A Túró Rudi mindenkit lenyom lájkolásban a Facebookon

A Túró Rudi jóval több baráttal rendelkezik a Facebookon mint Orbán Viktor
Vágólapra másolva!
Valamivel több mint negyedmillió rajongójával a legnépszerűbb magyar oldal a Facebookon a Túró Rudié, de nincsenek sokkal lemaradva mögötte az alvás hazai kedvelői sem. A politikusok közül a legnépszerűbb Orbán Viktor, az MSZP a közösségi oldalon sem túl kedvelt, de érdekes versenyfutás alakult ki a tehetségkutató vételkedők között is.
Vágólapra másolva!

Az Image Factory nevű magyar kommunikációs ügynökség Facebooker nevű szolgáltatása az amerikai közösségi szájton regisztrált legnépszerűbb, legtöbbször lájkolt magyar vonatkozású tartalmakat rangsorolja. Egy ilyen oldal leginkább egy virtuális találkahelyhez hasonlít, ráadásul mivel egy hagyományos felhasználónak ötezernél nem lehet több ismerőse, a hírességek, cégek ezért is hoznak létre rajongói oldalt maguk számára hagyományos profil helyett. Ezen aztán az esetek többségében azonos érdeklődésű szimpatizánsok egymással is kommunikálhatnak, eseményeket is lehet szervezni számukra, és ezeket a page-eket promótálni is lehet a közösségi oldalon.

Hírességet, műsort, aktivistákat is lenyom a Túró Rudi

A legnépszerűbb magyar facebookos oldal az Image Factory szerint a Túró Rudié, amelynek a cikk írásakor 264 ezer rajongója volt. Bradács András, az Image Factory újmédia-szakértője szerint a Túró Rudi több jellegzetességének köszönheti közösségi sikereit: egyrészt rendelkezik magyar jelleggel (hasonló édességet csak néhány országban lehet kapni), másrészt fiatalok és öregek is egyaránt ismerik. Persze az sem mellékes, hogy a rajongói oldalon gyakran szerveznek nyereményjátékot is.

Az emberek szeretik a közösségi oldalakon saját identitásukat minél kifinomultabban megjeleníteni, többek között a lájkolásokkal is, ami sokszor abban is megnyilvánul, hogy teljesen hétköznapi dolgok mellé állnak, mint például a közel 250 ezer rajongóval rendelkező "I (szív) alvás" (I love alvás)oldalt. Ennek mintájára egy sor hasonló rajongói csoport létezik, többek közt a nyár, a csokoládé, a bundáskenyér vagy a zene rajongói számára. Érdemes megjegyezni, hogy ezeknek az oldalaknak nincs további haszna a csatlakozók számára, ugyanakkor egy hazai portál az "I (szív)" kezdetű tematikus rajongói oldalak tucatjait arra használja, hogy saját cikkeit népszerűsítse, százezres nagyságrendű felhasználót elérve ezeken keresztül.

A szórakozás uralja a top 50-et

A komolyabb témájú oldalakért kevésbé rajonganak a facebookozók. Komolyabb érdeklődést eddig az új médiatörvény néhány héttel ezelőtti elfogadását követően indított, "Egymillióan a magyar sajtószabadságért" nevű tiltakozó kampánnyal sikerült kiváltani: a mozgalom 73 ezer rajongót gyűjtött össze. Ezzel az oldal maga mögé utasította a közéleti kategóriában 60 ezer szimpatizánsával Orbán Viktor miniszterelnök korábban vezető hivatalos Facebook-oldalát, de egyelőre egyik csoport sem volt képes bejutni a top 50-be.

Forrás: [origo]
A legnépszerűbb hazai Facebook-oldalak a Facebooker statisztikái szerint

Politikai témában a Facebookon elsősorban konkrét személyeket vagy tiltakozó kampányokat lájkolnak a felhasználók, a pártok oldalai jóval kevesebb szimpatizánst vonzanak. A Fidesz hivatalos oldalát 24 ezren lájkolják, a Jobbik facebookos tábora 16 ezer főt tesz ki, az interneten aktív LMP mintegy hétezer szimpatizánssal rendelkezik, az előző években kormányon lévő MSZP-nek pedig mindössze ezernégyszáz követője van. Az összes valódi pártot veri népszerűségében a pártállástól függetlenül mindenkit szórakoztató Kétfarkú Kutya Párt nevű, viccből létrehozott álpárt az Image Factory adatai szerint.

Jó esély mutatkozik arra, hogy West-Balkánban szombaton bekövetkezett tragédia emlékoldala lesz az első olyan nem szórakoztató témájú oldal, amely képes lesz bejutni az összesített lista első ötven helyére. Ez ugyanis létrehozása után négy nappal már 32 ezer támogatóval rendelkezik - bár a top ötvenhez legalább 80 ezer fő körüli támogatóra van szükség. A szomorú esemény oldala minden eddigi növekedési rekordot megdöntött a statisztikák szerint.

A humor a csodafegyver

A Túró Rudi és az alvás utáni harmadik legnépszerűbb magyar facebookos oldal az RTL-en futó Showder Klubé 246 ezer rajongóval, de a top húszban a rögtönzéses színházi jeleneteiről ismert Beugró című tévéműsor is megtalálható 147 ezer rajongóval. Több mint 190 ezer rajongójával az összesített lista élbolyában található Rádió 1 honlapja meglehetősen elavult, ám a csatorna a Facebookon igen komoly aktivitást mutat. Kívánságműsorában a közösségi oldalról is lehet kérni számokat, és más műsoraiba is integrálja az oldalt, például gyakran beolvassák az itt érkező kommenteket.

Forrás: [origo]
Kiss Ádám humorista minden más magyar hírességnél népszerűbb a Facebookon

A hazai hírességek közül messze kiemelkedik a Showder Klub egyik humoristája, Kiss Ádám, akinek rajongói oldala 213 ezer lájkolóval a negyedik legnépszerűbb magyar nyelvű tartalom az Image Factory szerint. Kiss Ádám titka minden bizonnyal az lehet, hogy aktívan kommunikál az oldalán, sőt csak ide szánt videókat és más tartalmakat is itt oszt meg - nem a PR-csapata, nem is a sajtószóvivője érhető itt el, hanem ő maga. A humoristát a nemrég véget ért X-Faktor fenegyereke, Király L. Norbert követi 160 ezer követővel, míg a harmadik helyet a Babi néni nevű internetes néni tudhatja magáénak, bizonyítva, hogy a Facebookon nem csak tévés promócióval lehet népszerű az ember. Babi néni karaktere ugyanis a Magyar népmesék rajzfilmsorozat videomegosztókon terjesztett paródiájával vált ismertté.

Míg a Facebooker statisztikái szerint az X-Faktor szereplői kiemelkedően jól szerepelnek a közösségi oldalon (csak a tehetségkutató központi oldalának 132 ezer rajongója van), a rivális Megasztár sokkal gyengébben teljesít: oldalát 45 ezren követik, a játékot megnyerő Tolvai Renátának pedig 21 ezer szimpatizánsa van.

A finom termék népszerűbb a menőnél

A márkák között nem a státuszszimbólumnak is beillő termékek, inkább a finomságok vezetik a magyar facebookozók kedvenceinek listáját. A már említett csúcstartó Túró Rudi mellett a McDonald's (162 ezer rajongó), és a Milka csokoládé hivatalos oldala (136 ezer rajongó) áll az élen a márkák közt. Ezek után azonban vegyes a kép, a folytatásban szereplő márkákban az a közös, hogy képviselőik szorgalmasan tartják a kapcsolatot lájkolóikkal.

Forrás: [origo]
Több magyar lóg a Facebookon mint osztrák vagy román

A legnépszerűbb brand a nem élelmiszeripari termékek közül a Nike Football, a sportruházati termékek gyártója azonban már csak 49 ezer rajongóval bír, és kicsit lemaradva követi a T-Mobile magyar oldala 47 ezer lájkolóval. A műszaki termékek közül azok a cégek állnak az élen, amelyek mobiltelefont vagy azt is előállítanak. Az első helyen álló Sony Ericsson (36 ezer rajongó) csak egy hajszálnyival népszerűbb a Nokiánál (35 ezer rajongó), ezen a sorrenden akár egy nyereményjáték meghirdetésével is változtathatnak a cégek - amelyek egyébként igen gyakoriak a céges márkaoldalakon.

A Facebookon Ausztriát is lekörözzük

A Facebookot használók számát tekintve világviszonylatban Magyarország a negyvenegyedik helyen áll: a Socialbakers statisztikái szerint mintegy két és fél millió magyar használja az amerikai közösségi oldalt. Magyarország ezzel néhány százezerrel maga mögé utasítja Ausztriát, Romániát, Norvégiát és Svájcot, közel egymillióval előzi be Szlovákiát, félmillióval elmarad Csehország mögött, viszont Oroszországból is csak egymillióval többen facebookoznak.