Egy év alatt hússzorosára nőtt Irak mobilpiaca

Vágólapra másolva!
Egy friss felmérés szerint ma Luxemburg, Tajvan és Csehország mobilpiaca a legfejlettebb, a lassan beinduló harmadik generációs szolgáltatások pedig egyelőre inkább csak néhány ázsiai országban népszerűek.
Vágólapra másolva!

A kommunikációs iparág kutatására szakosodott TeleGeography elkészítette a világ mobilpiacainak rangsorát. Egyáltalán nem meglepő módon a rangsor felállításánál a mobiltelefon-penetrációt használták mérceként, a legfejlettebb távközlési piacokon pedig, ahol a penetráció a telítettség állapotába ért, a harmadik generációs hálózatok kiépültségének és az azokon nyújtott szolgáltatások kihasználtságának fokát vették az összehasonlítás alapjául - tudósított az Információs Társadalom és Trendkutató Központ Infinit hírlevele.

Idén tíz ország haladta meg a bűvös száz százalékos mobilpenetrációt. Legnagyobb mértékben Luxemburg (135%), Németország pedig éppen hogy csak (102%). Valahol a kettő között helyezkedik el Tajvan és Csehország. A lista legalján az a 35 ország található (a vizsgált 159-ből), amelyekben még az 5 százalékot sem éri el a penetráció. Ide tartozik India a maga 3,5 százalékával, Banglades 2,7%-kal, valamint több Afrikai ország is, pl. Burundi (0,9%), a Comore-szigetek (0,3%), vagy éppen Etiópia, Bissau-Guinea és Libéria (egyaránt 0,1%-kal). 2004-ben a növekedés bajnokai - akik jellemzően a fejlődő világban találhatók -három számjegyű növekedési arányt produkáltak. A 2003 végén vadonatúj mobilhálózatot kiépítő Irak 1757 százalékos növekedéssel messze megelőzi a második leggyorsabban fejlődő Nigériát, ahol 170%-kal több felhasználó volt 2004 végén, mint egy évvel korábban. Utánuk következik Pakisztán (139%) majd egy kelet-európai "blokk": Fehéroroszország (120%), Ukrajna (111%) és Oroszország (104%). Összehasonlításképpen a telített Izland 2,6%-kal tudta csak növelni mobil-előfizetőinek számát. Magyarországon a Nemzeti Hírközlési Hivatal adatai szerint áprilisban 8,8 millió mobil-előfizetésről számoltak be a szolgáltatók, ez a teljes lakosságot nézve valamivel 90 százalék alatti ellátottságot jelent.

Harmadik generáció

Négy évvel az első 3G-szolgáltatás Japánban történő bevezetése után, még mindig csak 30 millió 3G-előfizető létezik, bár számuk 2005-ben várhatóan megduplázódik - állítja a kutatócég. A várható növekedés egyik fontos motorja a WCDMA és EV-DO hálózatok által nyújtott jelentős sávszélesség-növekedés (300Kbit/sec ill. 2Mbit/sec). Az ebből következő sebességnövekedés pedig új dimenziókat nyit majd meg a 2,5G hálózatokon is nyújtott adatszolgáltatások előtt.

A listát két ázsiai ország vezeti. Dél-Koreában a mobilhasználók 16% használja a 3G-t, Japánban 12,5%. Az Európában éllovasnak számító Egyesült Királyság és Olaszország mindössze 4-4 százalékos mutatóval szerénykedik. Az USA-ban megtalálható 200 ezer 3G-felhasználó pedig annyira elenyésző a 182 millió mobiloshoz képest, hogy még százalékot sem érdemes számolni (egyébként 0,1%).

ITTK Infinit -[origo]