Vásárlás sorban állás nélkül a jövő boltjában

Vágólapra másolva!
Félmaratonnal felérő gyaloglás keresztül-kasul az áruházban? Loholás az eladók után néhány egyszerű információért? Ezeket egyszer s mindenkorra elfelejthetjük a nem is oly távoli jövő áruházában.
Vágólapra másolva!

A Metro Group áruházlánc és az IBM fejébe vette, hogy közösen létrehozza a legegyszerűbb, legkényelmesebb és főleg leghatékonyabb áruházat. A termékek gyors elérése, az elektronikus bevásárlólista, a raktárkészlet másodpercre pontos nyilvántartása, az egyszerű zöldségvásárlás és a termékeket nem érintő pénztáros immár nem utópia: az első ilyen európai áruház egy Rheinberg nevű kisváros mellett nyílt meg, Németországban. Itteni látogatásunk alkalmával saját szemünkkel is meggyőződhettünk azokról a szolgáltatásokról, amelyek a jövő áruházait jellemzik majd - néhány éven belül.

Körút a polcok között

A vásárlás az otthoni számítógépünk mellett, az interneten böngészve kezdődik majd, ahol személyre szabott profilokat készíthetünk például a rendszeres hétvégi bevásárlásokra. Ha nem állítunk is össze listát, az áruház termékkínálatában kedvünkre böngészhetünk. Az áruházba érve vásárlói kártyánk mellé egy bevásárlókocsira illeszthető hordozható számítógépet kapunk, amely vezeték nélküli hálózaton keresztül megkapja az általunk összeállított terméklistát, de a termékeket kijelölhetjük a számítógép nyomásérzékeny képernyőjén is.

Látogatásunk idején a helyünket meghatározó rendszer ugyan még nem volt készen, de ha majd működni fog, egy speciális program az optimális útvonalat is megtervezi a kiválasztott termékek között. A cél a legkevesebb idő eltöltése az áruházban, az eredmény pedig kisebb tömeg, több céltudatos vásárló.
A már aktív tesztelés alatt álló RFID-alapú rendszer mellett az áruház természetesen a hagyományos vonalkódot is használja, de csak az eladótérben. Jelenleg olyan gyártók termékeit látják el RFID azonosítóval, mint a Gilette, a Johnson & Johnson, a Henkel vagy éppen a Nestlé.

Forrás: Computer Panoráma
Kosár monitorral



Ha egy terméket a polcról levéve a kocsinkba rakunk, akkor annak vonalkódolvasója segítségével a számítógép kipipálja a megfelelő terméket az elektronikus bevásárlólistánkban. Akárcsak az interneten, itt sem kell a konzervek apró betűs leírásával bíbelődnünk, a képernyőnkön mindent elolvashatunk.
A zöldségesstandon ennél is többet kapunk: a terminál vásárlói kártyánk segítségével azonosít bennünket, így gyorsabban hozzáférhetünk a listánkon szereplő termék adataihoz, mi több, még az elkészítésüket bemutató filmeket is megtekinthetjük.

A zöldségesstand egyszerű mérlegét színes LCD kijelzővel látták el, amelyen a vonalkód nyomtatásához elég megnyomni a zöldséget ábrázoló színes képet. Egy másik mérleg már valóban a csúcstechnikát idézi: a rajta elhelyezett kamera révén a VeggieVision nevű készülék szempillantás alatt felismeri a gyümölcsöket, zöldségeket. A felismerés nejlonzacskóban még nem teljesen pontos, mesterséges intelligencia gondoskodik az egyre jobb felismerésekről.
Következő utunk az egyik sor végén elhelyezett TFT monitorhoz vezetett, ahol annak lehettünk tanúi, hogy milyen egyszerű megváltoztatni a rajta megjelenő reklámokat, termékinformációkat. A fejlesztők tehát nemcsak a vásárlók, de az áruházban dolgozók érdekeit is szem előtt tartották.

A legjobb magyar boroktól (is) roskadozó polcok végén ismét egy terminál fogadott, amelyen impozáns adatbázis érhető el. A terminál a számtalan érdekesség mellett a különféle ételekhez borokat is ajánl. Ezek közül bármelyiket kiválasztva annak minden adatát kinyomtathatjuk, sőt a bort keresgélés nélkül is könnyen megtalálhatjuk a polcon. Hogy hogyan? Nagyon egyszerűen: a terminál egy projektorral földre vetített képpel jelöli meg a bor helyét, és az akciós ajánlatokra is így hívja fel a figyelmünket.

Pénztár, pénztáros nélkül

DVD-filmekből és zenékből akkora a választék, hogy segítség nélkül nehéz eligazodni benne. A filmek tokját a DVD-terminál RFID-olvasójához közelítve azonnal megjelenik a film bemutatója. Ha a film korhatáros, a gyermekek védelme érdekében csak a vásárlói kártyánk használatával tekinthetjük meg az előzetest.

Forrás: Computer Panoráma
DVD: ránézésre megnézés



A vásárlás végeztével mehetünk is a kasszákhoz, pontosabban a négy különleges kassza valamelyikéhez. Itt nem a pénztáros kisasszony, hanem egy vonalkód- és RFID-olvasóval, valamint hitelkártya-olvasóval egybeépített mérleg fogad bennünket, amelynek a felügyelete alatt a szatyorba pakolhatjuk a megvásárolt termékeket. A készülék regisztrálja a termékek súlyát, és passziválja az RFID-jeladókat. Ennek köszönhetően a kijáraton csak azt vihetjük ki, amiért valóban fizettünk. Később, amikor már minden terméken RFID-matrica lesz, elég lesz a bevásárlókocsit egyszerűen kitolni a kapun, és a hitelkártyával fizetni.

De ezzel még nincs vége: a fejlesztők a személyiségi jogok védelméről is gondoskodtak. A kültérben elhelyezett terminál törli az RFID-jeladón lévő azonosító kódot, ha a terméket az áruházban vásároltuk. A gombnyomogatástól mentes procedúra után az azonosító sehol máshol nem használható, így visszaélni sem lehet vele.

Távozáskor visszaadjuk a számítógépet, a kocsit pedig ugyanúgy a helyére toljuk, mint ahogyan eddig is tettük. Nálunk először valószínűleg a Metro, a Media Markt, a Saturn és a Praktiker áruházakban fogják bevezetni az új módszert, de a Wal-Mart és a Tesco is érdeklődik a technológia iránt.

Köhler Zsolt

(Computer Panoráma)