Játszd újra a foci-Eb-t!

Vágólapra másolva!
A görögök nyerték az Eb-t! Ilyet még nem látott a világ. Itt az ideje, hogy a játékos a kezébe vegye ennek a feje tetejére állt focivilágnak az irányítását, melyre nem is kínálkozhatna jobb alkalom, mint az EA FIFA 2004-ére épülő játék, az Eb-re koncentráló UEFA Euro 2004.
Vágólapra másolva!

Vannak a labdarúgás történetében megmagyarázhatatlan eredmények. Ilyen az 1950-es amerikai egy-nullás győzelem Anglia ellen, az idei BL-döntőbe került két csapat kiléte, és természetesen az 1954-es tragédia, mikor a már a nyolcadik percben kettővel vezető Aranycsapat végül kikapott a nyugat-németektől a svájci vb döntőjében. Sokak szerint mindezen esemény eltörpül a nemrég befejeződött Eb végeredménye, vagyis a legesélytelenebbnek tartott, öregnek titulált, leírt görög csapat diadala mellett. A valóságot megváltoztatni nem lehet, de a számítógépes programok, így a cikkünkben bemutatott UEFA Euro 2004 is remek alkalmat kínál arra, hogy a hellének helyett kedvenc csapatunk játékosainak nyakába akaszthattuk az aranyérmeket.

Az első játékmód, melyről említést teszünk természetesen az Eb-t feldolgozó játéklehetőség. Ebben a tornára benevezett ötvenegy válogatott bármelyikének kispadjára leülhetünk, és megpróbálhatjuk csapatunkat eljuttatni a tizenhatos döntőre. Aki nem akar vesződni a selejtezőkkel, az kezdhet mindjárt a végső küzdelmekkel, de ez nyílván kevésbé szórakoztató, mint végigverekedni magunkat a rostáló mérkőzéseken.

A Konami Winning Eleven sorozatában tűnt fel elsőként annak ötlete, hogy a játékosok ne csak fizikai paraméterekkel rendelkezzenek, hanem valós társaikhoz hasonlóan morális lényekké váljanak. Ezzel, vagyis a morállal az EA Sports Canada játékában is találkozhatunk, mely paramétert mindig vegyük figyelembe a csapat összeállításakor. Ha győztesen szeretnénk a kontinenstornáról távozni, csak csúcsformában lévő játékosokat tehetünk csapatunkban, csúcsformába pedig csak az kerülhet, akinek magas a morálja. Ha egy játékos túl sokat ül a padon, vagy csak néhány percet kap a pályán, lelkesedése bizony drasztikusan lecsökken, de hasonlón negatív hatással lehetnek a morálra a sárga, valamint a piros lapok is.

Az Eb küzdelmei mellett bőven válogathatunk a játékmódok között. Gyakorolhatunk, játszhatunk barátságos meccseket hazai pályán, vagy idegenben, vívhatunk büntetőpárbajokat, létrehozhatunk saját magunk által kreált tornákat, csapatokat, vagy kipróbálhatjuk a szituációk elnevezésű lehetőséget. Ez utóbbiban a sakkfeladványokhoz hasonlóan egy adott meccshelyzetből kell győztesen kiverekednünk; meghatározhatjuk a két csapatot, a hátralévő időt, az eredményt, a lehetséges cseréket, de még azt is, hogy hány sárga lapot kaptak az egyes csapatok. Sajnos előre definiált szituációk nincsenek, így mindig saját kreativitásunkra kell támaszkodnunk.

Ha saját, kitalált csapatokat szeretnénk létrehozni, akkor a jó öreg, grundon megkedvelt "választós" módszert kínálja nekünk a program. Függetlenül attól, hogy egy barátunk, vagy a mesterséges intelligencia az ellenfél, a két menedzser felváltva választ a világsztárok közül, mindig az ellenfél húzására reagálva. Ha megvan mind a tizenegy hős, más nincs is hátra, mint hogy kivonuljon a két világválogatott a gyepre.

A játék a FIFA 2004-re épül - gyakorlatilag annak kiegészítőjeként is tekinthetünk rá -, mely programot igen sok kritika érte amiatt, hogy a fejlesztők túlzásba vitték a valóság imitálását, túl nehézzé téve a programot. Az Euro 2004-ben négy nehézségi fokozat között válogathatunk, de ha nem akarjuk a görögökkel tíz-nullra verni a világ vezető gárdáit, akkor ne ragaszkodjunk a legkönnyebbhez. A komolyabb fokozatokon bevethetjük azokat a trükköket, melyekre feltétlen szükség volt a FIFA-ban a komoly győzelmekhez, de szerencsére ezúttal nem kapnak ezen mozdulatok olyan nagy hangsúlyt. A siker kulcsa most a gyors passzokban rejlik, valamint abban, hogy a megfelelő helyre küldjük a labda nélkül futó játékostársat.

Nemcsak az irányítás kvázi leegyszerűsödése miatt lesz nagyobb sanszunk a győzelemre, hanem a védekezés hatékonyságának fokozódása miatt is. Hiába, a görögök bebizonyították, hogy a szervezettség, valamint a jó védekezés a siker kulcsa, így ne lepődjünk meg, hogy az Eb-re épülő játékban is főszerepet kap a defenzíva. Míg a FIFA 2004-ben enyhén szólva is embert próbáló feladat volt egy menő csatár leszerelése, az UEFA Euro 2004-ben nagyon hatékony lett a hagyományos szerelés, vagyis elég az ezért felelős gombot megnyomni a támadó közelében, és nagy valószínűséggel a labda hozzánk, vagy legalább a játéktéren kívülre kerül. Feltűnően ügyesek lettek a kapusok is, akik jól jönnek ki a szögleteknél, együtt élnek a játékkal, és a leggyorsabb bombákat is könnyedén elkapják. Ez azért persze nem jó, mivel nekünk is vért kell izzadnunk egy gól eléréséhez.

A grafika és a hanghatások nem sokban térnek el a FIFA 2004-ben megcsodáltaktól. A játékosok immár olyan részletesen kerülnek modellezésre, hogy bármelyik hőst, sőt, még a bírókat is felismerhetjük. A játékosok mozgása is egyre több elemből tevődik össze, és a labda is különálló tárgy immár, vagyis nem "válik részévé" a karakterek lábának. A kommentátorfülkében John Motsonnal és Ally McCoisttal találkozunk, akik kitesznek magukért, habár bizony még mindig túl gyakran ismételgetik ugyanazokat az időnként bizony igen ostoba szövegeket.

Sosem néztek még olyan kevesen BEK-, illetve BL-döntőt, mint az idei Monaco-Porto összecsapást, és ez valószínűleg igaz az Eb-döntőkre is. Még szerencse, hogy a számítógépes játékok előtt ülve helyre billenthetjük a világ rendjét, és összehozhatunk egy olasz-cseh vagy francia-holland döntőt.

Rendszerkövetelmény:

RAM128 Mbyte RAM
HDD880 MB
VGA32 MB VRAM