A hivatalos Google-blogon adta hírül Bradley Horowitz, a vállalat termékeiért felelős igazgatóhelyettes, hogy újabb öt szolgáltatást zárnak be. A programozók által használt kódkereső, a Google Zümm linkmegosztó, a 2007-ben felvásárolt Jaiku üzenőszolgáltatás, az iGoogle kezdőlap közösségi funkciói és az egyetemek számára biztosított Google keresővel kapcsolatos kutatói program működésének utolsó napja 2012. január 15-e lesz.
Ismét közösségi szolgáltatással bukik a Google
Az öt szolgáltatás közül a Google Zümm üzenőfal sorsa a legérdekesebb. A 2010-ben indított, a Gmailbe beépített rendszer lehetővé tette, hogy linkeket osszanak meg az emberek a levelezős és Google Talkos ismerőseikkel. A megosztott tartalmakat beállítástól függően a teljes ismerősi kör látta, így érdekes beszélgetések jöhettek létre az egyes linkek alatt. A megosztások a felhasználó Google profilja alatt is látszottak.
A barátaik által megosztott cikkek olvasásával kezdhették a napot a Zümm felhasználók
A Facebook hírfolyamára hasonlító funkció mellett a Zümmbe be lehetett fűzni a felhasználóhoz kötődő oldalakról érkező hírfolyamokat. A rendszer nemcsak a Google tulajdonában levő Picasa fotómegosztó albumait vagy a szintén Google szolgáltatásként üzemelő Bloggeren írt legújabb bejegyzéseket tudta behúzni a hírfolyamba, hanem a Flickrös fotókat, vagy akár a twitteres mikroblogbejegyzéseket is. Az alaposan beállított Google Zümm profil a felhasználó összes netes ténykedését mutatta.
Sokba került a Google-nak az üzenőfal
A Zümm még a Google tárcájához képest is drága kísérlet volt. A szolgáltatás kezdeti, hibás adatvédelmi beállításai miatt 8,5 millió dollár kártérítést fizetett a cég azoknak a felhasználóknak, akiknek a személyes adatai kiszivárogtak. A közel kétmilliárd forintnak megfelelő öszeg egyharmada az ügyvédi költségeket fedezte, a hét felperes egyenként 550 ezer forintot kapott. A fennmaradó összegből adatvédelemmel foglalkozó alapítványokat támogatott a Google.
A Zümm kis számú lelkes felhasználóját a Google a gyengén teljesítő Google+ közösségi oldalra próbálja meg beterelni. Az idén nyáron, a Facebook uralma megtörésének reményével indított oldal iránti érdeklődés csökkenőben van, fontosabb funkcióit lemásolta a konkurens oldal, a felhasználói pedig nem elég aktívak. Logikus lépés a cégtől, hogy a közösségi funkciókat kínáló különböző szolgáltatásait egyesíteni próbálja, még így sem biztos azonban, hogy a hanyatló oldalt sikerül feltámasztani.