hirdetés

Vezessen metrót PC-n!

2006.08.15. 17:11

Ugye ön is szeretett volna metrót, villamost vagy autóbuszt vezetni? Két remek, ingyenes szoftverrel most összes gyerekkori vágyát kiélheti: csöngethet és nyithatja-zárhatja Ikarusok ajtajait, de akár a kisföldalatti vagy a kék és piros metró megállóiból is felveheti az utasokat.

Bár a játékosokat a fejlesztők napjainkban tucatszámra látják el újabb és újabb, egyre realisztikusabb látványvilágú autóversenyes játékkal, valójában már régóta vágytunk az esztelen száguldás helyett hétköznapibb feladatokra: buszt, villamost, metrót vezetni: ezért szétnéztünk a neten, milyen lehetőségek vannak erre.

"Március 15. tér következik"

Egy hazai weboldalon, IST honlapján akadtunk rá egy japán vonatszimulátor, a BVE leírására. A tíz megabájtnál is kisebb, ingyenes játékszoftver népszerűségét még az sem gátolja, hogy kizárólag egy japán nyelvű honlapról lehet letölteni (futtatásához telepíteni kell a Windowsra a .Net Framework nevű kiegészítést is). A BVE játékkal önmagában igazából nem sokra megyünk, szerencsére a lelkes hazai közösség egy rakás igen komoly kiegészítőt készített a programhoz: ezeket a BVE indításakor megjelenő menüben a Routes könyvtárból lehet kiválasztani.

A hazai rajongói honlapról letölthető például a budapesti 2-es villamos pályája, amelyen egyelőre a Közvágóhídtól az Eötvös tér megállóhelyig lehet közlekedni, útközben az Erzsébet híd alatt is elhaladhatunk. A Ganz villamos élethű műszerfala, motorhangjai mellett az állomások neveit bemondó utastájékoztató és az eredeti járművön felvett csengő is hozzájárul a jó hangulathoz - ha pedig gyorsan veszünk be egy kanyart, a kerekek hangosan sikoltoznak, akárcsak az igazi tuján.

Videó
PC-nken hajtottuk meg a 2-es villamostVideónk a villamosozásról

A virtuális villamossal való induláshoz meg kell várni az ajtók automatikus bezáródását (ezt a hangszórón lehet hallani), ezt követően a felfele nyíllal kell előremenetbe kapcsolni a szerelvényt. Gyorsítani az Y-nal, lassítani pedig az A gomb lenyomásával lehetséges, az ajtókat szintén magától nyitja ki a programban a villamos. Vigyázni kell azonban arra, hogy pontosan álljunk be a megállóba, ellenkező esetben ugyanis nem nyílnak az ajtók, így szegény utasaink sem tudnak fel-le szállni.

Forrás: [origo]
Ganzzal a 2-es vonalán

"Kérem, vigyázzanak, az ajtók záródnak!"

Videó
Videónk a virtuális Pillangó utcárólSzáguldás a kettes metrón

Az Ak.tx.hu honlapról egyszerűen telepíthető formában lehet letölteni a budapesti kelet-nyugati és észak-déli metróvonalak többé-kevésbé teljes, rendkívül precízen kivitelezett pályáit, illetve háromféle, teljesen eltérő műszerfalú metrószerelvényt is (a PC-s metrózáshoz ezeket is le kell tölteni). A piros metró vonala teljes egészében bejárható, míg a kék vonal virtuális mása egyelőre Újpest-központ és a Nagyvárad tér között készült el.

Forrás: [origo]
A Stadionok állomás - háttérben egy várakozó szerelvénnyel

Noha grafikáját tekintve a BVE program sem vetekedhet a mai szimulátorokkal, a két metróvonalat meglepő részletességgel hozták létre a virtuális térben: az egyes megállók remekül felismerhetők - a Stadionoknál például a várakozó tömeg mögött egy másik szerelvény álldogál, a Pillangó utcánál pedig az utastájékoztató térkép is látszik. A pályák részletessége odáig terjed, hogy - akárcsak most a valóságban - a virtuális piros metró is csak az Örs vezér tér és az Astoria között közlekedik - bár igény szerint a vonal akár teljes hosszában is bejárható.

Videó
A kisföldalattit sem kíméltükIndulás a Vörösmarty térről

Természetesen az aktuális és a soron következő megállóról  az utastájékoztató rendszer hangja mindig figyelmezteti a virtuális utasokat. A készítők még olyan apróságokra is ügyeltek, mint hogy az egyes állomásokon a metrópótlóról vagy a mozgólépcső tetején  tevékenykedő ellenőrökről szerezhetünk tudomást, időnként pedig a metróvezetők URH-forgalmazását is hallhatjuk.

A kisföldalatti teljes vonalát is bejárhatjuk a BVE egyik kiegészítőjével: a műszerfalat, a csengőt, valamint a motor és az utastájékoztató rendszer hangját ebben az esetben is egy valódi szerelvényről digitalizálták be. A sárga metró vonalán is érdemes végighajtani, bár ennek pályáját kevésbé részletesen modellezték le, mint a két "rendes" metróét, itt nyoma sincs várakozó embereknek vagy hangosbemondónak.

A Mexikói útra érve a készítő a pálya végére - a játszhatóság érdekében - egy valóságban nem létező, visszafordulást biztosító vágányt szerkesztett, ez lehetővé teszi, hogy a szerelvénnyel megforduljunk, s a Vörösmarty tér felé vegyük az irányt - ott viszont már nem lehetséges a forduló, elölről kell kezdeni a menetet.

Forrás: [origo]
Kisföldalatti: érkezés a Vörösmarty térre

Az Ikarus volánja mögött

Videó
Nézze meg a virtuális 7-es buszt menet közben!Buszozás PC-n

Egy ifjú hazai szimulátorrajongó honlapján akadtunk rá egy felettébb szórakoztató buszszimulátorra, a VirtualBusra. A lengyel fejlesztésű, ingyenes, de még nem teljesen befejezett játékban többféle autóbuszt lehet vezetni virtuálisan. Bár a grafika az igazat megvallva nem a legszebb, ütközni sem lehet, s a forgalom is meglehetősen gyér, a vezetés élménye bőségesen kárpótol mindenért. A feladat azonos a való életben megszokottal: megállóban várakozó utasokat kell felvennünk s úti céljukhoz elfuvaroznunk. A program internetes játéklehetőséget is kínál, a rajongói oldalakról pedig egy sor kiegészítőt le lehet tölteni hozzá: például a BKV járatain közlekedő járműveket, távolsági buszokat - de például TESCO-busz is beszerezhető hozzá. Bár a buszok motorhangja kissé bénán szól, a csengetés és az ajtók nyitása-csukása feldobja a hangulatot.

Forrás: [origo]
BKV-busz egy lengyel városban

Bár a játék kissé fapados, használata nem túl bonyolult, elegendő kicsomagolni egy könyvtárba a fájljait, az irányítás beállításait a config.exe fájl indításával végezhetjük el. A letöltött buszokat tartalmazó állományok tartalmát a játék /model/ nevű alkönyvtárába kell bemásolni, ezt követően az indítómenüből kiválaszthatóvá válnak az új típusok is.

Egy kis segítség az irányításhoz: alapesetben a motort a 0 gombbal lehet beindítani, ezt követően a Q billentyűvel lehet egyes sebességbe rakni a váltót (visszváltani az A-val tudunk), csöngetni a D-vel lehet, az ajtókat csukni és nyitni pedig a C, V, B (csuklós busznál még az N) gombokkal lehetséges. A kormányzás, valamint a gáz és a fék a kurzormozgató billentyűkkel érhető el, az indexet a , és . gombokkal kapcsolhatjuk be, az M-mel pedig ki.

A legjobb ingyenes programok

Annak ellenére, hogy láttunk már tetszetősebb grafikájú játékokat, a BVE vonatszimulátort és a VirtualBust egyaránt az utóbbi idők legjobb programjai közé sorolhatjuk, hiszen igazi unikumot jelentenek az egyre sablonosabbá váló videojátékok körében. Hab a tortán, hogy a szoftvereket (otthoni használatra) teljesen ingyenesen lehet tölteni, de persze az egész mit sem érne azok nélkül a fanatikus felhasználók nélkül, akik tucatszámra készítik hozzájuk a különböző kiegészítéseket, járműveket és pályákat. Sajnos a HÉV-et nem sikerült működésre bírnunk a BVE-vel, s trolibuszszimulátort sem találtunk: ha ismer ilyen alkalmazást, örömmel vesszük, ha megosztja velünk. (Olvasóink levelei nyomán egy sor új tömegközlekedési szimulátorra bukkantunk, ezekről bővebben itt olvashat.)

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Most
Top 12 óra
hirdetés
hirdetés
Ajánlat
Ajánlat
Ajánlat
youmetry