A videojáték nagyobb biznisz a mozinál

Vágólapra másolva!
Az idehaza második alkalommal megrendezésre kerülő Game Developers Conference szervezőivel, Szittyóval, G-Sannal, Enderrel és Zero Coollal chateltek olvasóink a játékfejlesztés csínjáról és bínjáról.
Vágólapra másolva!

Név szerint ti kik vagytok, és mivel foglalkoztok a mostani találkozó szervezésén kívül? [hutogépkezelo]
- Szigetvári József - IDG lapigazgató.
Fülöp Viktor - Gamestar főszerkesztő-helyettes.
Hadházi Dániel - World Cyber Games Magyarország.
Minden hárombetűs magyarországi rendezvény szervezője.
Mezei Károly - Gamestar és Garfield magazin olvasó és online főszerkesztő.

Érdemes egy ilyen kis országban játékfejlesztői konferenciát tartani? [jjfijfkjdkckd]
- Csak Magyarországra nem, de közép-európai lesz a rendezvény. Jönnek vendégek Romániából, Ausztriából, Németországból, Amerikából és Ukrajnából.
Illetve az előadók is nemzetköziek, tehát nem csak magyarok lesznek.

Milyen világhírű fejlesztők jönnek a GDF-re? [Dzshonni]
- Dr. Michal Capps az EA Games elnöke az első, Cevat Yeldi, a CryTech elnöke, de 5 külföldi előadó lesz összesen.

Mennyibe kerül a belépő a konferenciára? [geriki]
- A gamestar.hu-n van akciós jegy 3000+áfáért. A készlet erejéig.

Mikor és hol lesz a GDF? [Gonba Gubesz]
2008 május 17-én, szombaton, a MOM Parkban. További infók: www.gdf-hu.com

Fotó: Hirling Bálint [origo]

A világpiacon hol helyezkedik el a magyar videojáték-gyártás színvonalát tekintve? [ortroy]
- Európai szinten kb. a német játékfejlesztéssel azonos színvonalon (néhány német játékfejlesztő cégnek is van magyar kirendeltsége).
Világszinten pedig egyre több cég nyit hazai bedolgozó stúdiót, vagy magyarországi stúdiótól veszi a tartalmat a játékaihoz, pl. modelleket vagy animációkat.
Ez nem csak játékban, hanem filmgyártásban is így van, például a Terminator 3 effektjei is Magyarországon készültek.

Melyek szerintetek a legjobb itthon készült játékok? [majus eleje]
- Imperium Galaktika, Terep 2.exe, Ecco the Dolphin, Szittyó szerint a Nexus is király.

Hogy áll jelenleg a hobbijáték-fejlesztés Magyarországon? [epsilon]
- Nagyon sok a feltörekvő kis garázscsapat.

Magyar pénzre leszámítva mennyibe kerül egy játék kifejlesztése? [a lelked melegét]
- 200-300 millió Ft-ért lehet eladni egy játékot, tehát Magyarországon 100-150 millióból lehet kihozni egy játékot maximum.

Lesznek hazánkban is olyan nívós LAN-versenyek idővel, mint külföldön? És meg lehet majd magából a játékból élni? [neo...the one]
- 3-4 év múlva már meg lehet ebből élni, de már most is van olyan játékos, aki ebből él. A másik, hogy már most is vannak nagy világselejtezők itthon, pl. a World Cyber Games (7 éve).

Hogyan lehet valaki teszter? [Egy angyali no]
- Játékfejlesztő stúdióban? Gyere ki a GDF-re, és ott keresnek tesztereket, jelentkezhetsz. Keresnek a cégek ilyen lelkes fiatalokat.

És játékok tesztelése mégis mennyit hoz a konyhára? Azaz lehet ezt itthon főállásként kezelni vagy csak mellékesben? [5A 6F 85 72 64]
- Főállás, napi 8 órás munka. Külföldi fejlesztésekhez vesznek fel, külföldi fizetéssel.

Lesz valaha olyan, hogy magyarul játszhatunk majd komolyabb játékokat is? [szabó andrea1]
- Ez már most is van, pl. az összes EA-játékot így lehet. A legtöbb magyar játékot ma már szinkronizálják és feliratozzák.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Szerintetek a kis idióta gyerekek, akik ütik a tanárokat, keménykednek az utcán, azok az erőszakos játék miatt ilyenek? [Mr.Bendegúz #]
- Szerintem az ilyenek nem is láttak még számítógépes játékot. Elég az esti híreket megnézni. A focimeccses verekedéseket és az utcai tüntetéseket kinek köszönhetjük?

Mennyire osztjátok azt a véleményt, hogy manapság már nem a kockák szórakozása a játékprogram? Merre mozdul el az iparág? [hutogépkezelo]
- Most már mindenki játszik, a konzolok a nappali részei, és világ játékfejlesztésének egyébként egyre nagyobb hányada a casual, vagyis a kocajátékosoknak készülő programok fejlesztése. Ezekkel egyszerűen lehet játszani, nem kell előtörténet sem feltétlenül hozzájuk.

Kína a játékgyártásban is tarolni fog? [a lelked melegét]
- Már most tarol, a Ubisoft Shanghai jelenleg az egyik legnagyobb játékfejlesztő stúdió.

Tényleg igaz, hogy nagyobb biznisz a videojáték a mozinál? [szuperbario]
- Igaz.

Szerintetek erőszak nélkül is sikeres lenne a GTA IV? Már maga a bejárható városa is fantasztikus. Vagy ez kevés? [kaszparov1]
- Erőszak nélkül soha nem lenne sikeres. Akkor nem is lenne életszagú, nem lenne bűnözős stílusú, és ha ezt nem személyesítené meg 100%-ig, akkor rossz lenne.

Ha valaki egy új játékkal játszani akar akkor szinte ki kell az egész gépét cserélni, a videokártyától kezdve a memóriáig. Miért? [a lelked melegét]
- Kétévente kell gépet fejleszteni, és akkor jót, vagy konzolt kell venni, és akkor jó néhány évig rendben van. A stratégiai játékokra egyébként ez nem igaz.

Konzol vagy PC? [Nea den Adel]
- Mindegyik, mind a kettőben más a jó.

Szerintetek PS3 vagy XBOX 360? [Euphonic]
- Xboxra sokkal több játék van, és már jóval olcsóbb is a konzol. Ár/érték-arányban jobb mint a PS3. Zero Cool szerint egyébként a Wii a legjobb, de a többiek erősen tartózkodnak.

Mi volt a játékipar történetében a legnagyobb bukás? [ruttenstein01]
- A Nokia N-Gage készüléke. Pénzügyileg pedig az Xbox 1, a platformra és játékra pedig a Daikatama. 8 évig fejlesztették, és nem lett belőle semmi.

Ti szoktatok játszani? Ha igen, milyen játékok a kedvenceitek? [balabú]
- Ender: Tower Defense, G-San : GTA 4, Warcraft, Zero: Team Fortress 2 meg Wi. Szittyó: WOW.

Szerintetek melyik a ma készült legjobb grafikájú játék? [pokolfajzat20]
- A Crysis.

Szerintetek melyik game volt 2007 legjobbja? [driftdrag_91_]
- A Mass Effect, de csak G-San szerint. Ender szerint a Vector TD. Szittyó szerint Call of Duty 4. Zero szerint meg Team Fortress 2.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

A konzolok térhódításának lehet az következménye, hogy PC-re néhány éven belül már nem is adnak ki játékokat? A GTA IV-et kiadják egyáltalán PC-re? [C J 08]
- A GTA jön PC-re. Ennek, hogy előbb van konzolra, csak pénzügyi oka van, a Microsoft nem kevés pénzt fizetett azért, hogy előbb legyen konzolos verzió. A másik dolog pedig, hogy Szittyó véleménye szerint 5-6 éven belül nem lesz külön PC és konzol.

El tudják valaha érni azt a gyártók, hogy ne lehessen lemásolni a játékokat? Vagy talán direkt nem is erőltetik. [a lelked melegét]
- Nem tudják elérni. Akinek van esze, az már nem is küzd ellene. Nem ez a fejlődés iránya, hogy védjük a tartalmat, hanem a webkettes felületes megosztás.
Egyébként tízszer annyi idő bekódolni, mint amennyi idő alatt feltörik a kódot.

Az igaz, hogy a most készülö játékok csak Vistán fognak menni? [pokolfajzat20]
- Nem. Ez azért sem lehet így, mert jövőre már új Windows operációs rendszer jelenik meg.

Tudnátok mondani egy jó játékot laptopra? [realp]
- Tetris 1D:) Sims Krónikák, ill. pl. a Steam rendszeren van egy csomó olcsó kategóriás, 10 dollár körüli játék, pl. az AudioSurf, meg Gish, Ninja Reflex.

Milyen lesz a jövő hordozható játékgépe szerintetek? [szuperbario]
- Kicsi. Integrált lesz, mp3 lejátszóval, mobiltelefonnal és fényképezőgéppel. Zero Cool bal könyökébe lesz építve:)

A Konami Pro Evolution Soccer-e, vagy az EA FIFA-ja jobb virtuális foci játék szerintetek? [pasid]
- A Pro Evolution Soccer, és ezt az EA is elismeri.

Szerintetek mitől jó egy videojáték? [Mr Nick]
- Ha 5 percnél tovább lehet játszani, manapság az már nem olyan rossz. Easy to learn, hard to master.