A jövő repülője akkumulátorról gurul

Paris Air Show 2013, Le Bourget, Airbus A380
Vágólapra másolva!
A Paris Air Show-n több évtizede közlekedő repülők takarékos utódai mellett bemutatkoztak a földön kerozin helyett villamosmeghajtással guruló új gépek is.
Vágólapra másolva!

A világ legnagyobb repülési kiállítása, a Paris Air Show idei felhozatalából úgy tűnik, hogy a válság lassan véget ér a polgári repülési szektorban. A kedvezőtlen, időnként esős időjárás ellenére is százezres látogatósereg érkezett a rendezvényre. A légitársaságok és a repülőgépek lízingelésével foglalkozó cégek egymással versengve adták le megrendeléseiket elsősorban a két legnagyobb gyártó, az amerikai Boeing és az európai Airbus gépeire.

Fantáziarajz a Boeing 737 MAX típusú, készülő utasszállító repülőgépéről Forrás: Boeing

A világ legnagyobb darabszámban gyártott utasszállítója, az első felszállását még 1967-ben teljesítő Boeing 737-es típusból már a negyedik generáció is elérhető, bár egyelőre csak a rajzasztalon. A MAX fantázianevű, várhatóan négy év múlva forgalomba álló utód, elődeinél akár 13 százalékkal is kevesebbet fogyaszt, de a gyártó ígérete szerint európai vetélytársára is ráver majd legalább 4 százlékot. Persze ehhez az Airbusnak is lesz néhány szava, a cég be is jelentette már, hogy új hajtóművekkel szerelik fel az újonnan gyártandó A320-as gépcsaládot, mely a NEO névre hallgat majd, amely szintén takarékosabban működik majd jelenleg is közlekedő elődeinél.

Akkumulátorok segítenek spórolni a kerozinnal

A légitársaságok számára az üzemanyagok árának emelkedése okozza a legnagyobb problémát, emiatt minden lehetőséget meg kell ragadniuk a takarékoskodásra. Elsőre talán furcsának tűnhet, de még a földön való gurulás során is jelentős megtakarítás érhető el, ha a gép nem a drága kerozinnal működő, saját hajtóműveit használja, hanem az elektromos motort.

Az Electric Green Taxiing System egy Airbus A320-as gépen, a Honeywell és a Safran fejlesztése. Ez a gép már akkumulátorhajtással közlekedik a kifutón Forrás: AFP/Eric Piermont

A Safran és a Honeywell cégek egy előremutató műszaki megoldást kínálnak, melynek lényege, hogy elektromotorokat szerelnek a futóművekre, így a hajtóművek leállítása után ezek bekapcsolásával végezhető el a leszállás előtt vagy után a kifutópályán való gurulás. Az Electric Green Taxiing System elnevezésű megoldás környezetvédelmi szempontból is hasznos, mivel segítségével csökken a károsanyag-kibocsátás is.

Az A350-est alig lehet hallani

A jóval nagyobb, kétfolyosós típusok között is ádáz küzdelem zajlik: bár az Airbus új csodafegyvere, a Boeing 787-es méltó ellenfelének szánt A350 még csak egy hete végezte el szűzfelszállását, negyedik tesztrepülését a légishow helyszíne felett áthúzva hajtotta végre.

Paris Air Show 2013, Az Airbus A350-es bemutatórepülése Forrás: AFP/Eric Piermont

Mivel a kompozit anyagokból készült óriásgép rendkívül halkan, szinte alig hallhatóan suhant át, rögtön meg is kapta a "suttogó" becenevet a helyszínen tartózkodó újságíróktól. Szükség is volt rá, hogy megmutassa magát, hiszen ellenfele, az akkumulátorproblémák miatt hónapokig földre kényszerített Boeing 787 Dreamliner is jelen volt a szakkiállításon. Az Air india légitársaság színeire festett utasszállító a levegőben is káprázatos programot repülve mutatta meg mozgékonyságát. Párizsban az is kiderült, hogy a Dreamlinerből egy 13 ezer kilométeres hatótávolságú, 300-330 utast szállítani képes óriásváltozat is megérkezik 2017-re.

Keleti blokk földön és égen

Az idei szakkiállítás sztárvendégei – főleg katonai vonalon – az oroszok és az ukránok voltak. Utóbbiak két Antonov szállítógépet, az ígéretes An-158-ast és az ízig-vérig katonai felhasználásra tervezett An-70-est hozták magukkal. Ez utóbbi gép már ránézésre is különleges gép, hiszen a nagyobb teljesítmény elérése érdekében egyedi lapátformájú, koaxiális elrendezésű légcsavarokat kapott.
Sajnos a gép pénteken egyáltalán nem repült, míg a szombati dinamikus bemutatón feltehetően műszaki hiba miatt meg kellett szakítania a programját. A felszállást követően mindössze egy meredek emelkedést és pár fordulót láthattunk a géptől, majd ezt követően a pálya túlsó végén leszállt és állóhelyére gurult.

Az Antonov An-158 regionális utasszállító repülőgép egy korábbi kiállításon, 2011-ben Forrás: AFP

A legnagyobb szenzációnak ígérkező, orosz gyártmányú, 4++ generációs, vadonatúj Szu-35-ös viszont nem ragadt a földön, így pilótafülkéjében az Oroszország Hőse címet viselő Szergej Bogdan berepülőpilótával szó szerint elkápráztatta a közönséget. A gép rászolgált hírnevére, bivalyerős, vektorálható hajtóművei és kedvező aerodinamikai kialakítása miatt a több mint 18 tonnás üres tömege ellenére is képes olyan extrém manővereket végrehajtani, mint például a függőleges hossztengelye körüli helyben forgás, vagy a gyakorlatilag 90 fokos fordulók.

A Szu-35-ös akrobatikus repülése

Az orosz légierőben már szolgálatban álló, a légi fölény kivívására és a szárazföldi célpontok elpusztítására egyaránt alkalmas nagy hatótávolságú, fejlett elektronikai rendszerekkel ellátott típust feltehetően az exportmegrendelések reményében mutatták be Párizsban.

Ezt a helikoptert vehetik a magyarok

Hangsúlyos szerepet kaptak az olasz repülőgépipar szereplői is, az AgustaWestland helikoptergyár és az Alenia cégek számos típussal képviseltették magukat. Számunkra ezek közül talán az AW-139M katonai helikopter a leginkább érdekes, hiszen nagy valószínűséggel ezt a típust indítják majd a Magyar Honvédség közelgő tenderén is.

Az AW-139-es helikopter a Paris Air Show-n Forrás: Temesvári Péter

Az alapvetően polgári célra szánt konstrukció militarizált változata önmagában nem elégítené ki minden téren a Honvédség igényeit, bizonyos feladatokra, például kutató-mentő és légi rendészeti szerepkörre kiválóan alkalmas lenne. Félő azonban, hogy az anyagi források hiánya miatt kompromisszumos megoldásként ezt a típust fogják megvenni csapatszállító és harckocsi elhárítónak is.