Játékok a garázsból: ahol az ötlet számít

Vágólapra másolva!
A Sundance filmfesztiválhoz hasonló módon a független videojátékosok krémjét is minden évben díjazzák: a többnyire kis költségvetéssel, minimális létszámú fejlesztői brigáddal készült játékprogramok készítőinek alkotásai között az idén is számtalan érdekesség akadt.
Vágólapra másolva!

Az Independent Games Festival-t (IGF) idén a tizenegyedik alkalommal adták át ugyanazon a helyszínen - a San Francisco-i Moscone Centerben - ahol az Apple is megtartja éves seregszemléjét. Bár a független játékkészítők alkotásai jóval kevesebb erőforrással és pénzből készülnek mint a nagy stúdiók ismert címei, ötletességük miatt érdemes megszemlélni, kipróbálni őket: a tavalyi kínálatból például két játék, az Audiosurf és a World of Goo is világsikert aratott.

A harmincezer dolláros, azaz közel hétmillió forintnak megfelelő pénzjutalommal együtt járó fődíjat 2009-ben a BlueBerry Garden című, grafikai világát tekintve talán kissé a Magyar Népmesék című rajzfilmsorozatra emlékeztető játék készítője nyerte el - derül ki a díjazottak listáját publikáló GamaSutra magazin cikkéből.


A BlueBerry Garden vitte el a fődíjat

Ez a kétdimenziós játék egy varázslatos, folyamatosan változó ökoszisztémájú kertben játszódik, és a játékos feladata, hogy felderítse titkait. Egyelőre csupán a fent megnézhető bemutatóvideót lehet megnézni a készülő, igen egyedi látványvilágú programból, kipróbálható változata sajnos még nem érhető el.

Szerencsésebb a helyzet az Osmos-szal, amelynek készítője tízezer dolláros jutalmat zsebelt be: a játék alfa verzióját egyik év eleji hétvégi letöltésajánlónkban már bemutattuk olvasóinknak.


Az Osmos-t már ki is lehet próbálni

Ez a program egy igazi relaxációs célú játék, nyugalmat sugárzó grafikus elemeivel és ambient stílusú háttérzenéjével tökéletes kikapcsolódást biztosít egy stresszes nap után. Egy molekulával kell benne áramlani egy világűrhöz hasonló térben, bekebelezve a kisebb életformákat, mely által extra képességekre tehet szert, és nagyra nőhet a játékos saját lénye. A megfelelő irányba mozgáshoz a lény folyadékot sugároz magából, ez azonban csak korlátozott mennyiségben áll rendelkezésre, így mindig alaposan meg kell gondolni, merre is akar indulni az ember.

Igazán művészi kivitelű, rendkívül részletesen kidolgozott grafikai világával a vizuális megvalósítás díját nyerte meg a Machinarium című játékot fejlesztő csapat, a cseh amely Amanita Design, amely olvasóinknak is ismerős lehet, hiszen pár éve ajánlottuk kipróbálásra Samorost 2 című programjukat. Az új szoftver látványvilága az elődökéhez hasonlóan a Varjúdombi mesék-hez áll közel, és a stílus is a régi: egérrel klikkelgetve irányítható kalandjáték, amely nem az idegszálak és reflexek működését teszteli, hanem gondolkodásra serkent.


A legjobb hang: Brainpipe (innen töltheti le a demóját)

Remek hangeffektusaiért jutalmazták a BrainPipe című játékot, melynek demóját innen lehet letölteni. Játékmenete nagyban hasonlít a tavaly díjazott AudioSurf-ére, a program lényegében maga a pszichedélia: egy tarka színű fénypászmákból álló csőben kell kikerülnie a neonszerűen világító akadályokat, és felvenni az ugyancsak fényes bónuszokat az egérrel mozogva a térben. Ha zenelejátszási listájában javarészt pszichedelikus előadók találhatók, mindenképpen tegyen vele egy próbát!

Hétvégi letöltésajánlóink gyakori olvasói számára ez a játék is ismerős lehet: az Abuse és a BlackThorne nyomdokain lépdeső kétdimenziós lövöldözős játék erőssége a fizikai szimuláció, minden rendkívül élethűen zuhan, vagy épp robban szét. A billentyűzettel és egérrel irányítható főszereplő katonával megfelelő felszerelés birtokában gyakorlatilag a teljes játéktér megsemmisíthető, még a földből is bónuszokat lehet előbányászni. Osztott képernyős módban akár ketten is megmérkőzhetnek benne egyetlen PC-n - mivel azonban kissé véres, ezért gyerekeknek nem ajánljuk.

Úgy tűnik, januárban sikerült előre megtippelnünk, mely alkotások lesznek az idei év díjazottjai, a Musaic Box című hangos puzzle-programot ugyanis szintén ajánlottuk már kipróbálásra akkor is. Ez egy egyedi puzzle-játék, melyben a megszokottól eltérően nem a vizuális, hanem a hangos ismeretőjegyek jutnak fontos szerephez. A feladat ugyanis egy zenei puzzle kirakása, melynek során egy óriási lakás különböző pontjain fellelt hangfoszlányokból kell összeállítani egy teljes dallamot - szerencsére egy vizuális kirakót segítségül lehet hívni, ha az ember elakadt a feladványban.

A paintball és a logikai játékok hibridje ez a játék, amelyet az amerikai DigiPen Institute of Technology diákjai készítettek. A szoftverben egy különböző színű festékekkel megtölthető vízipisztollyal a kézben lehet mászkálni fps-nézőpontban a pályán, melyek különleges tulajdonságokkal bírnak. Ha zöldet fröcskölünk ki, arra rálépve a magasba repít, a piros extra lendületet ad, a kék pedig magához ragasztja a karaktert. Megfelelő alkalmazásával a pálya egyébként hagyományos módon meg nem közelíthető végére kell elérni.
A 2009-es Independent Game Festival-on egy sor egyéb érdekes programot is meg lehet szemlélni és le lehet tölteni: a döntőbe jutott programok listáját ezen a linken lehet átböngészni, a diákprogramozók által készített termés krémje pedig itt található.