A Google riválisa lehet a kuponos cég

Vágólapra másolva!
Hétszázmillió dollárnyi részvény eladásával lépett tőzsdére a Groupon nevű, közösségi vásárlási szolgáltatásokat kínáló ismert internetes cég. A pénzügyi elemzők még nem látják előre, hogy a cég Google méretű óriássá növi-e ki magát, vagy látványos kudarcot fog vallani.
Vágólapra másolva!

A Google tőzsdére vonulása óta egyetlen internetes cég sem hajtott végre annyira sikeres részvénykibocsátást, mint a Groupon, amely termékek és szolgáltatások akciós megvételét biztosító kuponokat kínál felhasználóinak. Az első részvényjegyzés során 700 millió dollárhoz jutott hozzá a cég, ami ugyan elmarad a Google 2004-ben begyűjtött 1,7 milliárd dollárjától, de még így is rekordnak számít. A Groupon-részvények kezdeti ára 16 és 18 dollár közötti összeg volt, végül azonban 20 dollárért keltek el. A cég értékét a tőzsdére lépés után 13 milliárd dollárra becsülik.

Elvben mindenki nyer a kuponokkal

A három éve alapított és egyelőre csak az Egyesült Államokban működő Groupon teljesen új modellt tudott meghonosítani az internetes hirdetési piacon. A közösségi vásárlós oldal olyan kuponokat értékesít, amelyek akkor lépnek életbe, ha elég vevő dönt a megvásárlásuk mellett. Az ügyes mechanikának köszönhetően a vásárlók érdekeltek lesznek abban, hogy minél több ismerősüket értesítsék az akcióról. A grouponos vásárlás nem jár kockázattal: bár a vásárláskor zárolják a termék vagy szolgáltatás árát a felhasználók bankszámláin, ha a kívánt akciós árat végül nem sikerül elérni, ezt feloldják, és el is lehet állni a vásárlástól.

Forrás: AFP/Scott Olson
Harmadik nekifutásra sikerült a tőzsdére lépés a Grouponnak

A jelentős, gyakran 50-90 százalékos kedvezményeket a cég területi képviselői egyeztetik le a partnercégekkel. AA választék óriási, az olcsó koncertjegytől kezdve a félárú hamburgeren keresztül a nyaralásokig szinte mindent lehet vásárolni az oldalon. Az akcióban részt vevő üzletnek azért éri meg az árleszállítás, mert így új ügyfeleket szerezhet, akik szerencsés esetben később is visszatérnek hozzá. A kedvezménykuponok meghirdetéséért a Groupon nem kér pénzt az üzletektől, bevétele az eladott kuponok utáni részesedésből van.

A Google is meg akarta venni

Mozgalmas évet zár a tőzsdére lépéssel a Groupon, a cég egy darabig az internet egyik legvonzóbb befektetési célpontja volt, majd napok alatt a legtöbb kritikát kapó vállalkozássá vált. A felvásárlással próbálkozó webes óriások sorban álltak a Groupon irodája előtt. A Yahoo! hárommilliárd dollárt ígért a cégért, majd ennek elutasítása után a Google kínált érte ötmilliárd dollárt. Ekkor az elemzők 3 milliárd dollárra becsülték a cég értékét. A Groupon vezetése mindkét esetben úgy döntött, hogy a beolvadás helyett tovább növekednek, és tőzsdére lépnek.

Forrás: AFP/Scott Olson
Tízezer alkalmazottal dolgozik az alig hároméves cég

A Groupon rossz napjai az után kezdődtek, hogy az amerikai tőzsdefelügyelet (SEC) problémásnak ítélte a cég pénzügyi beszámolóját. Az ellenőrző szerv először azért kért korrekciót a cégtől 2011 augusztusában, mert az a bevett metrika helyett a vitatott ACSOI (adjusted consolidated segment operation income) számítási módot alkalmazta. A beszámoló 120 millió dollárral kevesebb veszteséget tartalmazott, mert nem számolt az ügyfélszerzés költségeivel. Másodjára a bevétel kiszámításának módjával volt gondja a tőzsdefelügyeletnek. A végső pénzügyi beszámoló szerint a Groupon 312 millió dolláros forgalom mellett 420 millió dolláros veszteséggel zárta a 2010-es évet.

Rejtély, hogy miből lesz pénz

A sikeres tőzsdére lépés sem győzött meg mindenkit arról, hogy a Groupon modellje valóban életképes. Az egy-egy városhoz kötött, az ottani felhasználók számára testreszabott ajánlatok miatt a cégnek rengeteg értékesítőt kell alkalmaznia, ez pedig drágává teszi a működését. Két év alatt a százfős cég tízezres nagyságúra nőtt.

Andrew Mason, a cég alapítója azonban sikeresen győzte meg a befektetőket és a befektetési alapokat, hogy a cég egy billiódolláros piac legerősebb versenyzője. A cég csupán részvényeinek öt százalékát dobta piacra, a kis kínálat várhatóan segít feljebb tornászni a cég papírjainak értékét a pénteki kereskedés során a NASDAQ-on. Idővel pedig az is kiderül, hogy Andrew Masonnek van-e terve a cég költségeinek csökkentésére, és a következő Google válhat-e a kuponos oldalból.