Ismeretlen Galaxis Útikalauz játék került elő

Vágólapra másolva!
Eddig ismeretlen és kiadatlan Douglas Adams játéktöredék került napvilágra. A Waxy blogon közzétett, a Vendéglő a világ végén-ből készített játékkal most játszhatnak először a szöveges kalandjátékokat kedvelők és az író angolul értő rajongói.
Vágólapra másolva!

A blogot üzemeltető Andy Baio az Infocom, az 1989-ben bezárt legendás játékcég egyik hozzá került merevlemezéről szerezte meg. A blogger szerint lemezen más érdekességek is találhatóak, bár az egész anyagot nem oszthatja meg az internetező közönséggel, hiszen az Infocom jogainak birtokosa ennek valószínűleg nem örülne. A kalandjátékok és az író rajongóit azonban nem tudta megfosztani az 1988-ból származó játékvázlattól, így ezt az egy fájlt közzétette oldalán.

Hányattatott sorsú Adams-mű

Még meg sem jelent a Douglas Adams közreműködésével készülő Galaxis Útikalauz Stopposoknak szöveges kalandjáték, amikor a készítőkben felmerült a sorozat második és harmadik részének játékká átdolgozása. Adamset lelkesítette a könyveinek adaptációja, a programok pedig kiemelkedően sikeresek voltak: a Galaxis Útikalauz játékból 25 millió példány kelt el 1986-ig. A második rész azonban sosem készült el teljesen, mert Adams elveszítette érdeklődését, és átnyergelt az hivatali ügyintézés csodáit bemutató Bureaucracy játék megírására. A Vendéglő a világ végén könyvből készülő játék fejlesztőcsoportok és írók tucatjának a kezén ment keresztül a következő években, mígnem 1989-ben teljesen lemondtak róla.

Forrás: [origo]
Itt próbálhatja ki a játékot (Java-környezetben futtatható)

Baio két korai játszható verzióját is megtalálta a játéknak az egykori Infocom merevlemezen, amelyeket ráadásul elérhetővé is tett honlapján. Így akik azonnal be akarják járni a szerencsétlen sorsú kalandjáték pár elkészült szobáját, azok egy böngésző és az aktuális Java plugin birtokában egyszerűen meg is tehetik ezt. A gyűjtők pedig le is tölthetik számítógépükre a játékhoz szükséges fájlokat és a játékhoz szükséges futtatóprogramot, a Windows Frotz 2002-t.

Napjainkban is népszerű

Bár a szöveges kalandjátékokba nehezebb beleélniük magukat a játékosoknak mint napjaink grafiakai csodákkal megvalósított videójátékaiba, mégis komoly rajongótábora van a stílusnak. Ennek az egyik oka, hogy a műfaj klasszikusainak forgatókönyveit gyakran rendkívül jó írók készítették el, akik ügyeltek arra, hogy a rejtvényfejtésre vágyó játékosoknak még véletlenül se legyen könnyű dolguk. A népszerűség másik oka pedig az lehetett, hogy változatos témákban születtek, a nyelvi humor eszközeivel gyakran élő alkotások, amivel a szóvicceket rendkívüli módon kedvelő nyolcvanas évekbeli geekek között nehéz lett volna felsülni. A játékká feldolgozott klasszikusok ma is jó szórakozást nyújtanak, például a legendás Pokoli Operátor naplójá-ból készült kalandjáték (ehhez is kell a Windows Frotz) bármely számítástechnikával foglalkozó olvasónknak okozhat pár kellemes percet.

Szöveges kalandjátékok napjainkban is születnek, sőt a stílusnak saját szakmai versenye van, az XYZZY-díj, amit az Oscar díjhoz nagyon hasonló módon az év legjobb sztorija, játéka, rejtvénye játékos és nem játékos karaktere kategóriában oszt ki zsűri. Arra is akadnak példák, hogy régi játékokat újítanak fel, a mai játékos számára befogadhatóbb köntösbe öltöztetve azokat. A BBC Radio 4 oldalán például a klasszikus Galaxis Útikalauz gyönyörű Flash grafikás köntösbe öltöztetett verziójával játszhatnak el az érdeklődők.

Szedlák Ádám