Játékok, amikben magyarként harcolhat

2010.10.23. 13:27

Szétverheti Vörös Konrád nehézlovasait Augsburgnál, meghátrálásra kényszerítheti a török seregeket Rigómezőnél, győzelemre vezetheti a nemesi felkelést Napóleon ellen Győr mellett, sőt talán még a II. magyar hadsereget is megmentheti, ha elég jó stratéga. Az adrenalindúsabb szórakozásra vágyók a Deák téri metró terroristái ellen küzdhetnek meg virtuálisan, egy másik programban pedig vezetni tudják a földalattit.Végigvettük a videojátékokat, amikben magyar lobogó alatt küzdhet.

Még a honfoglalást is végig lehet játszani, ha a bolti szoftverek mellé hajlandóak vagyunk a játékosok által készített kiegészítőket (modokat) telepíteni. Az első játék, amiben magyarként megjelenünk a Medieval II Kingdoms című játék egyik modja, a Chivalry II. A történet 888-ban kezdődik, II. "Kövér" Károly frank király halálával, így a magyar törzsek irányítását felvállaló játékosnak még pont van ideje készülődni pár évet, majd elfoglalni a Kárpát-medencét.

A Total War-sorozat igen látványos darab a stratégiai műfajban. A birodalomépító játék legfontosabb része a látványos, 3D-s grafikával ellátott csataszimulátor, hiszen a játék elsősorban a történelem során zajlott háborúk, erőszakos hódítások újrajátszását teszi lehetővé. A stratégiai térképen körökre osztott formában építgethetjük birodalmunkat, de ennek történetére az ellenfelekkel lejátszott ütközetek lesznek a legnagyobb hatással.

1257 AD Middle Europe

A tizenharmadik század jó időszak volt a harcokra. Úgy lehetett még árpádsávos lobogó alatt hadba vonulni, hogy nem kötődött semmi megkérdőjelezhető, elítélendő a vörös-ezüst sávokhoz. A keresztény uralkodók négy nagy - és különböző módokon kudarcba fulladó - keresztes hadjáratot indítottak a Szentföld meghódítására, köztük egy olyat is, amiben a magyarok tevékeny részt vettek.

Forrás: [origo]
Csatából érkezett a magyar vitéz

Ennek az időszaknak a kellős közepén, IV. Béla királyunk uralkodása alatt játszódik a zseniális Mount&Blade lovasharcos kalandjáték 1257 AD nevű modja. Az ingyenesen letölthető kiegészítőben hatalmas terület vár a meggazdagodásra és hírnévre vágyó lovagokra. A pálya nyugati szélén Aachen található, délre az olasz csizma kezdete határolja a játékteret, keletre Lvovig lehet kalandozni, míg északra Gdanskig lehet eljutni. A hatalmas területet több király uralja, akik háborúkat vezetnek egymás ellen, szövetségeket kötnek, és területeket osztanak hűséges harcosaiknak. A játékos előtt nyitva áll a lehetőség, hogy magyar vitéz legyen, de harcolhat a Lengyel hercegség, a Német-Római Császárság, vagy Csehország zászlaja alatt is.

Magyar Mod 2.0: A kereszténység pajzsa

Aki a magyar történelem legszebb évszázadait szeretné újraélni, annak a 2007-ben kiadott Medieval 2 című Total War-játékot ajánljuk. Ez a rész a XI. századtól a XV. századig teszi lehetővé a nagyobb európai országok történetének némileg leegyszerűsített formában való végigjátszását, és mivel ebben az időszakban a Magyar Királyság is meghatározó szereplője volt az európai erőviszonyoknak, fontos szereppel bír a játékban.

 

 

A hazai játékosoknak elsősorban a Medieval 2 magyar nyelvű változatát ajánljuk, aminek nem csak a kezelőfelülete magyar, hanem a történelmi térképet is kijavították kicsit, ugyanis a Sega játékában eredetileg a fél Dunántúl Alsó-Ausztriához volt kanyarítva. A történelmi Magyarország mindössze két tartományból áll a játék kezdetén, azonban eredményes hódítással akár a Balkán, akár az orosz sztyeppék irányában sikeresen gyarapítható, persze csak ha ezzel egy időben eredményesen védjük meg a Német-római Birodalom, Bizánc, Velence vagy akár a szintén kelet felé terjeszkedő lengyelek támadásaitól, amiben a diplomácia is fontos szereppel bír.

Forrás: Total War Center
Gyönyörű modellekkel dolgozik a Magyar Mod

A játékhoz az egyszerű magyarításon kívül olyan modok is készültek, amelyek tovább fokozzák a történeti hűséget a például térképen szereplő tartományok átrajzolásával, vagy a katonai egységek korhű módosításával. A Magyar Mod (jelenleg a 2.1-es verziónál tart, A kereszténység pajzsa címmel) csak hazánkra és környékére koncentrál, és olyan izgalmas egységeket ad a játékhoz, mint például a kunok vagy besenyők, és eltüntette a nem korhű alakulatokat, például a Nyugat-Európára jellemző páncélos lovagokat, vagy a Magyar Királyságban teljesen alaptalanul megjelenített szláv lándzsásokat.

A másik fontos kiegészítő, a Reality Mod (a GOLD verzió a legújabb) egész Európát átszabja egy kicsit, érintve hazánkat is. 2007-es játék lévén a gépigénye sem extrém, ennek ellenére a csaták, ostromok nagyon látványosak, és nemrégiben egy hadtörténész is ezzel a szoftverrel játszotta újra a mohácsi csatát.

Europa Universalis III

Az Europa Universalis szintén a történelem-kedvelők nagy kedvence, a svéd Paradox Interactive szoftvercég műve. A játék a világ több mint 100 államát felvonultatja a Török Birodalomtól az utolsó német fejedelemségig, amelyek az 1453 és 1789 közötti időszakban számítottak, így, bár ez az időszak már nem számított a nemzeti önállóságunk legdicsőbb időszakának, a Magyar Királyságot, Erdélyt vagy az Osztrák Császárságot is játszhatóvá teszi azok számára, akik hazai nézőpontból szeretnék átélni a kor igen csak mozgalmas eseményeit.

Forrás: Paradox Interactive
Ólomkatonaként állnak a seregek az Europa Universalis térképén

A játék kevésbé látványos, mint a Total War, hiszen csak egy valós idejű, többféle megjelenítést kínáló stratégiai térképen zajlik a játék, ahol felugró ablakok tájékoztatnak az eseményekről, és a csaták sem látványosak. Az egész világot magában foglaló Europa Universalis viszont részletesebb, és amennyire lehet, élethűbb, hiszen kevésbé vannak benne a dolgok leegyszerűsítve, és a történelem több fontos aspektusa is megjelenik benne: a játékban a diplomácia mellett nagyon fontos szereppel bír a vallás, a kereskedelem, a kultúra, és a tartományok, vagy a birodalom egészének fejlesztése. Ilyen irányú összetettsége és kevésbé látványos mivolta miatt valószínűleg már csak az elvetemült történelem- és stratégia-rajongókat köti majd le.

A játék által feldolgozott korszak ennek ellenére sok fordulatot rejt magában: a XV-XVII. század már a reformáció és a vallásháborúk kora, és a játékban a birodalmak felemelkedésének eszközeként komoly szerepet kap a fokozatosan kibontakozó gyarmatosítás is, amire magyarként is lehetőségünk van. A meghódított tartományokban pedig nem csak téríteni kell, de az ott élő népek kultúrája is hatással van arra, mennyire lesznek hűséges alattvalók. A szoftverhez már három kiegészítő is megjelent, az egyik a Napoleon's Ambition, ami a napóleoni időkkel, a másik pedig az In Nomine, ami sok tekintetben történelmileg pontosítja a játékot, és 53 évvel meg is toldja, 1399-be helyezve a kezdést, a Heir to Throne pedig elsősorban a diplomáciát és az uralkodóházak lehetőségeit teszi fejlettebbé.

Hunyadi hadai

Három játék is készült a magyarok nagy harcaiból, ezek közül a legkorábban a Hunyadi hadai című játszódik. A Sulinet kiadásában megjelent játékban az 1442 és 56 körüli időszakban kalandozhat, azaz a hosszú hadjárattól a nándorfehérvári diadalig harcolhat végig majdnem másfél évtizedet.A Hunyadi hadai azt ígéri a játékosnak, hogy megváltoztathatja a történelem menetét. "A világtörténelem súlypontja itt volt valahol Nándorfehérvár, Konstantinápoly, Várna és Rigómező között" - írja a játék ajánlójában Limpár Péter történész. A gamernek lehetősége van legyőzni az Oszmán Birodalmat, megelőzni a mohácsi vészt,  létrehozni egy olyan világot, amiben sosem szakadt három részre Magyarország.

Forrás: [origo]
Csatajelenet a Hunyadi hadaiban

A Hunyadi hadai nehezen szólítja meg a játékost: a grafikája már a megjelenés napján sem volt szépnek vagy korszerűnek mondható, a játékmenet pedig abból áll, hogy egy nagy kockákra osztott térkép felett görnyedve eldöntjük, hogy merre menjenek a seregek. A játék előnyére szól azonban, hogy egy gyengébb számítógépen, netbookon is akadásmentesen fut.

Pro Libertate

Kétszáz történelmi személyiség, köztük Rákóczi Ferenc és Vak Bottyán vonul fel a csatára vezethető katonák ezrei mellett a Huszár Games második, ingyenesen letölthető stratégiai játékában. A Pro Libertatéban a játékos saját seregeit vezetve tapasztalhatja meg, hogy a szabályozatlan folyók, a sok mocsár és ártér, a kialakulatlan úthálózat milyen hatással volt a Rákóczi szabadságharcban résztvevő csapatokra. És persze azt is megtanulhatják közben a gamerek, hogy mennyi esélye volt a magyaroknak megnyerni a háborút.

Forrás: [origo]
Nem a látvány a Pro libertate! legfőbb erénye

A csatákat nem kell végigjátszania a hadseregek vezérének: az ütközetek végeredményét abból számolja ki a program, hogy milyen erős a sereg, mennyire vannak jól felszerelve, és mennyire tapasztalatak. Az összesen hat változót tartalmazó modell kellően részletesen írja le a korabeli hadi körülményeket. A játékos mindkét oldalon kipróbálhatja magát a Pro Libertate!-ban, a kurucok mellett, a labancok hadak élére is állhat. Így aki megunta a haza megmentését, azzal is megpróbálkozhat, hogy mennyi idő alatt lehet letörni a magyarok ellenállását.

1848

A Pro Libertate!-ból és a Hunyadi hadaiból ismerős játékmechanika és megjelenítő motor köszön vissza az 1848-ban is. A magyar állam által elsőként megvásárolt stratégiai játék fejlesztése során nagyon ügyeltek a részletekre. Bár a grafika nem túl szép, de a helyszínek, az egységek ruházata, színei, felszerelései mind követik a történelmi forrásokban leírtakat.

Forrás: [origo]
Egyszerű grafikájú, gondolkodást igénylő játék az 1848

A minél pontosabb szimuláció mellett természetesen hagytak helyet a fantáziának, a játéknak is: ki lehet kapcsolni az Orosz Birodalom beavatkozását, ki lehet találni több taktikát, hogyan lehetne megnyerni a scwechati csatát, még azt is ki lehet deríteni, hogy lett volna-e esélye Görgeynek Windischgrätz seregei ellen.

Második világháború

A második világháború az a korszak, amiről a legtöbb videójáték szól. Több tíz lövöldözős játékban lehet küzdeni Sztálingrád alatt, Berlin romjai között, a normandiai partokon, vagy az Ardennek erdeiben. A hazánkban játszódó eseményekkel azonban zavaróan kevés sztori foglalkozik: nem volt nálunk nagy állóháború, komolyabb csata, nem voltunk központi szereplők. Magyar modderek ugyan dolgoznak olyan kiegészítőkön - ilyen például a Red Orchestra alá telepíthető Revenge of the Turul - amik a magyar hadsereg harcait, fegyvereit tartalmazzák, azonban ezek többnyire félkészek. A legjobban talán még a BattleGroup nagy kiegészítőcsomagjával járnak a gamerek, ami a Battlefield 1942-t egészíti ki történelmileg hiteles fegyverekkel, csatahelyszínekkel és modellekkel.

Forrás: [origo]
A Battlefield 1942-be is beköltözött a magyar Toldi harckocsi

Egyedül a stratégiai játékokban élheti ki magát igazán az a gamer, aki a világháborúban akar magyar oldalról küzdeni. A legjobban a kanapéstratégák kedvenc játékával, a 2009 őszén megjelent Hearts of Ironnal járunk, amiben az ország összes fontos jellemzőjét egyenként állítgathatja a játékos eldöntve, mennyit költenek kutatásra, termelésre vagy épp a hadsereg kiképzésére. A teljes irányítással persze nem kötelező élni, a játékos teljes nyugalommal adhatja át néhány minisztériumát a mesterséges intelligenciának.

 


Szlovák-magyar légiharc az IL2-ben (szerző: Nassault630)

A repülőszimulátorok szerelmeseinek is jut olyan játék, amiben magyar tájak felett harcolhat. Az IL-2 Sturmovik Forgotten Battles nevű kiegészítőjében két olyan térkép is található, ami hazánkat ábrázolja. A téli és nyári pálya is a Balaton környékét ábrázolja, tartalmaz egy darabka Zalát, illetve Szlovénia északi csücskét. A játékosok olyan gépek pilótaülésébe ülhetnek be, mint a magyar légierő által is használt Bf-109-es Messerschmitt, vagy a sugárhajtóművel felszerelt Me-262-es.

Tűzharc a Deák téri metróban: CS Metro Budapest

A Counter-Strike: Source című játékhoz öt évnyi munkával készített hihetetlen részletességű pályát Tarr Péter Zoltán a Deák téri metróállomásról. Az alapjátékhoz ingyenesen letölthető bővítmény alaptörténete szerint 2005 novemberében egy délután terroristák ejtenek túszokat a budapesti metró Deák téri állomásán. A kettes és hármas vonal, illetve a kisföldalatti megállói közt cirkáló terroristák utasokat ejtenek túszul, a rendőrség terrorelhárító egységei megkezdték a terület kiürítését.

 

Terroristák a Deák téren a Counter-Strike-ban

 

Az egymás ellen is játszható programban egyaránt csatlakozni lehet a terroristákhoz és a rendfenntartókhoz, de csupán végigmenni a hatalmas közlekedési csomópont virtuális másán is szórakoztató, hiszen az újságárustól kezdve a jegyautomatáig minden a helyén van. A játékiparban elhelyezkedni kívánó készítőtől megtudtuk, hogy tervrajzok nélkül, fényképek és videofelvételek birtokában készítette el a pályát, amelyen egyszerre akár 32 fő is vadászhat egymásra virtuálisan.

A békésebb szórakozásra vágyóknak a témában az OpenBVE nevű ingyenes szimulátort ajánljuk figyelmébe, amelyekhez letölthető mindhárom budapesti metróvonal teljes útvonala, nemrég pedig a 4-es villamos is elkészült hozzá.

A jövőben az űrbe megyünk

A magyar honvédek természetesen a jövőben is ott vannak, igaz álcázva. A Halo 3: ODST megjelenése előtt kiadott élőszereplős trailerében például a következő vezényszavak hangzanak fel:  "Balra át! Díszsortűz! Tűz!" A játék nem elégszik meg ennyivel, a történet során több helyen lehet találkozni olyan egységekkel, amik néhány magyar mondatot mondanak, vagy amik valamilyen módon kötődnek hazánkhoz. Az űrgyalogosok idegenek elleni csatáiról szóló lövöldözős játék a 26. században játszódik, ez időben a legmesszebbi időpont, ahová hazánk katonái eljutottak.