Reklámokkal ingyenes lehet a Windows

Vágólapra másolva!
Sajtóbeszámolók szerint a redmondi szoftveróriás reklámokat tartalmazó verziókat adhat ki egyes szoftvereiből, például a Windowsból vagy az Office-ból.  Elképzelésük szerint hirdetések megtekintéséért cserébe a felhasználók ingyenesen használhatnák a szoftvereket.
Vágólapra másolva!

A News.com a Microsoft belső dokumentumaira hivatkozva arról számolt be, hogy a szoftvercég reklámokat tartalmazó, ingyenes szoftverek bevezetését fontolgatja, és bár konkrét termékbevezetés egyelőre nincs tervbe véve, a cég szakemberei vizsgálják a lehetőséget.

Az online informatikai magazin értesülései szerint a vállalatnál az idén merült fel a hirdetésekkel támogatott, ingyenes szoftverek ötlete. Minderről egy olyan prezentációban esik szó, amelyet a cég munkatársai egy jövőbeli stratégiákat felvázoló, Bill Gates és más felsővezetők részvételével tartott vállalati fórumra készítettek. Bár a News.com birtokába jutott dokumentum hitelességét a szoftvercég megerősítette, annak tartalmát nem kívánták kommentálni, a lap forrása pedig csak egy ötletgyűjtéshez használt jegyzetnek minősítette azt.

Nem lehet idegesítő a reklám

A dokumentum szerzői egyébként a hirdetéseket tartalmazó, asztali PC-kre szánt szoftverek bevezetésében azért látnak lehetőséget, mert tapasztalataik szerint míg az otthoni felhasználóktól származó bevételek csökkennek, addig az online reklámköltés évről évre nő. A felvetés írói arra is utalnak, hogy ha a Microsoft versenytársai jelen vannak a piacon reklámokért cserében ingyenesen használható szoftverekkel, a szoftvergyártónak is érdemes lenne megfontolnia ezt a lehetőséget. Egy reklámokat tartalmazó, ingyenesen használható Windows a társaság munkatársainak előzetes kalkulációi szerint évi 9 dolláros, azaz mintegy kétezer forintos bevételt generálnának minden egyes felhasználó után - derül ki a magazin cikkéből.

Ugyanakkor felettébb nehéz feladat a reklámok beépítése a Windowsba olyan módon, hogy a hirdetések ne zavarják a felhasználókat például böngészés vagy szövegszerkesztés közben. Egy lehetséges megoldásként említettek a cég munkatársai többek közt egy lebutított operációs rendszert, amely reklámokat tartalmazó levelezőprogramot, médialejátszót és irodai programokat tartalmazna. Emellett a felhasználók egy része sértve érezhetné személyes szabadságát, ha az operációs rendszer célzott reklámokat jelenítene meg: például egy görögországi nyaralásról való beszámoló közben utazási ajánlatok jelennének meg a képernyőn.

Bill Gates, a cég első embere egyébként november elején jelentette be, hogy internetre költözteti a Windows operációs rendszer, illetve az Office irodai programcsomag egyes részeit. A Live néven induló szolgáltatással a felhasználók egy webböngészőn keresztül az interneten át bárhol elérhetik majd levelezésüket, címlistájukat, kedvenc weboldalaik listáját, valamint a saját igényeik szerint összeállított webes tartalmakat.

Nem mindenkinek jött be

Az alternatív Opera böngésző gyártója nemrégiben hagyott fel azzal a gyakorlattal, hogy reklámokat helyezett el szoftverének ingyenes verziójában. Szeptember közepéig az ingyenesen letölthető Opera browser felső részén egy reklámcsík jelent meg, amelyet nem lehetett kikapcsolni, és csak a program fizetős verziója volt hirdetésektől mentes. A legújabb verzió azonban már teljesen ingyenesen elérhető, és bannereket sem tartalmaz. A szoftvert fejlesztő társaság bevallása szerint azért döntöttek a reklám elhagyása mellett, mert az utóbbi időben a fizetős verzió eladásai már nem alakultak várakozásaiknak megfelelően - ez vélhetően annak köszönhető, hogy számos rivális termék (például a Mozilla Firefox) ingyenesen kínált az Operához hasonló funkciókat. A jövőben a vállalat a böngésző árusítása helyett többek között internetes keresőszolgáltatásokból kívánja fenntartani magát.