A magyar netes kocsmarádió kitalálja a vendégek ízlését

Vágólapra másolva!
A vendégek kedvére zenél az ízlésüket a Facebookról, a Last.fm-ről és a YouTube-ról megtanuló Mixgar. A magyar fejlesztésű szolgáltatás az Egyesült Államok fiataljait akarja meghódítani.
Vágólapra másolva!

A vendégek kedvét kereső digitális zenegéppel helyettesítené a szórakozóhelyeken szóló háttérzenét a Mixgar nevű magyar szolgáltatás. Az oldal a legegyszerűbb, csupán Opera Mini böngészőt futtató mobiltelefonon is működik: a vendégeknek be kell jelentkezni az adott helyre, és kedvenceik máris bekerülnek a toplistába. Az aktuális kedvencekre szavazni is lehet, hogy minél hamarabb felcsendüljenek. A rendszer a facebookos kedvenceinkből, a Last.fm-nek bevallott lejátszási listáinkból tanulja meg, hogy mit szeretünk hallgatni.

A Mixgar használatához nincs szükség különleges hardverre: a prototípusszolgáltatásba bekéredzkedők egy PC-vel és egy erősítővel máris indíthatnak házibulit. A zene lejátszásához csak egy böngésző szükséges, a szavazáshoz pedig egy weboldalakat megnyitni képes mobil. Ha a fejlesztőcsapat számítása beválik, akkor hamarosan minden szórakozóhelyről eltűnnek az unalmas rádióadók, és helyettük az épp bent ülők kedvencei fognak szólni.

A Digital Natives üzletfejlesztési igazgatójával, Bárdos Kristóffal beszélgettünk arról, hogy mennyire nehéz összebékíteni a metálosokat és a diszkósokat, hogy a tiniket könnyű zenével megfogni, és hogy a közösségi tereket is élhetőbbnek érezzük, ha olyan dalok szólnak, amelyeket szeretünk.

Honnan származik a háttérzene-szolgáltatás ötlete?

A saját problémánkat próbáltuk megoldani. A fejlesztőink nagyon heterogén zenei ízléssel rendelkeznek, van aki zúzósabb metálzenét hallgat, mások meg csak akkor érzik jól magukat, ha elektronikus zene szól. Korábban mindig az terrorizálta a közösséget a zenéjével, akinél az erősítőhöz vezető kábel volt. Az volt a célunk, hogy ezt demokratikusabban oldjuk meg, úgy hogy mindenkinek az igényét kielégítse, és senki ne érezze magát háttérbe szorítva.

A különböző internetes szolgáltatások mára már eleget tudnak a felhasználók zenei ízléséről ahhoz, hogy fel tudjunk építeni egy profilt. A Facebookról, Last.fm-ről, YouTube-ról vagy a telefonon tárolt zenék előadóiból meg lehet határozni, hogy ki milyen zenét szeret.

Hogyan lehet összebékíteni a metálos ízlését a dzsesszt hallgatóéval vagy a drum'n'bass-t kedvelőével? Van közös nevező?

Nagyon nehéz feladat, ha a két szélsőségről van szó, de nem megoldhatatlan. Vannak olyan algoritmusok, amelyek segítenek megtalálni, hogy például melyek azok a számok, amelyeket a Slipknotot hallgatók és a drum'n'bassesek is kedveltek. A lista nem úgy épül fel, hogy egy metálszámot egy diszkószám követ, hanem a közös halmazokra épít. Áttételek útján meg lehet találni azokat a dalokat, előadókat, akiket mindkét csoport szeret, és szívesen meghallgat. Nem arra törekszünk, hogy mindig mindenkinek a kedvenc számai szóljanak, mert az nem működne.

Forrás: Hajdú D. András [origo]
Jó algoritmussal össze lehet békíteni a metálosokat és a dzsesszistákat

Az így összeállított listát aztán lehet finomítani annak függvényében, hogy több metálos vagy több dzsesszrajongó van-e a szobában. A lényeg, hogy egyik fél se érezze azt, olyasmi szól, amit magától nem hallgatna meg.

Mióta dolgoztok a Mixgaron?

Nagyon friss a szolgáltatás, pénteken teszteltük először egy zártkörű buliban, és a Techshow-n fog először bemutatkozni. Csupán néhány hónapja foglalkozunk a fejlesztéssel és az üzleti oldal kidolgozásával, ennek az eredménye a mostani prototípus.

December közepén kezdtük el kidolgozni az ötletet. Betereltük az összes kollégát az egyik tárgyalóba, és megkérdeztük, hogy vannak-e olyan probléma-megoldás párosaik, amelyeken szívesen dolgoznának, és amelyben - esetleg - van üzleti potenciál is. A társaság megszavazta azt a három ötletet, amellyel foglalkozni szeretett volna, ezután elindult az üzleti oldal kidolgozása és a prototípus kifejlesztése.

Forrás: Hajdú D. András [origo]
Közös ötletelés során született meg a Mixgar

A házon belül kitalált projektmódszertant használtuk, havonta megszavaztattuk a társaságot, hogy a kezdeti projektek maradjanak-e vagy keressünk-e új ötletet. Ennek a folyamatnak a terméke a most bemutatott Mixgar. Büszkék vagyunk rá, hogy tudatosan végig tudtuk vinni az ötlet kidolgozását.

Hogyan állítja össze a felhasználók zenei profilját a szoftver?

Egyelőre a Facebookot és a Last.fm-et csatornáztuk be, a lájkolt együttesek és zenék listájából és az általad hallgatott számokból állítja össze a profilt. Ha később találunk olyan módszereket, amelyekről értékesebb, pontosabb adatokat lehet szerezni, akkor ezek a források háttérbe is szorulhatnak. Arra már most is van lehetőség, hogy a mobiloldalon felvigyék a felhasználók a kedvenc előadóikat, akit ugyan nem lájkoltak a Facebookon, de szívesen hallgatnák a zenéjét.

Forrás: Hajdú D. András [origo]
"Azok is szavazhatnak, akik privacy okokból nem osztják meg a zenei profiljukat"

A profil használata mellett a felhasználók szavazhatnak is. Ha bejelentkeznek - pont úgy, mint a Foursquare-en - egy szórakozóhelyre, akkor láthatják az aktuális toplistát, amelyet a bent ülők profilja alapján állított össze a szoftver, és a nekik jobban tetsző számokra le tudnak adni egy-egy szavazatot. A szavazás azért fontos, mert nem mindenki akarja majd megosztani az összes kedvencét a rendszerrel, de így őket sem zárjuk ki a szolgáltatás használatából.

A helymegosztó szolgáltatások nem igazán terjedtek el Magyarországon. Nem féltek attól, hogy a Foursquare-hez hasonlóan a Mixgar is csak egy maroknyi felhasználóhoz jut el?

A szolgáltatást elsősorban nem Magyarországra szánjuk, külföldön pedig a Foursquare is népszerűbb. Ráadásul a mi célcsoportunknak, a 16-26 éveseknek, nagyon fontos a zene. Számukra ez az önkifejezés egyik formája. Már most is sok eszközt használnak arra, hogy a zenéjük náluk legyen, meg tudják hallgatni, meg tudják osztani a barátaikkal. Ha adunk nekik egy eszközt, amellyel befolyásolhatják, hogy mi szól a közösségi terekben, akkor megoldjuk az egyik problémájukat.

A tömegek eléréséhez emellett az szükséges, hogy egyszerű felületeket és folyamatokat alakítsunk ki. Ezen nagyon sokat gondolkodunk. A felismert igény és a rá adott megoldásunk szerintünk elég jó, a felületen múlik minden.

Honnan származik majd a lejátszott zene? Lesz egy Mixgar PC, amelyet a szórakozóhelyek tulajdonosainak be kell rakniuk a sarokba és rákötni a hifire?

Teljes mértékben webes alkalmazást készítettünk. A dalok a prototípusfázisban a YouTube-ról érkeznek. Az első három hónapban az volt a cél, hogy minél gyorsabban elkészítsünk egy működő, tesztelhető terméket, ezért használjuk a videomegosztót. Később át kell állnunk olyan cégek streamjére, amelyek üzleti célú előfizetést biztosítanak jogtiszta zenékkel. Például a nyugaton nagyon divatos Spotify internetes zenelejátszó mögött is ilyen streamingszolgáltató áll.

Forrás: Hajdú D. András [origo]
Lájkolással és leszavazással módosíthatjuk a toplistát a mobilunkon

Amelyik kocsmáros a Mixgart akarja használni, az regisztrál a honlapunkon, elfogadja a felhasználási feltételeket, és kiválasztja, hogy hogyan szeretne fizetni. Ezzel készen is van, lehet a szórakozóhelye a világ bármelyik pontján, azonnal használatba veheti a szolgáltatást. Adunk neki egy felhasználói fiókot, amellyel hozzáfér ahhoz a weblaphoz, ahol az ő zenéje szól.

Úgy tűnik, 2011 a zenés szolgáltatások éve, magyar konkurenciátok is van, a Noispot. Miben vagytok jobbak náluk?

Száz százalékig webes szolgáltatás vagyunk, és emiatt nagyon gyorsan el tud terjedni a Mixgar. Nem kell hozzá semmilyen hardver szállítására várni. A Mixgar beüzemeléséhez a hely tulajdonosának csak el kell indítania egy böngészőt, rá kell kötnie a PC-t a hangrendszerre, és már szólhat is a zene. Emellett biztosítunk még neki egy adminisztrációs felületet, ahol megnézheti az aktuális toplistát, és kitilthatja a helyhez nem illő dalokat, előadókat. Előnyünk az is, hogy a felhasználók egy majdnem kész profillal érkeznek a rendszerbe, hiszen a közösségi oldalakról már tudjuk, milyen zenét szeretnek.

Végül pedig előnyünkre szolgál az üzleti modellünk, amely rendkívül könnyen átlátható: tiszta, hogy ki és miért fizet. Nem függ a mi véges kapacitásunktól, hogy hány embert tudunk kiszolgálni, hanem rendelkezésre állnak olyan hálózatok, amelyeknek ki tudjuk szervezni az értékesítési és marketingmunkát.

Mi a következő lépés a Mixgar életében?

Szeretnénk minél előbb kivinni külföldre a szolgáltatást. Olyan befektetőt keresünk, aki okos pénzt tud adni. Azaz nemcsak tíz, húsz, ötven vagy százmillió forintot ad azért, mert jónak találja az ötletet, hanem kapcsolatokkal is rendelkezik az értékesítésben segítő vagy a zenei licenceléssel foglalkozó külföldi partnereknél.

Azt szeretnénk, ha az Egyesült Államokban egy idő után keresnék a szórakozni járók a klubok falán a Mixgar logót. Hogy meglegyen az igény arra, hogy az emberek befolyásolják a szórakozóhelyeken szóló zenét, és ezáltal élhetőbbé váljanak a közösségi terek.

Az Mixgar először a Jövő Házában május 17-18-án megrendezett Magyar Innovációs Techshow-n mutatkozik be.