Médiasztárok sárga fogakkal

Vágólapra másolva!
Az indiai kormány betiltotta a helyi gyártású filmek készítői számára a dohányzás bármilyen ábrázolását. A rendezők elégedetlenek a döntéssel, a művészi szabadság megnyirbálását emlegetik.
Vágólapra másolva!

Az indiai kormány döntésének értelmében a Bollywoodban - a nagy bombayi filmgyárban - készített tévés műsorokban és mozifilmekben is tilos a dohányzás ábrázolása. A tiltás minden részlete kiterjed: még cigarettás dobozok és a háttérben esetleg szembetűnő, dohányt hirdető reklámtáblák sem bukkanhatnak fel az alkotásokban. A külföldről érkezett, helyi nyelvekre lefordított filmek, tévésorozatok is szerfelett népszerűek az országban, ám eztán azokban sem tűnhet fel egy cigire épp rágyújtó, borostás macsó, vagy egy szipkás cigarettát füstölő elgondolkodó donna, ugyanis ezeket a képeket elmosódó folttal takarják majd el.

A gondoskodó figyelem mindenre kiterjed, így a helyi egészségügyi minisztérium közlése szerint a tiltás előtt szültetett számos alkotás esetében más eljárást kell alkalmazni: a dohányzós, füstölgős részeknél a kép alján egy egészséges életre ösztökélő feliratot kell futtatni. Az indiai döntésnek volt már előzménye: Thaiföld is hasonló tiltásokat alkalmaz 2000 óta.

Szakértők szerint igen nehéz lesz betartani az új szabályt. Bollywood egyik legnagyobb énekes-táncos sztárja, Shah Rukh Khan például láncdohányos, filmjeiben nem ritkán hatalmas füstfelhőbe burkolózik. De nem csak a nikotin rabja fog lázadni a döntés ellen, mert például Shyam Benegal rendező sem ugrál örömében: "A dohányzós rész a filmben nagyon jól jön akkor, mikor egy karaktert szeretnél jobban kibontani. Ennek a törvénynek semmi értelme nincs" - füstölgött a Times of India című lapnak.

A WHO, a World Health Organisation adatai szerint Indiában évente 800 ezer ember halála köthető össze valamilyen szinten a dohányzással, ezeknek nagy része 25 és 69 éves kor közötti férfi. Az egészségügyi szervezet szóvivője szerint rendkívül veszélyes, ha attraktív, bálványozott színészek folyamatosan dohányoznak a képernyőn, ugyanis a fiatalabb nemzedék rossz mintát követ, ha őket utánozza.

2004 májusában India már betiltotta a dohányzást közhivatalokban és vendéglátóipari üzemegységekben, megtiltotta a dohánytermékek reklámozását, sporteseményeket sem szponzorálhatnak dohánycégek - ám ennek ellenére cigarettacsikkek ezrei hevernek szanaszét olyan helyeken is, ahol elvileg nem lenne szabad rágyújtani.