Normandiai csatározások

Vágólapra másolva!
Megérkezett a Strategic Studies Decisive Battles sorozatának legújabb része, a Battles in Normandy. Akik játszottak az Ardennes Offensive-vel vagy a Korsun Pockettel, azoknak igen ismerős lesz az elsősorban a mesterséges intelligencia terén fejlődött új epizód.
Vágólapra másolva!

Vegyük mindjárt górcső alá a játék elemeit, elsősorban azokra az aspektusokra koncentrálva, melyek a sorozat ebben a részében bukkannak fel elsőként. Az események természetesen Normandiában zajlanak, a játékos pedig egyaránt lehet támadó, vagy védekező. Kiszélesedik mind a légierő, mind a haditengerészet szerepe, de a szárazföldi egységek is kaphatnak különleges feladatokat. Mint a bevezetőben is említettük, alaposan bekeményítettek az SSG fejlesztői a mesterséges intelligencia leprogramozásakor, vagyis igencsak embert próbáló feladat lesz végső győzelmet aratni.

A légierő igen fontos szerepet játszott a világháborúban, és feladata is igen sokrétű volt, mely feladatok közül több is bekerült a programba. A bombázó repülőgépeket utasíthatjuk arra, hogy szőnyegbombázással keserítsék meg az ellenség életét, de nemcsak a hadi eszközöket, hanem az ellátásért felelős vonalakat is bombázhatjuk. Ezzel máris dilemma elé állítjuk a németeket - vagy ha mi vagyunk a Harmadik Birodalommal, akkor mi magunk kerülünk dilemmába -, hogy a légvédelemre használható tüzérséggel a konkrét támadásokat verje vissza, vagy az ellátási vonalait próbálja megvédelmezni.

Mivel minden egyes unitnak nagyon fontos szerepe van, végzetes lehet akárcsak egyetlen repülőgép, vagy gyalogsági szakasz elvesztése is. Ennek megfelelően nem érdemes olyan ütközeteket megkockáztatni, melyekből aligha kerülhetünk ki győztesen. Annak eldöntésére, hogy mekkora esély van egy csata megnyerésére, rendelkezésünkre áll a sorozat korábbi részeiből megismert Combat Advisor, illetve minden harc előtt megtekinthetjük az úgynevezett CRT-t, ami nem más, mint egy, az esélyeket részletesen taglaló táblázat. A szerencsének ugyan van szerepe a harcok kimenetelében, de korántsem válik orosz ruletté a háború.

Felmerülhet a kérdés, hogy jó dolog ez a katonai tanácsadó, de van-e lehetőség a játék megtanulására azoknak, akik nem találkoztak a korábbi részekkel? A válasz természetesen igen. A játékban egyaránt helyet kapott egy tutorial küldetéscsomag, ami részletesen elmagyarázza a játék működését, az egységek tulajdonságait, illetve azt, hogy mi vezethet sikerre egy összecsapás során. Ha ezen átrágtuk magunkat, akkor még olyan küldetéseket is készítettek a fejlesztők számunkra a tutorial folytatásaként, melyeket nem egészen egy óra alatt lehet teljesíteni, és igen nagy a győzelmi esély a megfelelő oldalt választva.

Persze ezek a bevezető küldetések tényleg csak arra jók, hogy ráhangolódjunk a játékra, az igazi kihívás csak ekkor következik. Az egyes missziókhoz mindig tartozik egy térkép, valamint egy adott körmennyiség, mely alatt el kell érnünk egy bizonyos célt - ez utóbbi valószínűleg senki előtt sem idegen, hisz a Panzer Generalban is találkozhattunk vele. A nagyobb térképeken csak akkor van esélyünk a győzelemre, ha minden lépést pontosan megtervezünk, és minimális mennyiségű hibát vétünk. A játék csúcspontja a harminckét kört számláló Overlord hadművelet, amihez csaknem egész Franciaország területén kell unitokat mozgatnunk.

A grafika kérdése mindig másodlagos az ehhez hasonló, körökre osztott hadijátékoknál, de az SSG szakemberei ezen a téren sem maradtak szégyenben. A terepek hatszögletű mezőkre vannak felosztva, de ezek a mezők nem válnak külön egymástól, hanem egy egész, egybefüggő területet képeznek. A térkép megjelenése 3D-s, minek köszönhetően jól kivehetjük, hogy milyen magassági viszonyok uralkodnak egy térségben, illetve futnak-e ott folyók vagy éppen utak. Akkor se ijedjünk meg azonban, ha nem egyértelműek a térkép jelzései, mivel ekkor egyetlen kattintással részletes információkhoz juthatunk a kiválasztott régióról.

Szintén nem lehet sok panaszunk az egyes unitok megjelenítésére sem, hacsak nem az, hogy túl picire sikeredtek, ami megnehezíti az azonosításukat. De aggodalomra ezúttal sincs okunk, mivel a térkép elemeire vonatkozó kattintás, ami minden részletet feltár, ezúttal is rendelkezésünkre áll. A hanghatások a grafikához hasonlóan pont elég jók egy háborús, körökre osztott stratégiához, a küldetések alatt felcsendülő zene miatt pedig kifejezetten dicséret illeti a fejlesztőket.

Az kétségtelen, hogy nem a Battles in Normandy miatt rohanunk majd grafikus kártyát vagy éppen új processzort vásárolni, de az SSG ezúttal is bebizonyította, hogy nem csak egy hatalmas gépigényű játék lehet színvonalas. Az is biztos, hogy nem adnak el több millió darabot a játékból, de aki szereti ezt a kategóriát, annak mindenképpen tartalmas szórakozást biztosít hosszú távra is a Decisive Battles legújabb része.

Rendszerkövetelmény:

ProcesszorP3 450
RAM128 Mbyte RAM
HDD500 MB
VGA8 MB VRAM