Robbanás előtt a mobilmarketing

Vágólapra másolva!
Az integrált kampányok keretében a mobilmarketing meghatározó szereplője lesz az online médiapiacnak - legalábbis ebben bíznak a szolgáltatók és a hazai ügynökségek. Az osztrák előfizetők a reggeli mellé már a telefonjukon olvassák el a legfrissebb híreket.
Vágólapra másolva!

Az Internet Hungary 2008 Konferencia második napjának előadásai kifejezetten a mobilmarketingről és a mobilinternet térhódításáról szóltak. A prezentációk során elhangzottak alapján komoly várakozásokat lehet támasztani a hazai mobilmarketing-ipar fellendülésével kapcsolatban.

A mobilinternet mint új médiacsatorna

Matthias Schodits, a berlini székhelyű YOC cég képviselőjeként a mobilmarketing előretöréséről tartott előadást. A YOC egy jelenleg Németországban, Angliában és Ausztriába működő vállalkozás, vagy inkább mobiltelefonra specializálódott interaktív ügynökség és fejlesztőgárda, akik éppen a francia és a spanyol piac meghódítására készülnek. A cég elsősorban olyan ismert márkák és médiaszereplők weboldalinak mobiltelefonra történő optimalizálásával foglakozik, mint a Bild, a McDonald's, a BMW, vagy az MTV. A mobiltelefonok kijelzőire szabott tartalmak nem különféle aldomaineken (wap.bmw.de) érhetők el, hanem a meglévő internetes website-ok az univerzális URL-ek hatására automatikusan felismerik az éppen az oldalt megtekinteni kívánó eszközt - legyen az PC vagy okostelefon. A YOC az elmúlt pár év során 1000 darab landing page-et és 350 darab portált szabott a mobiltelefonok kijelzőjére.

Telefon esetében a site-ok képesek felismerni az adott típust, és lehetőség szerint azt, a leglátványosabb változatát megmutatni a tartalomnak, amely tökéletesen alkalmazkodik az eszköz letöltési sebességéhez és kijelzőjéhez egyaránt. Ezeken az oldalakon a numerikus gombok segítségével gyorsabban lehet navigálni a menüpontok között, de amennyiben teljes érintőkijelző telefonnal rendelkezik a felhasználó, úgy még élvezetesebb az oldalak használata. Ezeken a tartalmakon már banner és szöveges hirdetések is elhelyezhetők, mintha csak a weben keresztül böngészne a látogató. Ezek a hirdetések remekül célozhatók, a mobil személyes jellege miatt közelebb kerülhet az üzenet a fogyasztóhoz, illetve kiválóan alkalmas hatékonyság mérésre és interaktivitásra is.

A mobiltelefonon elérhető portálok Németországban már jóval magasabb fejlettségi szinten vannak, mint hazánkban. Míg Magyarországon ezt a piacot a három szolgáltató wap portálja határozza meg, addig a külföldi felhasználók számára már inkább a médiából ismert márkák (tv, újság, rádió), és később a webes márkák (YouTube, FaceBook) megjelenése jelentette a fordulatot. A YOC felmérése alapján, az általuk készített portálokat a legtöbben Apple iPhone-nal (16%), Nokia N95-tel (6%) és BalckBerry (2,5%) készülékekkel látogatják. A legolvasottabb vagy legkedveltebb tartalmak az időjárás, a sport és a tőzsdei hírek. Továbbá meglepő volt, hogy az osztrák előfizetők főleg reggel 6 és 10 óra között használják a telefonjukat tartalomfogyasztásra.

A mobilinternet fejlődésével kapcsolatban a YOC képviselője szerint a 3G első sorban kiegészíti a vezetékes internetet, és nem mint helyettesítő termék kell rá tekinteni. Mindemellett fontos azt is megjegyezni, hogy ezek a technológiák képesek egymás mellett létezni, és a mobilinternet segítségével csak növekszik az internetelérések száma, és a hálózat-fejlesztések hatására a lefedettség színvonala is.

Matthias Schodits kifejtette, hogy a mobiltelefonokon is megjelenő kampányok önmagukban nem állják meg a helyüket, de egy remekül illeszkedhet egy összetettebb kampány médiamixébe. Az előadó szerint, a leghatékonyabban úgy lehet eljuttatni a kívánt üzenete a fogyasztóhoz, ha minden fronton, legyen az tv, mobil vagy internet, meg lehet találni a célközönséget, és bármerre jár a fogyasztó, bármilyen eszközt használ web elérésére, a reklám gyakorlatilag követni fogja - ezt hívják ma divatos szóhasználattal 360 fokos kampánynak. Schodits kitért a mobiltelefonra szabott üzleti modellek közt dúló vitára, miszerint hosszú távon az emberek nem fognak fizetni a tartalom mobilon történő elérésért előfizetés formájában, hanem a tartalmakba ágyazott reklámok tehetik jövedelmezővé és sikeressé ezt az üzletágat.

A német és osztrák példák alapján kijelenthető, hogy 2009-ben a hazai médiaügynökségeknek is számolniuk kell a mobilmarketingben rejlő lehetőségekkel, és itt már rég nem 5.000 egyszerre kiküldött egyforma sms-ről van szó.