezek a címek további negyed év türelmi időt kaptak, utána viszont törölhetőnek minősítette őket a Gmail. Az egyszerűen megfogalmazott szabály ma már nem érhető el, de a kapcsolódó szócikkek továbbra is beszélnek alvónak minősített fiókokról, így valószínű, hogy a szabályozás a mai napig érvényes. Arról nincs információ a súgóban, hogy egy Gmail-cím törlése után mennyi időnek kell eltelnie, hogy újra regisztrálható legyen a név.

Örökké megmarad a Freemail-cím

A régi gyakorlattal ellentétben már akkor sem törlődnek a Freemail-fiókok, ha tulajdonosuk megfeledkezik a szolgáltatásról. A rendszer kilencven nap után ugyan inaktívvá teszi a címet, ami a beérkező levelek visszapattanásával, valamint a Freemailen tárolt üzenetek és mappák törlésével jár, a cím azonban nem vész el. Hogy a korábbi üzeneteket minél kevesebben veszítsék el, a két hónapja használaton kívül levő fiókok gazdáinak levelet küld a szolgáltató a regisztrációkor megadott alternatív e-mail címükre. Bár a fiók törléséről csak a felhasználó dönthet, az azonosítókat mégse adja ki a szolgáltatás. A levelező ezzel azokat kívánja megvédeni, akik freemailes címükkel regisztráltak az iWiW-re vagy például az Ügyfélkapura.

Mennyibe kerül a saját levélcím?

Az internetszolgáltatóhoz kötött, hordozhatatlan e-mail címek helyett létezik olcsó és biztos megoldás, csupán egy domain nevet kell vásárolni valamelyik regisztrátornál. A domain fenntartása körülbelül évi kétezer forintba kerül, ám a megvásárláskor rendszerint két éves díjat kérnek. A saját domain nem csak e-mail címek fenntartására jó, ugyanezen a címen weboldalt is indíthat tulajdonosa. A domain név mellett a levelezéshez szükség lehet egy évi 5-10 ezer forintba kerülő e-mail-szolgáltatásra is. A magyar cégeknél ezért a pénzért legfeljebb egy gigabájtos levelezőfiókot kapunk.

Forrás: [origo]
A költözésben is segíti a felhasználót az ingyenes Gmail

Olcsóbb, és jobb szolgáltatáshoz juthatunk, ha a Google ingyenes Alkalmazások nevű internetes csomagját választjuk, amihez a levelező mellett böngészőben futó szövegszerkesztő, táblázatkezelő, prezentációkészítő és naptár is jár. Az Alkalmazások regisztrációhoz egyaránt használható korábban megvett domain vagy a Google közreműködésével beszerzett cím. (A Google ingyencsomagját korábban ismertettük, a szolgáltatásai azóta megvásárolható webalkalmazásokkal bővültek.)

Költözni hosszadalmas, de nem bonyolult

A gigabájtokra rúgó, több év alatt összegyűjtött leveleket nem kényelmes egyik címről a másikra költöztetni, de a feladat nem megoldhatatlan. A művelethez három dologra van szükség: egy POP vagy IMAP protokollt ismerő levelezőprogramra  (például Thunderbird, Windows Live Mail) számítógépünkön, az otthagyni kívánt szolgáltató levelezőszerverének címére, végül pedig arra, hogy az új szolgáltató nyújtson IMAP elérést. Ha ez a három adott, akkor a levelezőprogrammal egyszerűen le lehet tölteni az összes korábbi üzenetünket a merevlemezre, majd az új fiókra húzva a mappákat, feltölthetjük őket az új cím alá. (E-mail költöztetésről szóló korábbi cikkünket erre találja.)

Ha a költözés céljául a Gmailt vagy a Hotmailt választjuk, akkor szerencsés esetben a levelezőkliens telepítését is elkerülhetjük. A Beállítások alatt található Levelek és névjegyek importálása funkcióval egyszerűen át lehet menteni az adatainkat a nagyobb szolgáltatóktól a Google szervereire.