Laptoppal tanulnak a Józsefvárosban

2008.02.07. 17:50

Egy nyolcadik kerületi általános iskolában digitális táblával, hálózatba kötött Intel Classmate PC-ken zajlik a matek- és fizikaóra. A gyereklaptopokon még a mértan is izgalmasabb, a nebulók egyelőre versengenek a gépekért - tudtuk meg az iskolában.

A Deák Diák Általános Iskolában néhány hete vették használatba az Intel laptopjait, amely az általunk is tesztelt, fejlődő országok gyermekeinek szánt, százdolláros néven elhíresült, de jelenleg 188 dollárért előállítható laptop, az általunk is tesztelt XO egyik riválisa, alternatívája. Bár még hat az újdonság varázsa, az eddigi tapasztalatok alapján úgy tűnik, a masinák még a hagyományos tankönyvek nem túl izgalmas feladatainak megoldására is képesek ösztönözni a diákokat - tudtuk meg Wágner Évától, az intézmény igazgatóhelyettesétől, aki működés közben is megmutatta nekünk a rendszert.

Gyereklaptop PVC-tokban

A fizikateremben 21 darab Classmate PC található a padokon, a felszerelés a tanári asztalnál lévő asztali PC-vel egészül ki. Ez utóbbira csatlakozik a képét egy projektorról nyerő digitális tábla, s erről a gépről wifi-kapcsolaton keresztül vezérelni lehet a laptopokat.

Kivitelét tekintve az Intel gyereklaptopja nagyon hasonlít a Nicholas Negroponte-féle XO-ra, bár kevésbé masszív: noha a gép fedlapját és alját világoskék PVC-ből készült tok fedi, és billentyűzete "kakaóbiztosnak" tűnik,  leönteni nem nagyon érdemes, mivel az oldalán jókora szellőzőnyílás tátong, ezen keresztül fújja ki a meleget a processzorhűtő ventilátor. Bár felnőtt kéznek kissé szokatlan gépelni rajta, a klaviatúra megszokható, nagyjából az Asus Eee PC-éhez hasonló.

A beépített képernyő a százdolláros gépénél is kisebb nagyjából egy centivel, átlója 7 collos, és nem is lehet lehet napfényben látható e-könyv-módba kapcsolni. A Classmate PC belsejében egy kissé lebutított, 900 megahertzes Intel Celeron processzor található, nem éppen egy sebességbajnok, de a célnak megfelel, a YouTube-videókkal is elboldogult, amin korábban a százdolláros PC-nk elhasalt. Bár csak másfél órát töltöttünk el a suliba szánt laptopokkal, úgy tűnt, hogy sebességben a százdolláros laptop felett, viszont az Asus Eee PC alatt teljesítenek. Akkumulátoros üzemidőt nem tudtunk tesztelni, azt valószínűleg egyébként az ultratakarékos lapkával szerelt XO-laptop nyerné.


Rövid klipünk a sulilaptopról

Kétoldalt, a megszokott módon, apró hangszórók bújnak meg, az egeret helyettesítő érintőfelület szokatlan módon kerek formájú, ezért kissé nehéz használni. Az Inteltől megtudtuk, hogy az 1.5-ös verziót eleve testre szabható konfigurációban lehet majd rendelni, ebbe már a hagyományos, négyszögletes verzió, webkamera, valamint nagyobb, 9 collos LCD kerül majd, mivel a jelenlegi képernyőt világszerte túl kicsinek találták a gyerekek. Mivel az operációs rendszer és az adatok flashmemóriában tárolódnak, rázkódás, leejtés nem nagyon okozhat kárt bennük, a tárkapacitás azonban néhány gigabájtra korlátozódik.

Igény szerint winchesterrel is lehet rendelni a gépet, ez jóval nagyobb kapacitást biztosít, de sérülékenyebb. Az Orczy úti iskolában tesztelt laptopokon a Classmate képességeihez karcsúsított Windows XP fut, de lehetett volna akár Mandriva Linuxszal is rendelni a gépeket. Egyelőre angol billentyűzet és XP található a gépeken, de hamarosan ezeket is magyarítják.

Fotó: Wágner Éva
Feladatmegoldás laptopon (még több kép)

Klikkelhető tábla és digitális rajzlap

A noteszgépek mellett a másik látványos újdonságot a digitális tábla jelenti: ez tulajdonképpen egy falra szerelt érintésérzékeny felület, amelyet egy speciális, műanyag végű ceruzával lehet használni, a képet pedig egy, a mennyezetre rögzített projektor szolgáltatja. Gyakorlatilag ugyanúgy lehet rajta mozogni, mint egy egérrel, a Paintben történő firkálás mellett azonban például virtuális körzővel és vonalzóval is lehet rajta mértani feladatokat megoldani. A tanárnő elmondása szerint a high-tech tábla rendkívüli módon motiválja a gyerekeket, hiszen csak az mehet ki a táblához rajzolni, aki előtte a füzetében is szépen megszerkesztett például egy egyenlő szárú háromszöget.

Emellett egy másik érdekes eszköz is jár mindegyik Classmate PC-hez: egy infravörös szenzorokkal szerelt, a füzetlap tetejére csíptethető kütyü, amelyhez speciális toll is jár. Segítségével a füzetbe leírt szövegek, rajzok, ábrák megjelennek a monitoron, és le is menthetők. Sőt, virtuálisan akár a vonalak színét is változtatni lehet, így a kockás lapra kékkel berajzolt napocska minden gond nélkül lehet citromsárga a képfájlban.

Szűr és ment a tantermi szerver

Az iskolai csomag része az ugyancsak a tanteremben elhelyezett iskolai szervergép is, amely a tűzfalként szolgál az internet felé, biztosítva a sulilaptopok védelmét, és a tanulók és tanárok által használt megosztott mappákat is tárolja. Az óra kezdetén, a hálózatra való csatlakozás után ezekben a megosztott mappákban találják meg a munkához szükséges anyagokat a gyerekek, alkotásaikat azonban már a saját könyvtárukba is el tudják majd menteni. A rendszer lehetővé teszi, hogy a diákok egyéni munkát végezzenek a saját dokumentumaikon, de lehetőséget nyújt projektmunkára is.

Forrás: [origo]
Menő lett a virtuális mértan (még több kép)

Emellett egy speciális védelmi funkciót is ellát a kiszolgáló: ha ugyanis az iskolai laptop bizonyos ideig nem kapcsolódik a teremben lévő hálózatra - mert például ellopták -, a noteszgép letiltja magát, és használatatlanná válik. Az igazgatóhelyettes asszony elmondta, egyelőre nem tervezik, hogy a gyerekek hazavihessék a gépeket, mivel ehhez a szülőknek anyagilag is felelősséget kellene vállalniuk a 30-40 ezer forintos eszközökért. Ez esetben még a megfelelő vírusvédelemről is gondoskodni kell - legalábbis a Windows esetében.

Mint a tanárnőtől megtudtuk, a Deák Diákban nem számítástechnikát oktatnak az új laptopokon, arra ugyanis már évek óta van lehetőség hagyományos gépteremben, sőt néhány egyéb tárgy számítógépes oktatására is voltak kísérletek. A Classmate PC újdonsága a tanári szoftver általi integráltságban és a hordozhatóságában rejlik. A mestergépen egy kínai fejlesztésű oktatószoftver fut, ennek segítségével az órát tartó tanár kvízeket és oktatóanyagokat küldhet az órához csatlakozott gépek képernyőjére, vagy akár videókat is megoszthat a diákokkal, igaz, erre a hatalmas felületű digitális tábla talán alkalmasabb. A program lehetővé teszi, hogy a feladatokkal hamarabb elkészülő tanulók piros pontért külön feladatot kapjanak, így a kizárttá válik, hogy bárki unatkozzon órán.

Forrás: [origo]
Kockás füzet, PVC-laptop (még több kép)

Természetesen a tanári programmal megoldható az órán részt vevő összes számítógép zárolása is, hogy semmiképpen ne fajuljanak a gépet nem igénylő percek a rendszer egyéni felfedezésébe - fel is zúdulnak miatta minden egyes alkalommal a gyerekek.

A digitális tananyag kulcsfontosságú

Egyelőre nincs tervbe véve, hogy a Classmate PC-t a kereskedelmi forgalomban is árusítsa az Intel, ha a jelenlegi tesztelés sikerrel zárul, iskolai pályázati projektek keretében lesznek hozzáférhetők. Összességében a gép elnyerte tetszésünket, bár ez jelentős részben a tantermi igényekhez alakított, jól kitalált szoftveres háttérnek köszönhető. Pont ezt hiányoltuk a százdolláros laptop esetében, melynek szerveroldali alkalmazásait még komoly fejlesztéseket igényelnek a projekt wiki-oldala szerint.

A józsefvárosi iskola tantermében használt vezérlőszoftver alkalmas egy teljes óra levezénylésére, a legnagyobb nehézséget a digitális tananyagok előállítása, beszerzése jelenti. Mint Wágner Éva elmondta, a Sulinet Digitális Tudásbázis-ban már elég sok témában találhatóak előre elkészített, animációkkal, multimédiával barátságosabbá tett tananyagok - ezeket egyébként bárki - tanár, diák, szülő -most is letöltheti a honlapról, ám a kvízeket, Wordben készült feladatlapokat a tanárnőnek magának kell összeállítania, ami meglehetősen időigényes. Hasonló rendszert egyébként hagyományos PC-kre is lehet építeni, a gyereklaptopok előnye inkább abban rejlik, hogy gond nélkül át lehet őket vinni egy másik terembe vagy a későbbiekben akár majd haza is.

A tanárnő ottjártunkkor éppen kollégáit képezte a rendszer használatára, ami egyébként kissé nehezebbnek bizonyult a gyerekeknél. Épp akkortájt végeztek a megfelelő böngészőpluginek telepítésével is, így például Apple Quicktime formátumú panorámafelvételek segítségével a párizsi Louvre múzeumba is elkalauzolhatják a gyerekeket, vagy szimulálhatják nekik az egyes bolygók eltérő gravitációs mezőit.

Straub Ádám - Szedlák Ádám

KAPCSOLÓDÓ CIKK