Jó ötleteket vált pénzre a Kickstarter

2010.12.07. 15:12

Minden egyes projekt története dráma is, harminc napba sűrítve. Vannak olyan ötletgazdák, akik már a huszadik nap körül be tudják jelenteni, hogy 'kész, otthagytam az állásomat, csak hogy a tervemmel foglalkozhassak', mások viszont az utolsó pillanatban is tüzelni kénytelenek az embereket, hogy ne tíz-húsz dolláron bukjon el a terv. A Kickstarter kreatív ötletekhez segít összegyűjteni egy kezdőrúgásnyi pénzt azoktól, akik majd élvezik a projekt gyümölcseit.

A Pirate Bayről szóló dokumentumfilm, iPhone 4-hez való fotós kiegészítő és az iPodot karórává alakító alumínium szíj is készült már a Kickstarter nevű ötletoldal segítségével. A lapon az ötlettulajdonosok videóban, fotókkal, tervekkel kérhetik a netezőket, hogy 10-20 dollárral szálljanak be a gyártásba, hogy aztán a projekt sikerre vitele után maguk is megkapják a pénzzel és hírveréssel megtámogatott terméket. Az alig egyéves Kickstarter segítségével annyi jó ötlet jutott már gyártási fázisba, hogy nem is értjük, miért nincs még ilyen szolgáltatás Magyarországon.

Az oldal támogatókat kereső projektek jegyzéke. Az egyes ötleteknek egy hónapjuk van meggyőzni a netezőket, hogy a tervük értelmes, az általuk kitalált kütyü, lemez vagy film érdemes arra, hogy elkészüljön. Nincs sok eszközük: az egyre nagyobb mértékű támogatáshoz egyre nagyobb ajándékokat (magát az elkészült terméket, dedikált posztereket, személyes találkozást) kínálhatnak, valamint blogbejegyzésekben számolhatnak be arról, hogy áll a gyűjtés, mik a terveik, ha összejön a pénz. Minden egyes projekt - és az oldal fennállása óta több száz volt - története dráma is, harminc napba sűrítve. Vannak olyan alkotók, akik már a huszadik nap körül be tudják jelenteni, hogy 'kész, otthagytam az állásomat, csak hogy a tervemmel foglalkozhassak', mások viszont az utolsó pillanatban is tüzelni kénytelenek az embereket, hogy ne tíz-húsz dolláron bukjon el a terv.

Forrás: [origo]
Nem egyedi ötlet, mégis több ezren vágynak ipodos óraszíjra

A Kickstarter sikertörténetei között több tíz olyan projekt van, ami a kért tíz-húszezer dollár helyett komoly vagyonhoz és több ezer vásárlóhoz jutott. Érdekes jellemzője az oldalnak, hogy az ötleteknek nem kell feltétlenül egyedinek lenniük ahhoz, hogy a közösség rájuk harapjon. Az iPod Nanót karórává alakító TikTok és LunaTik szíjakat gyártó chicagói Minimal stúdió annak ellenére több mint 516 ezer dollárt gyűjtött össze, hogy több hasonló termék van már a piacon. Az egyszerű műanyagból, illetve alumíniumból készült kiegészítők képesek voltak kidolgozottságukkal és dizájnjukkal meghódítani a Kickstarter látogatóit.

 


Egyszerű, de remek ötletre kapott 47 ezer dollárt a C-Loop csapat

A pénz beérkezése után óriási feladat vár az ötletgazdákra. Az addig csak tervben vagy néhány prototípusban létező kütyüknek meg kell oldani a gyártását, keresni kell olyan partnert, aki képes nagy mennyiségben előállítani, és ellenőrizni kell, hogy milyen minőségben dolgoznak. Ha az ötletgazda országában ezt nem tudják megoldani, ahogy ez a TikTok esetében is volt, úgy kénytelenek olcsóbban dolgozó kínai cégekkel üzletelni.

Az igazán sikeres ötletek gyakran túlélik a projekt végét, vállalkozássá válnak. A TikTokot elindító csapatnak jelenleg 7200 rendelést kell teljesítenie, a C-Loop nevű San Franciscó-i fényképezőgép-kiegészítő bütyökből közel ezret rendeltek, a magyar tagokkal is rendelkező OpenVizslának pedig 370 USB-elemzőkütyüt kell összeforrasztania. A projekblogok alapján a leglelkesebbnek egy bostoni tervezőgrafikus, Schuyler Towne tűnt, aki csak hatezer dollárt akart összekalapozni, hogy hobbijához, a zárnyitáshoz szükséges olcsó tolvajkulcskészletet megtervezze, ám az ezredik megrendelő után otthagyta az állását is, hogy csak a hobbijának éljen.

Jó ajánlatok kellenek

Towne a tökéletes példa annak bemutatására, hogyan lehet sikerre vinni egy kickstarteres projektet. A zárnyitás, habár egzotikus hobbi, mégis viszonylag sok művelője van. Lassan megjelent a számítógépes biztonsági konferenciák programjában is, sőt még hazai művelői is vannak. A zárnyitást versenyszerűen is űző grafikus projektjét a nagyobb hackeroldalak, biztonsági lapok is megírták, így jött össze az óriási, 87 ezer dolláros adomány.

 


Furcsa hobbival is lehet támogatókat szerezni

A különböző összegekért Towne nagyon érdekes dolgokat ajánlott fel. A különböző kulcsokhoz már húsz dollárért hozzá lehetett jutni, sőt ezért az árért három gyakorló zárbetétet is kapott a támogató, innentől felfelé pedig egyedi szerszámostáskák, lakatgyűjtemény, sőt személyes beszélgetés is került a kosárba. Az utolsó tétel egy kétnapos oktatás volt 2500 dollárért, és még erre is akadt két jelentkező.

Album és film is készülhet

Bár a legtöbb kickstarteres projekt techonlógiai fejlesztésre, fizikai dolgok gyártására indul, a támogatásgyűjtő oldalon könyvekre, zenei albumokra is lehet pénzt szerezni. Ezek ugyan jóval ritkában kapnak nagyon sok pénzt, többnyire csak a projekt befejezéséhez elég adomány jön össze, mégis segíthet a jó témával rendelkező íróknak az oldal. A sikerrel lezárult gyűjtések között chicagói underground étteremkalauztól kezdő zenekarok első CD-jén keresztül, a Pirate Bayről szóló dokumentumfilmig számatalan izgalmas alkotást találhatunk.

Egyelőre csak az amerikai ötleteket várják

A Kickstarter egyetlen hátránya, hogy jelenleg csak amerikai székhelyű projektek indítását engedik. Az adományok fogadásához ugyanis szükség van egy amerikai bankkártyára. Az adakozásnál nincs ilyen megkötés, bárki csatlakozhat egy kickstarteres projekhez támogatóként, aki tudja használni a Paypalt.

Forrás: [origo]
Az év egyik sikere a Glif nevű iPhone-tartó

A korlátozás csak a pénz kezelésével foglalkozó szolgáltató rendszerei miatt áll fenn. Ha egy projekt akár csak egy bankszámlával rendelkező amerikai tagot fel tud mutatni - ahogy például a két hét után negyvennyolcezer dollárnál járó OpenVizsla - akkor nem gond, ha a résztvevők többsége más országban lakik.

A jövő nagy ötletei itt is megszülethetnek

A Kickstarter több ok miatt hasznos a csináld magad kultúrára erősen építő internetes közösségnek. Amellett, hogy segít támogatást, elindulási lehetőséget szerezni a jó ötletekkel rendelkező feltalálóknak, hackereknek, végig is gondoltatja velük, hogy mit tudnak felajánlani a támogatóknak. Tudniuk kell azt is, hogy körülbelül milyen áron lehet majd legyártani a kütyüjüket, hogy helyesen árazzák a támogatói csomagokat. Tehát a gyűjtés elindítása előtt már nagyon sokat kell gondolkodni a projekt jövőjéről, ez pedig sosem árt meg egy induló vállalkozásnak.