Elmagyarázzuk az iPhone-t

Vágólapra másolva!
Miért ez a nagy felhajtás? Mit tud az iPhone, amit más nem? Megéri-e megvenni? Hogyan viselkedik a turmixgépben? Segítünk eligazodni a trendi szupertelefon körüli kérdésekben.
Vágólapra másolva!

Tudjuk, olvasóink egyik része már alig várja, hogy a kezébe foghasson egy iPhone-t, másik részének pedig már nagyon elege van belőle, hogy a csapból is az Apple-mobil folyik. Mi viszont úgy gondoltuk, hogy a hozzá kapcsolódó hisztéria hagyhatott néhány megválaszolatlan kérdést önökben - ezekre szeretnénk most választ adni. (Ami a telefon részletes leírását illeti, azt megtalálják itt oldalt, valamint a készüléknek szentelt korábbi cikkünkben.)

Miért ez a nagy felhajtás?

Az Apple termékei nem csak elektronikai cikkek, hanem trendi divattermékek is, sőt, egyesek részéről kultikus tisztelet övezi ezeket. Emiatt sokan elintézik az egész iPhone-mizériát azzal, hogy ez is csak egy divatcikk.

A jelenlegi mobilkínálatból is össze lehetne válogatni egy sor olyan készüléket, amelyik nagyobb tudású, több memória fér bele, jobb a kamerája, és emellett még akár olcsóbb is. Csakhogy az iPhone esetében nem ez a lényeg. Az Apple ugyanis nem arra koncentrál, hogy mindig a legnagyobb teljesítményt, a legújabb alkatrészeket gyömöszölje a termékeibe, hanem arra, hogy ízléses, kiforrott, bárki által könnyen használható készülékeket készítsen.

Ez az, amiért az iPhone-ra mindenki annyira odafigyelt, már a kezdetek óta, vagyis azóta, hogy megjelentek a vele kapcsolatos első pletykák. Biztosra lehetett venni ugyanis azt, hogy ha az Apple az iPod zenelejátszó sikere után mobiltelefon tervezésébe fog, akkor valami nagyot fog újítani. És meg is tette, a maga módján persze.

Az érintőképernyő újrafeltalálása

A készülék leglátványosabb újítása az, hogy érintőképernyős: az előlapján nincsenek nyomógombok, csak egy olyan érintőgomb, amivel vissza lehet térni a főmenübe - ezen kívül teljes egészében a hatalmas, 3,5 hüvelykes kijelző ujjbeggyel való simogatásával, böködésével lehet kezelni. És ami nagyon lényeges: nem egy, hanem egyszerre két ujjal. Érintőképernyőt persze már egy sor más készüléken láttunk, leginkább a PDA-król lehet ismerős, de tegye a kezét a szívére, ha használt már ilyen készüléket: kényelmes volt egy vékony pálcikával apró ikonokat piszkálni a műanyag lapon?

Az Apple nem csak egyszerűen egy érintőképernyős készüléket készített, hanem teljes egészében újragondolta ezt a koncepciót, és, mondhatni, az érintős vezérlés köré építette a telefont. Az ikonokat kényelmesen el lehet találni, a képernyőn könnyedén lehet lapozgatni, nagyítani a fotókat, a letöltött zenéket, és az egész nem csak gyorsan működik, de még nagyon látványos is. Sőt, a készüléken még szöveget írni is egész tűrhető sebességgel lehet a virtuális billentyűzet segítségével, a kijelző képminősége pedig egyszerűen ragyogó.

iPhone: így viselkedik a kézben...

Ha pedig mindez nem lenne elég, akkor ott a telefon webböngészője. Eddig egyetlen más modellen sem lehetett ilyen kényelmes formában nézegetni a weboldalakat. Igaz, a flashes, animált felületek hiányoznak, de emellett a mobil képernyőjén minden weblap teljesen olyan, mintha csak a számítógépen tekintenénk meg. Sőt: sokan már elkezdtek direkt iPhone-os változatokat készíteni a szájtjaikból, ami, ha a telefon elég sikeres lesz, akár webes szabvánnyá is válhat.

Az iPhone sötét oldala

Az Apple az iPhone-nal megcsinálta azt, amihez nagyon ért: egy zseniálisan működő, egyedi és lenyűgöző külsejű készüléket tervezett, és ezzel sikeresen elérte, hogy tóduljanak a mobil premierjére az emberek. Már persze ha el tudják fogadni azt, hogy a telefon egy országban csak egyetlen mobilszolgáltatónál kapható. Amerikában az AT&T lett a kiválasztott szerencsés, Európában pedig országonként, piaconként más és más: Angliában az O2, Franciaországban az Orange, Németországba és hozzánk pedig a T-Mobile hozhatja majd el a készüléket.

Forrás: [origo]

Köszönj szépen az iPhone-nak - és a hűségszerződésnek...

Ez persze azt jelenti, hogy a boldog tulajdonosnak nem csak a telefon százezer forint körüli vételárát kell kipengetnie a kasszánál, hanem a hűségszerződések miatt hosszú ideig kell fizetnie a havi előfizetési díjakat is ugyanannak a cégnek. Az iPhone-hoz ugyanis mindenütt az EDGE-es (tehát nem túl gyors) adatforgalom díját is magában foglaló havi számla jár: ez legalább 12-15 ezer forintnak megfelelő összeg ott, ahol már kapható, és ebben a hanghívások díja még nincs benne. Kártyafüggetleníteni, vagyis feltörni persze lehet, de akkor ugrik a garancia, és könnyen tönkre is lehet tenni ezzel a beavatkozással a készüléket.

Egy másik, talán ennél még súlyosabb aggály az Apple üzletpolitkájából adódik. Az iPhone ugyanis olyan szinten bolondbiztos konstrukció (igyekszik lenni), hogy még memóriakártyát sem lehet belerakni, sőt az akkumulátorát sem lehet kicserélni. Ha az akksi tönkrement, a készüléket vissza kell vinni egy szaküzletbe, hogy újat tegyenek bele, ha pedig az ember kinőtte a belső (jelenleg 8 gigabájtos) memóriát, akkor csak úgy növelheti meg, ha újabbra cseréli a készülékét. Mindehhez képest talán már csak apró kényelmetlenség, hogy a telefonra letöltött zenéket nem lehet csengőhangnak beállítani, és a beépített kamera is csak állóképet rögzít, videót nem.

... és így a darálóban.

Az Apple-ről pedig azt is tudni kell, hogy időről időre új változatot jelentet meg a termékeiből, amit persze a fentebb is említett szigorú titoktartás előz meg, és az új, "javított" kiadás rendszerint ugyanannyiba - vagy akár kevesebbe - kerül, mint az előző változat - annak az értéke pedig, értelemszerűen, csökken. Emiatt nem lehet tudni, hogy a frissen megvásárolt iPhone-ból mikor jelentenek be nagyobb memóriával, esetleg a jelenleg még hiányzó 3G-s chippel ellátott verziót.

Megéri, vagy nem?

Hogy mindezek tudatában megéri-e megvásárolni az Apple-mobilt? Nos, erre a kérdésre nem tudunk egyértelmű választ adni, csak azt: akinek tetszik, vegye meg bátran. Minden bizonnyal örömét leli majd benne, és sok elismerő pillantást gyűjt majd be vele. Akit viszont inkább a mobilja tudását számszerűen leíró paraméterek érdekelnek, azt az iPhone nem fogja kielégíteni. Két dolog azonban biztos: az Apple-nek megérte a vállalkozás, hiszen az iPhone-t változatlanul viszik, mint a cukrot, Magyarországon pedig még egy ideig várni kell a modell premierjére.