Nem közvetlenül a világ legnépszerűbb közösségi oldalára, hanem egy reklámokat tartalmazó honlapra jut a felhasználó, ha a Facebook webcímét tévedésből .hu végződéssel írja be a böngészőbe - hívta fel rovatunk figyelmét a Nemzeti Gyermekmentő Szolgálat. Az oldal egy magyar társkereső szolgáltatás, valamint egy kuponos oldal reklámját jeleníti meg pár másodpercig, majd átirányítja a böngészőt egy harmadik szolgáltatás Facebook rajongói oldalára. Az oldal ugyan nem hamis, hiszen a valódi Facebookon található rajongói oldalakra irányít tovább, ám jogilag így is aggályos a létezése az [origo]-nak nyilatkozó szakértő szerint.
Hirdetéseket tesz az eredeti oldal mellé
A Facebook.hu-n három-négy különböző hirdetés jelenik meg a közösségi oldal belépőképernyője mellett. Ha valaki úgy gépeli be a webcímet, hogy előtte már belépett a Facebookra, akkor a .hu végződésű cím egy hazai társkereső oldal közösségi fiókjára irányítja át.
Óriási hirdetéssel nyit a Facebook.hu
Bizonyos esetekben a Facebook.hu a Face.book.hu címre dobja át a felhasználókat, ennek a fődomainje egy szlovák cég birtokában van. Ez a lap két szeletből állt: a fentiben az eredeti közösségi oldal bejelentkező képernyője található, a lenti vékonyabb sávban pedig képes reklámok jelennek meg. Vizsgálataink alapján a Facebook.hu tulajdonosa valószínűleg nem tudja megszerezni sem a felhasználók jelszavait, sem egyéb adatait, de a reklámok megjelenítése és a közösségi háló védett nevét tartalmazó domain birtoklásáért beperelhetik.
Magának perelheti a címet a Facebook
A Facebook.hu webcím tulajdonosa a magyar domainadatbázis szerint egy Marketing Agency nevű hódmezővásárhelyi kft., amely 2006-ban, a Facebook nyílttá válása előtt néhány hónappal vásárolta meg a címet. A céget megkíséreltük megkérdezni arról, hogy tartanak-e az amerikai cég jogi lépéseitől, vagy nem kínos-e hirdetőik számára a hirdetések partizán jellege, de a domainnév adatlapján megadott telefonszám nem élt, a vállalkozásnak pedig nincs nyoma az interneten.
A Facebook Inc. rendelkezik hazánkban érvényes szóvédjeggyel és ábrás védjeggyel, így nemcsak a nevét, hanem a jellegzetes kék háttér elé talpatlan betűvel kiírt Facebook szót magában foglaló ábrát sem használhatják engedélye nélkül más cégek - tudtuk meg dr. Halász Bálint domainügyekre specializálódott ügyvédtől. A magyar piacon már volt is arra példa, hogy a közösségi oldal nevét félrevezető módon, saját üzleti tevékenységre használó weboldal tulajdonosa ellen eljárást indított és nyert a Facebook. Kérdéseinkkel megkerestük a Facebookot is, ám a közösségi oldal európai sajtószóvivője későbbre ígért választ ezzel kapcsolatban.
Az alsó reklámcsíkot a Face.book.hu teszi az oldalhoz
Halász Bálint szerint hazánkban is rendkívül elterjedt visszaélési forma a domainneveket is érintő védjegybitorlás. A Fővárosi Törvényszék védjegybitorlási ügyeinek felében webcímekről is kell ítélniük a bíróknak. A domain neves visszaélést az teszi népszerűvé, hogy rendkívül olcsón, néhány ezer forintért lehet webcímet vásárolni. A bírói gyakorlat alapján azonban az ilyen visszaélések nagy részében megáll a védjegybitorlás, következésképpen előbb vagy utóbb a védjegyjogosult meg tudja szerezni az adott domainnevet.
Általában megveszik a magyar domaineket az óriáscégek
Nem csak a Facebook magyar domainnevén található magyarok által üzemeltetett szolgáltatás. Ha tévedésből a Google levelezőjének címét .hu véggel írja be a felhasználó, akkor is egy levelezőszolgáltatásra jut, ám annak semmi köze a keresőóriáshoz. A Gmail.hu-t egy váci cég üzemelteti, ami a Google védjegyoltalmának bejegyzése előtt vásárolta meg a domain nevet. A Gedeon név után G előtagú szolgáltatásokat üzemeltető cég levelezője egy gigabájt tárhelyet ad felhasználóinak.
A nagy nemzetközi szolgáltatások többsége azonban megvette magyarországi domainnevét. A Google.hu-ra az ismert webkereső töltődik be, a Wikipedia.hu az enciklopédia magyar kiadásának nyitólapjára irányít, még a hazánkban kevéssé népszerű Yahoo! is rendelkezik a .hu-s webcíme felett.